DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) L'ATENCIÓ SOCIOEDUCATIVA EN INFÀNCIA EN SITUACIÓ DE VULNERABILITAT Código 11224208
Titulación
Grau en Educació Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
ESCARRÉ ARROYO, ANTONIO
Correo-e antonio.escarre@urv.cat
Profesores/as
ESCARRÉ ARROYO, ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante


Amb el desenvolupament d´aquesta assignatura es vol fer una aproximació d’experiències educatives per la prevenció i tractament de la Infància en risc o desemparament, així com coneixements pràctics en diferents àmbits professionals mitjançant la resolució de casos.



Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A4 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
 A4 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A6 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit pofessional de la “Intervenció socioeducativa en infància i famílies”.
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en aquest àmbit de la professió.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B5 Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
tema Subtema
Tema1:Història i situació actual de l'atenció a la infància i adolescència.
Tema 2: Maltractament infantil.
Tema 3:Tècniques d´avaluació i diagnòstic
Tema 4: Intervenció dels professionals

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A3
30 30 60
Treballs
A3
A10
B2
B3
B5
C3
30 30 60
Atenció personalitzada
B5
3 9 12
 
Proves mixtes
B2
2 12 14
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Realització de diferents treballs individuals i en grup.
Atenció personalitzada
Espai destinat a l'estudiant per resoldre i aclarir dubtes que puguin sorgir al llarg de l'assignatura. Orientació, seguiment i supervisió dels treballs elaborats de forma individual o bé en grup. Caldrà concertar cita prèvia a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
descripción

S’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. S'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris,  per correu electrònic, Moodle...)


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A3
A10
B2
B3
B5
C3
Treball en grup


Treball individual

30%


30%


Proves mixtes
B2
Prova escrita 40%
Otros   Assistència obligatòria al 70% de les classes
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es demana l'assistència al 70% de les classes. Qui no assisteixi al 70% de les classes no serà avaluat. Es preveu una segona convocatòria al gener de 2023, per a l´alumnat que no superi la prova escrita de la primera. En aquest cas consistirá en una prova de coneixements.


Fonts d'informació

Bàsica RAMOS, P. (Coord.), Maltrato infantil: conocimiento y prevención, Editorial ICB, Málaga, 2014
MARTÍN HERNÁNDEZ, J., Ideología y maltrato infantil, Herder, 2019

Complementària BALSELLS, M.A., Maltractament infantil i educació familiar, Universitat de Lleida, Lleida, 1997.
BARUDY, J. i DANTAGNAN, M, Los Buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia, Gedisa, Barcelona, 2013.
MARTÍNEZ GARCÍA, C. (Coord.), Los sistemas de protección de menores en la España de las Autonomías. Situación de riesgo y desamparo de menores. Acogimiento familiar y acogimiento residencial, Dykinson, Madrid, 2007.
VARIS MEMBRES CTIC TARRAGONÈS, Protocol de coordinació d’actuacions per a la prevenció i l’abordatge del maltractament prenatal, Col•lecció eines 9, Generalitat de Catalunya (Institut Català de serveis socials)., Barcelona, 2010.
RODHES, J., Instrumental: Memorias de música, medicina y locura, Blackie Books, Madrid, 2015.

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.