IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES I Code 11234101
Study programme
Grau en Educació Primària (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon 1Q
Modality and teaching language
Department Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinator
DUARTE ABÓS, GEMA
E-mail gema.duarte@urv.cat
Lecturers
DUARTE ABÓS, GEMA
Web
General description and relevant information

-Adquirir coneixements sobre els procesos i les teories d'aprenentatge de llengües (L1 i L2).

- L'ensenyament de les llengües a les escoles. 

- Conèixer els diferents aspectess que englobn el ft d'apredre una llengua i com treballar-los a l'aula de primària. 

-Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. 

- Analitzar els diferents recursos, materials i metodologia existents per treballar les llengües.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A3 S'expressa amb fluïdesa, precisió i eficàcia en la llengua oral i escrita.
Domina l'ús d'una llengua estrangera.
Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix el procés d'aprenentatge del llenguatge escrit i el seu ensenyament.
Domina estratègies d'hàbits de lectura i escriptura.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponent a l'etapa.
Coneix les dificultats per a l'aprenentatge de les llengües i és capaç de resoldre situacions d'interacció lingüística a l'aula.
Desenvolupa i avalua recursos didàctics apropiats a l'aula de primària.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba nous mètodes per fer les coses
Troba nous mètodes de fer les coses d’ una altra manera
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Type C Code Learning outcomes
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Topic Sub-topic
1. Marc teòric. Terminologia bàsica.


2. Bases psicolingüístiques i neurològiques de l’adquisició de la llengua



2.1 Teories de l'adquisició

2.2 Desenvolupament lingüístic dels infants
3. Adquisició de la llengua oral. Metodologia i estratègies de treball a l'aula.

3.1. Comunicació

3.2. Llenguatge

3.3. Parla

4. La immersió lingüística.
4.1. Introducció a la llengua vehicular d'aprenentatge i llengua estrangera

4.2. Factors que intervenen en l'adquisició de llengües
5. Metodologia i estratègies de treball a l'aula.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
B6
10 30 40
Sessió Magistral
B3
14 30 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B3
5 10 15
Treballs
B3
10 23 33
Pràctiques a través de TIC
A3
4 8 12
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves de desenvolupament
A3
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a fer que els alumnes siguin conscients i rescatin el coneixement previ que tenen dels conceptes a treballar a l'assignatura. Igualment es realitzarà una presentació de la mateixa així com del treball a realitzar durant el curs.
Presentacions / exposicions Presentació i explicació de continguts amb suport digital. Reflexió sobre els conceptes emprats a l'assignatura.
Sessió Magistral Presentacions on s'exemplificaran els conceptes treballats. Les presentacions es realitzaran de manera oral i amb suport power point. Habitualment seran d'algun tema sobre el qual s'ha fet treball escrit.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Anàlisi i resolució de situacions de caire didàctic relacionades amb aspectes teòrics i pràctics desenvolupats a les sessions de classe magistral degudament justificades i detallades.
Treballs El treball pretén sintetitzar la reflexió de l'estudiant i servir de compilació del material treballat i desenvolupat així com d'aprofundiment en algun tema. Es valorarà la qualitat, la innovació de la informació així com l'esperit critic i constructiu. També es tindrà en compte l'adequació lingüística i formal.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràtic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Partint de la realitat actual de les aules.
Atenció personalitzada Els alumnes disposen d'hores d'atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via mail per posteriorment fixar una trobada.

Atenció personalitzada
Description

Els alumnes disposen d'hores d'atenció pel seguiment i supervisió del treball individual i en grup. Respon igualment a les demandes dels dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. Inicialment s'establirà contacte via correu electrònic per posteriorment fixar una trobada. A/e: gema.duarte@urv.cat


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Presentacions / exposicions
B6
1. TREBALL ÚNIC DE RECURSOS. Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (si es el cas, previa presentació escrita). Es tindrà en compte la motivació, la capacitat per resoldre els dubtes plantejats així com l'avaluació entre iguals i la col.laboració en les sessions. 5%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B3
2. UNA PRÀCTICA DE CADA TEMA. Es tindrà en compte la capacitat de resolució de problemes plantejats, així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament de les diferents activitats, tant pròpies com dels companys. L'exercici tindrà el valor de prova escrita de l'assignatura, juntament amb les proves de desenvolupament. 20%
Treballs
B3
1. TREBALL ÚNIC DE RECURSOS. Treball escrit i elaborat en grup, sobre els continguts de l'assignatura. 45%
Pràctiques a través de TIC
A3
2. UNA PRÀCTICA DE CADA TEMA. Disseny d’una activitat de comprensió /expressió oral emprant eines 2.0 5%
Proves de desenvolupament
A3
3. UN TEST DE CADA TEMA. Modelatge metacognitiu
• Interrogació metacognitiva
• Treball en grup
• Ensenyament recíproc
• Anàlisi i discussió metacognitiva
25%
Others  
 
Other comments and second exam session

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Convocatòries d'exàmens:

- L'alumne té dret a una segona convocatòria d'examen en cas de suspendre la primera. En aquesta es podran recuperar totes i cadascunes de les parts suspeses de les activitats d'avaluació.

Avaluació:

- S'aplicaran els criteris de correcció lingüística de la URV.

- Hi haurà un pla alternatiu pels alumnes que no assisteixen a classe per causa justificada. Es consensuarà amb l'alumne a l'inici del curs, si ho manifesta.

- Per poder aprovar l'assignatura, s'ha d'haver obtingut, com a mínim, un 5 en cadascuna de les parts que componen l'avaluació de l'assignatura.

Presentació de treballs:

- Tot treball presentat més allà de la data límit marcada tindrà una penalització del 25%.

- No s'acceptaran treballs passat 15 dies de la data límit de presentació fixada a l'espai Moodle de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

REFERÈNCIES  BIBLIOGRÀFIQUES BÀSIQUES

ALVAREZ, C. (2017). Les lleis naturals del nen. Barcelona. Arpa.

ARNAU, J. (1998). Els Programes d'immersió: una perspectiva europea. Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.

BARRACHINA, A. / MUÑOZ, Ll. / MARRÓN, E. (2010 ). Psicologia del llenguatge (2a ed.). Barcelona: UOC.

BRONCKART,J-P. (2007 ). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas . Madrid, Buenos Aires.

CAMPS, A. / MILIAN, M. / BIGAS, M / CAMPS, M. (2010). L'ensenyament de l'ortografia. Graó.

CASSANY, D. (2010). Ensenyar llengua. Graó.

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (2022). Curriculum Educació Primària.

FERRER, I. (2012). L'artesania de la comunicació. Graó.

HALLIWELL, S. (1992) Teaching children in the primary classroom. LONGMAN.

LEWIS, G. (2009). Bringing technology into the classroom. OUP

LIGHTBOWN, Patsy M & SPADA, Nina (2006). How languages are learned. Revised edition. OUP

MANOLSON, A.(1992). Hablando...nos entendemos losdos. Centro Hanen.

MANOLSON, A.(1985) You and your baby:building communication. The Hanen Centre.

MENDOZA, A. (2003) Didáctica de la lengua y la literatura para primaria. PRENTICE HALL

PEREÑA, M. (coord.) (2018). Enseñar y aprender lenguas en un modelo educativo plurilingüe (1a). Horsori.

SÁNCHEZ MIGUEL, E. (2010). La lectura en el aula. Qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. Graó.

SÁNCHEZ CANO, M. (1999). Aprenent i ensenyant a parlar. Ajuda a la comunicació i el llenguatge.

SÁNCHEZ-CANO, M. (2009). La conversa en petits grups a l'aula. Graó, Barcelona. a l’escola. Lleida. Pagès editors.

SCRIVENER, J (2005). Learning Teaching. Macmillan Books for Teachers.

TEBEROSKY, A. (2001). Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. VICENS VIVES

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
HABILITATS COMUNICATIVES/11234004
 
Other comments
En l'avaluació de l'assignatura i, donat que atenem als principis d'avaluació contínua, valorarem totes i cadascuna de les activitats dutes a terme tant presencialment a l'aula, com en el moodle de l'aula, mínim 80% d'activitats realitzades, i cal haver superat totes les activitats per superar l'assignatura.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.