DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) LLENGUATGE MUSICAL Código 11234212
Titulación
Grau en Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
VIDAL FUSTER, MARIA FONTCALDA
Correo-e montserrat.canela@urv.cat
mariafontcalda.vidal@urv.cat
Profesores/as
CANELA GRAU, MONTSERRAT
VIDAL FUSTER, MARIA FONTCALDA
Web
Descripción general e información relevante

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dança i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com mitjà d'expressió.
 MEMD3 Descubrir i experimentar amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica i la dança en l'educació primària.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyança de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Integra el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d'educació primària.
 A6 Determina el verdader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 MEMD3 Descobreix i experimenta amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica en l'educació primària.
 MEMD5 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Elements del llenguatge musical. 1.1. El ritme.
El temps i la pulsació. Cél.lules rítmiques. Les figures irregulars. Els compassos. Les polirímies. L’obstinat.
1.2. La melodía
Les notes. Els intervals melòdics. Tipus d’escales. El perfil melòdic. Les alteracions.
1.3. L’Harmonia.
Els acords. La tonalitat i els modes. Els graus tonals.
2.4. Signes d’expressió, dinàmica i repetició. El tempo.
2. La forma musical. 2.1. Prinicipis i finals de frase.
2.2. Esquemes elementals. La forma binària i la ternària. L’esquema rondó

3. Composició i creació musical 3.1 Principis bàsics de la creació musical
3.2 Els acompanyaments harmònics
3.3 Els acompanyaments ritmics

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 14 17
Treballs
MEMD5
10 18 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
11 18 29
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Es plantejarà l'assignatura i el seus continguts
Treballs A partir de les TIC es treballarà la creativitat musical per realitzar acompanyaments rítmics, melòdics i harmònics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Las proves pràctiques consistiran en exercicis d’entonació i lectura. Es valorarà la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
descripción
Es vetllarà, sobretot, la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Activitats Introductòries
PROVA TEÒRICA:

Es valorarà el grau d’assimilació dels continguts conceptuals de l’assignatura.
10
Treballs
MEMD5
TREBALL

Es valorarà la creativitat, l'harmonització, i l'adaptació als alumnes d'una composició feta amb el suport de les TIC
40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
PROVA ORAL

Es valorarà la capacitat per llegir una partitura amb correcció d'entonació i ritme.
50
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964.

López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical.

López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid.

Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical.

Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical.

de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical.

Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964.

López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical.

López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid.

Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical.

Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical.

de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical.

Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
El nivell de llenguatge musical que s'exigirà al finalitzar la matèria serà l'equivalent al del 3r de Llenguatge Musical de Grau Elemental d'Escola de Música o Conservatori
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.