DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) FORMACIÓ VOCAL I AUDITIVA Código 11234205
Titulación
Grau en Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CANELA GRAU, MONTSERRAT
Correo-e montserrat.canela@urv.cat
Profesores/as
CANELA GRAU, MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante

L’assignatura pretén: 1) Descobrir l’aparell fonador i ser conscients de la importància de la seva correcta utilització en el món professional de l’especialista en educació musical; 2) Realitzar una aproximació a la direcció coral. 


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A10 Determina el sentit vertader que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Experimenta amb procediments nous
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
tema Subtema
1. Elements generals 1.1 La veu humana
1.2 Els registres
1.3 La personalitat vocal
1.4 El cos com a instrument
1.5 La veu i la comunicació
1.6 Higiene vocal
2. La respiració 2.1 Introducció al funcionament respiratori
2.2 Inspiració amb la panxa i el tòrax
2.3 La respiració diafragmàtica
3. La veu 3.1 Les cordes vocals. La respiració
3.2 L’aparell fonador
3.3 Els ressonadors
3.4 L’articulació
3.5 La frase musical: afinació i ritme
3.6 Les emocions
4. La cançó 4.1 La cançó en el currículum de Primària
4.2 Usos escolars de la cançó
4.3 Didàctica de la cançó: procés d'ensenyament-aprenentatge. Orientacions didàctiques
4.4 Repertori: criteris de selecció
4.5 Anàlisi de les cançons
5. La direcció musical 5.1 Compassos simples i compostos
5.2 Començaments tètics i anacrúsics
5.3 Tancament de frases
5.4 Entrades a cànon
5.5 Expressivitat corporal
6. Repertori 6.1 Cantarelles i cançons a una veu, a capella
6.2 Cançons tradicionals catalanes, d'altres països i d'autor.
6.3 Cançons a una veu, cànons i cançons a dos veus

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B5
C1
C4
C6
20 48 68
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
C1
C4
C6
1 0 1
Proves pràctiques
B1
C4
1 1 2
Proves de desenvolupament
B3
C1
C4
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es realitzaran exercicis pràctics on cal una gran participació de l'alumne.
Atenció personalitzada Es realitzarà una orientació personalitzada per tal d'orientar a l'alumne devant possibles problemes vocals.

Atenció personalitzada
descripción

Es realitzarà una orientació personalitzada per tal d'orientar a l'alumne davant possibles problemes vocals.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves pràctiques
B1
C4
Prova pràctica oral en la que es dirigirà una de les obres corals treballades a classe. La resta de companys/es faran de Cor Pilot.
33%
Proves de desenvolupament
B3
C1
C4
Treball escrit d'anàlisi i recerca sobre una cançó tradicional catalana adequada per Primària.
33%
Proves pràctiques
C1
C4
C6
Prova pràctica oral en la que s'ensenyarà una cançó adequada per Primària, seguint la metodologia d'ensenyament-aprenentatge específica i portant adequadament el gest de direcció. La resta de companys/es faran d'infants.
33%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

INFORMACIÓ RELLEVANT:

A/PRIMERA CONVOCATÒRIA (Avaluació Continuada Presencial)

  • Comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent.
  • Haver realitzat les dos proves pràctiques obligatòries en unes dates concretes.
  • Entregar el treball escrit en el període indicat.

En aquest cas, la nota final es calcularà sumant les diferents parts considerades durant tot el procés d'ensenyament-aprenentatge, essent requisit indispensable aprovar totes les parts, amb una nota mínima de 5 sobre 10.

B/SEGONA CONVOCATÒRIA (Avaluació No Presencial)

L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no.

En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, caldrà que l'alumne les faci presencialment (per tal de disposar del Cor Pilot).

En quant al contingut de les proves, aquest s'incrementarà en les tres proves plantejades, que són: 1) Prova pràctica oral de dirigir un cor; 2) Prova pràctica d'ensenyar una cançó a infants; 3) Treball escrit sobre una cançó tradicional catalana.

Observacions:

1-Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.


Fonts d'informació

Bàsica varis, L'esquitx, cançoners, Dinsic,
recull de cançons, cançoners del secretariat de corals infantils de Catalunya, Clivis,
Guy Cornut, La Voz, Fondo de Cultura,

Complementària Jacques Bonhomme, La voix énergie instrument de nos émotions., Editions Dangles,
Jean Abitbol, L'odyssée de la voix, Robert Laffont editeur, Paris 2005
Helmut Lips, Introducció a la Tècnica Vocal, Edicions de l'Orfeó Lleidatà,
, , ,

Recomanacions


 
Otros comentarios
Es recomana un treball pràctic continuat i regular. Cal tenir un nivell de llenguatge musical que permeti treballar l'afinació. L'assistència és bàsica pel bon funcionament de l'assignatura. INFORMACIÓ RELLEVANT: A/PRIMERA CONVOCATÒRIA Aquesta convocatòria té dues modalitats d'avaluació: 1-La via ordinària amb ACP (Avaluació Continuada Presencial) que implica: a) comptar amb una assistència presencial mínima del 80% de les sessions del període docent. b) haver realitzat unes activitats pràctiques obligatòries en unes dates concretes (de les quals s'avisarà oportunament). En aquest cas, la nota final es calcularà sumant les diferents parts considerades durant tot el procés d'ensenyament-aprenentatge, essent requisit indispensable que en la prova mixta i en la prova pràctica s'hagi obtingut una nota mínima de 5 sobre 10. 2-La via extraordinària amb ANP (Avaluació No Presencial) que implica: L'elecció per part de l'alumne/a, d'aquesta via d'avaluació, implica que no es poden seguir els criteris anteriors; aleshores l'alumne/a haurà de sol·licitar per escrit, acollir-se a aquesta via d'avaluació extraordinària (ANP) al coordinador i professors d'aquesta assignatura, esmentant les causes que no li permeten acollir-se a l'anterior avaluació i que només podran ser: obligacions laborals, motius de salut i/o discapacitat (amb presentació de la justificació que s'escaigui). Aquesta sol·licitud es presentarà en les dues primeres setmanes de classe, i podrà ser acceptada o no. En aquest cas el càlcul de la nota final es realitzarà igual que en l'Avaluació Continuada Presencial, però donat el caràcter col·lectiu d'algunes parts pràctiques de l'assignatura, que exigeixen obligatòriament col·lectivitat, nomes seran ponderades la meitat del pes adjudicat, si l'alumne/a les lliure i/o exposa de manera individual. B/SEGONA CONVOCATÒRIA De no comptar amb l'assistència suficient o de no superar l'avaluació de l'assignatura, l'alumne/a podrà anar a una segona convocatòria posterior presentant, aquelles parts no superades o activitats realitzades en les sessions no assistides. Observacions: 1-En referència als criteris de correcció lingüística, tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.