IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) LLENGUATGE MUSICAL Code 11234212
Study programme
Grau en Educació Primària (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinator
VIDAL FUSTER, MARIA FONTCALDA
E-mail montserrat.canela@urv.cat
mariafontcalda.vidal@urv.cat
Lecturers
CANELA GRAU, MONTSERRAT
VIDAL FUSTER, MARIA FONTCALDA
Web
General description and relevant information

Competències
Type A Code Competences Specific
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 MEMD1 Conèixer els fonaments didàctics de la dança i la música i ser capaç de realitzar adaptacions que permetin accedir als nens al seu ús com mitjà d'expressió.
 MEMD3 Descubrir i experimentar amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica i la dança en l'educació primària.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per a l'ensenyança de l'educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l'etapa d'educació primària.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A2 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
Integra el desenvolupament del sentit rítmic a partir de la consciència del propi cos com a generador de moviment en alumnes d'educació primària.
 A6 Determina el verdader sentit que ha de tenir l'educació musical en l'educació primària.
 MEMD1 Coneix els fonaments teòrics de la rítmica i la seva vessant pedagògica en l'educació primària.
 MEMD3 Descobreix i experimenta amb les possiblilitats d'improvització que genera l'educació rítmica en l'educació primària.
 MEMD5 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació primària, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Elements del llenguatge musical. 1.1. El ritme.
El temps i la pulsació. Cél.lules rítmiques. Les figures irregulars. Els compassos. Les polirímies. L’obstinat.
1.2. La melodía
Les notes. Els intervals melòdics. Tipus d’escales. El perfil melòdic. Les alteracions.
1.3. L’Harmonia.
Els acords. La tonalitat i els modes. Els graus tonals.
2.4. Signes d’expressió, dinàmica i repetició. El tempo.
2. La forma musical. 2.1. Prinicipis i finals de frase.
2.2. Esquemes elementals. La forma binària i la ternària. L’esquema rondó

3. Composició i creació musical 3.1 Principis bàsics de la creació musical
3.2 Els acompanyaments harmònics
3.3 Els acompanyaments ritmics

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
3 14 17
Treballs
MEMD5
10 18 28
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
11 18 29
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Es plantejarà l'assignatura i el seus continguts
Treballs A partir de les TIC es treballarà la creativitat musical per realitzar acompanyaments rítmics, melòdics i harmònics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Las proves pràctiques consistiran en exercicis d’entonació i lectura. Es valorarà la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Description
Es vetllarà, sobretot, la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Activitats Introductòries
PROVA TEÒRICA:

Es valorarà el grau d’assimilació dels continguts conceptuals de l’assignatura.
10
Treballs
MEMD5
TREBALL

Es valorarà la creativitat, l'harmonització, i l'adaptació als alumnes d'una composició feta amb el suport de les TIC
40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
PROVA ORAL

Es valorarà la capacitat per llegir una partitura amb correcció d'entonació i ritme.
50
Others  
 
Other comments and second exam session

Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964.

López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical.

López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid.

Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical.

Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical.

de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical.

Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964.

López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical.

López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid.

Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical.

Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical.

de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical.

Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor

Complementària

Recomanacions


 
Other comments
El nivell de llenguatge musical que s'exigirà al finalitzar la matèria serà l'equivalent al del 3r de Llenguatge Musical de Grau Elemental d'Escola de Música o Conservatori
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.