Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica. |
| A8 |
Detectar i diagnosticar necessitats educatives. |
| A10 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per a diferents col•lectius, etapes i àrees curriculars. |
| A12 |
Assessorar en processos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Coneix el món de les persones amb discapacitat i les intervencions socioeducatives que es realitzen per aconseguir el seu òptim desenvolupament en l'àmbit personal, social i laboral.
Dissenya i avalua activitats formatives en funció de les necessitats detectades.
| | A8 |
Coneix els principis. fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
Reflexiona sobre les pròpies actituds i les actituds socials vers les persones amb discapacitat.
| | A10 |
Coneix el món de les persones amb discapacitat i les intervencions socioeducatives que es realitzen per aconseguir el seu òptim desenvolupament en l'àmbit personal, social i laboral.
Dissenya i avalua activitats formatives en funció de les necessitats detectades.
| | A12 |
Coneix els principis. fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. L'atenció a la diversitat. Concepte io aproximació històrica i legislativa |
1.1. El concepte de diversitat
1.2. Evolució històrica i diferents enfocaments sobre l'atenció a la diversitat.
1.3. Marc legislatiu i referents normatius |
2: Diversitat i educació inclusiva. |
2.1 Principis d'atenció a la diversitat.
2.2. L'educació inclusiva dintre i fora de l'escola.
2.3. La funció dels professionals de l'educació.
2.3.1. El Pedagog/a
2.3.2. L'Educador/a Social
|
3: Les condicions que generen diversitat. |
3.1. Condicions físiques.
3.2. Condicions sensorials.
3.3. Condicions cognitives.
3.4. Condicions intel·lectuals.
3.5. Condicions mentals.
3.6 Condicions diagnòstiques.
3.7. Condicions ambientals.
3.8. Condicions socio-culturals.
|
4. La intervenció educativa des de l'escola. |
4.1. Itineraris educatius per atendre la diversitat de les persones.
4.2. Mesures d'intervenció per atendre la diversitat a les diferents etapes educatives, des de l'educació infantil fins la universitat.
4.3. Professionals, programes i serveis.
4.4 Diferents estratègies i propostes d'intervenció pedagògica.
|
5. La intervenció socio-educativa des de la comunitat. |
6.1. Oci i temps lliure
6.2. Els esports adaptats.
6.3. La formació i la inserció professional.
|
7. Actituds socials davant la diversitat. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Treballs |
|
8 |
27 |
35 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
16 |
24 |
Seminaris |
|
24 |
2 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
9 |
13 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura
|
Sessió Magistral |
Presentació dels continguts conceptuals per part de la professora. |
Treballs |
Dos treballs diferencials ens relació als continguts treballats a l’assignatura:
1er Sensibilització
2n Oci i temps lliure. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals amb suport visual de les activitats a desenvolupar de manera significativa i amb rigor científic per l'alumnat. |
Seminaris |
Diferents treballs per ampliar en profunditat els continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. |
Atenció personalitzada |
Tutories personaitzades d'atnció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura |
Descripció |
Tutories personalitzades per atendre els dubtes i/o necessitats dels alumnes. S'ha de concertar cita prèvia, enviant un correu electrònic a la professora.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Elaboració de 2 treballs de rigor científic. |
30% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions orals amb suport visual de dues de les activitats proposades per la professora a desenvolupar de manera significativa i amb rigor científic per l'alumnat. |
20% |
Seminaris |
|
Participació i resolució de les activitats proposades a les sessions de seminari |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
|
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a superar l'assignatura cal aprovar amb un 5 cadascuna de les activitats avaluables. Segona convocatòria: Recuperació de l'examen en cas de no assolir-lo amb un 5 a la 1ra convocatòria. |
Bàsica |
Haya, I., Fundamentos pedagógicos de atención a la diversidad, 2018, Univiversidad Cantabria
AINSCOW, M., Desarrollo de las escuelas inclusivas, 2004, Narcea
AINSCOW,M. i altres , Hacia escuelas eficaces para todos, 2001, Narcea
ALBERICO, J.J., Educar en la diversidad, 1991, Bruño
ALMADIZ, MM i altres , Com ens ho fem?. Propostes per educar en la diversidad, , Graó
ARNAIZ, P;GUERRERO, C, Discapacidad psíquica: formación y empleo, 1999, Aljibe
BASSEDAS, E i altres , L’assessorament psicopedagògic a Catalunya, 2000, Graó
BESALÚ, X., Diversidad cultural y educación, 2002, Síntesis
CARDONA, M.C., Divbersidad y Educación Inclusiva, 2005, Pearson
COMES, G; PARERA ,B; VEDRIEL, G; VIVES, M, La funció psicopedagògica en l’etapa d’Educació Secundària Obligatòria a Catalunya, 2009, Arola Editors
LÓPEZ RODRÍGUEZ; ONRUBIA, J, Atención a la diversidad, , Graó
PALLISERA, M, Transición a la edad adulta y vida activa de las personas con discapacidad psíquica, 1996, EUB
RIART, J , Manual de tutoría y orientación en la diversidad, 2007, Pirámide
VICHÉ GONZÁLEZ, M., La educación social: concepto y metodología, 2005, Libros Certeza
Ceniceros, J. I Oteo, E, Orientación sociolaboral basada en itinerarios. Una propuesta metodológica para la intervención con personas con riesgo de exclusión, 2003, Fundación Tomillo
BOE, LIONDAU. Ley 51/2003, de 2 de diciembre, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal para las personas con discapacidad , 2003,
Verdugo, M.A., Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad:instrumentos y estartegias de evaluación, 2006, Amaru
Gallardo, P., La atención educativa a las personas con discapacidad mental, 2016, Wanceulen
Carretero, M.A., Materiales convencionales y tecnológicos para el tratamiento educativo de la diversidad, 2018, UNED
López Meneses, Eloy - Figueredo Canosa, Victoria - Ortiz Jiménez, Luis, Diversidad e inclusión educativa: respuestas innovadoras con apoyo en las TIC, 2018, Octaedro
Calderón Almendros, Ignacio - Verde Francisco, Paula, Reconocer la diversidad: textos breves e imágenes para transformar miradas, 2020, Octaedro
|
WEBGRAFIA http://www.rpd.es - Real Patronato sobre Discapacidad http://sid.usual.es - SID. Servicio de información sobre Discapacidad http://www.discapnet.es/ - Web de la discapacitat a Espanya http://www.xtec.es - Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. http://www.aulaintercultural.org http://www.cuadernosdepedagogia.com http://www.edu3.cat/ http://www.ceesc.cat http://www.monografias.com http://www.congrescatalaesocial.cat/ http://www.eduso.net http://www.peretarres.org/revistaeducacionsocial |
Complementària |
Ainscow, M., Beresford, J i altres, Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Manual para la formación del profesorado. , 2001, Narcea
Arnaiz, P.; Marti?nez, R.; Lo?pez, L., Atención a la diversidad en contextos inclusivos, 2000, Polibea
Cabero, J i altres, Las TIC para la igualdad: Nuevas tecnologías y atención a la divesidad, 2007, MAD
Cabrerizo, D. y Rubio Ma J., Atención a la diversidad: Teoría y Pràctica, 2007, Pearson Educaciín
Ca?rdenas, J y Timo?n, L., Atención a la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria: Propuestas educativas para su desarrollo en el marco escolar., 2010, Wanceulen
Dominguez, J., Atención a la diversitat en la Educación Primaria; Evolución y situación actual. , 2010, Davinci Continental
Macarulla, Isabel; Saiz, Margarida, Bones pràctiques d'escola inclusiva: La inclusió d'alumnat amb discapacitat:un repte, una necessitat., 2009, Graó
|
Alumnat amb trastorns de l’aprenentatge XTEC - Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunyap { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }a:link { [Documenten
línia] Disponible des d’Internet a: <http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat/alumnes/tap/
>
[amb accés el 1febrer
de 2016]
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|