IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) CONTEXTOS D'INTERVENCIÓ III Code 11224222
Study programme
Grau en Educació Social (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa Quart 1Q
Modality and teaching language
Department Pedagogia
Coordinator
ARAIZA DÍAZ, ALEJANDRA
E-mail alejandra.araiza@urv.cat
Lecturers
ARAIZA DÍAZ, ALEJANDRA
Web
General description and relevant information

Aquesta assignatura forma part de la menció Intervenció educativa en la desadaptació social. Es centra en la intervenció en conducta addictiva.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A2 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional de la "Intervenció socioeducativa en desadaptació social".
Demostra pensament crític i creatiu amb capcitat per a adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
 A3 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
Demostra pensament crític i creatiu amb capcitat per a adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
Demostra pensament crític i creatiu amb capcitat per a adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
Aplica correctament les tècniques d'intervenció socioeducativa
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capcitat per a adoptar un enfoc ètic en aquest àmbit de la professió.
Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
Aplica correctament les tècniques d'intervenció socioeducativa
Type B Code Learning outcomes
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Type C Code Learning outcomes
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Topic Sub-topic
Aproximació al fenòmen de les addiccions. Addiccions amb substància
Addiccions sense substància
Panorama internacional de la problemàtica de les conductes addictives.
Aspectes legislatius, regulacions i recomanacions.
La intervenció socioeducativa en la conducta addictiva. Models, estratègies i tècniques d'intervenció.
Els recursos per a la intervenció.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 5 7
Sessió Magistral
A2
A3
8 22 30
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
A10
B2
B3
B5
C3
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B3
C3
2 8 10
Atenció personalitzada
6 10 16
 
Proves mixtes
A2
A3
B2
B3
2 25 27
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Description
L'atenció personalitzada es realitzarà en els dies i hores acordats a l'inici del curs.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
A10
B2
B3
B5
C3
Estratègia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre les seves experiències que han de realitzar els estudiants, normalment treballant d’una manera col·laborativa. 70%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B3
C3
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 10%
Proves mixtes
A2
A3
B2
B3
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test. 20%
Others  
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica

Pendent

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.