IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) INTERVENCIÓ EDUCATIVA A L'ALUMNAT AMB DISCAPACITAT SENSORIAL I MOTÒRICA Code 11234217
Study programme
Grau en Educació Primària (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Pedagogia
Coordinator
MOLINA ROLDAN, SILVIA
E-mail silvia.molina@urv.cat
Lecturers
MOLINA ROLDAN, SILVIA
Web
General description and relevant information

S'analitzaran les necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat sensorial i motriu i s'aportaran eines per la intervenció educativa amb aquest alumnat. 


Competències
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 A7 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A9 Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
 MAD3 Analizar criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació primària.
 MAD4 Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació primària.
 MAD1 Conèixer els fonaments i referents de l'atenció a la diversitat
 MAD2 Identificar i reflexionar sobre els elements que determinen la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
 A2 Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat.
 A4 Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
 A5 Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
 A7 Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educacio.
 A8 Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educacio.
 A9 Desenvolupa programes d'intervenció de l'Atenció a la Diversitat.
 MAD3 Analiza criticament les aportacions de l'atenció a la diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
 MAD4 Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 MAD1 Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'Atenció a la Diversitat.
 MAD2 Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d¡ensenyança-aprenentatge.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Identifica possibles riscos inherents al projecte
Type C Code Learning outcomes
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Topic Sub-topic
1. Marc conceptual
1.1. Concepte actual de discapacitat
1.2. Barreres i reptes en la inclusió educativa i social de l'alumnat amb discapacitat
2. Intervenció educativa amb l’alumnat amb discapacitat visual

2.1. Concepte de ceguesa i baixa visió. Graus i tipus de discapacitat visual. Signes d'alerta
2.2. Necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat visual a l'educació primària
2.3. Aspectes organitzatius i metodològics
2.4. Currículum específic: Estimulació visual i
multisensorial; Lectoescriptura Braille; Orientació i mobilitat; Habilitats de vida diària
2.5. Recursos materials i tecnològics
2.6. Recursos personals: Mestre de suport i CREDV
3. Intervenció educativa amb l’alumnat amb discapacitat auditiva

3.1. Concepte d'hipoacúsia i sordesa. Graus i tipus de discapacitat auditiva. Signes d'alerta
3.2. Necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat auditiva a l'educació primària
3.3. Aspectes organitzatius i metodològics
3.4. Comunicació i llenguatge: Estimulació auditiva; Labiolectura, paraula complementada, comunicació bimodal i llengua de signes
3.5. Recursos i materials específics: Audiòfon, implant coclear, bucle magnètic, equip de freqüència modulada
3.5. Recursos personals: Mestre de suport i CREDA.
4. Intervenció educativa amb l’alumnat amb discapacitat motriu
4.1. Concepte de discapacitat motriu. Causes i tipus
4.2. Necessitats específiques de l'alumnat amb discapacitat motriu a l'educació primària
4.3. Aspectes organitzatius i metodològics
4.4. Comunicació i llenguatge: Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació; Ajudes tècniques a la comunicació.
4.5. Educacio física i esports adaptats
4.6. Recursos i materials específics
4.7. Recursos personals: Mestre de suport. Vetllador/a.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A4
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
18 32 50
Debats
B2
B3
B6
6 9 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B4
B5
18 30 48
Treballs
A4
MAD4
B4
B5
B6
C3
C4
1 20 21
Atenció personalitzada
1 3 4
 
Proves mixtes
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
B2
B3
C4
2 8 10
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics
Debats Debat col·lectiu a partir de la lectura de diferents articles o del visionat de documents audiovisuals relacionats amb la temàtica de la matèria.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics i anàlisi i valoració de diferents situacions reals.
Treballs Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada als alumnes que ho requereixin a l'espai de tutoria.

Atenció personalitzada
Description

Atenció personalitzada a les hores d'atenció a l'alumnat al despatx i a través del moodle, correu electrònic y/o videoconferència.



Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B4
B5
Realització de les pràctiques grupals. 30%
Treballs
A4
MAD4
B4
B5
B6
C3
C4
Realització de treballs relacionats amb la temàtica de la matèria. 20%
Proves mixtes
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
B2
B3
C4
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

L'assignatura s'aprova a partir del 5.

L'examen fa mitjana a partir de 5. Els treballs i les pràctiques fan mitjana a partir de 4 (cal tenir com a mínim una mitjana de 4 als treballs i una mitjana de 4 a les pràctiques per a poder fer mitjana amb l'examen).

Hi haurà segona convocatòria d'examen, de treballs i de pràctiques. Els treballs i pràctiques que no es lliurin en la data establerta per a la primera convocatòria aniran directament a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Albertí, M. i Romero, L., Alumnado con discapacidad visual, Graó, 2010
Basil, C.; Rosell, C. i Soro, E., Alumnado con discapacidad motriz, Graó, 2010
Cardona, C. i altres, Alumnado con pérdida auditiva, Graó, 2010
FIAPAS, Manual básico de formación especializada sobre discapacidad auditiva, FIAPAS, 2004
FIAPAS, Sordera infantil. Del diagnóstico precoz a la inclusión educativa. Guía práctica para el abordaje interdisciplinar, Confederación Española de Familias de Personas Sordas, 2012
Bibliografia bàsica disponible en format electrònic:

Albertí, M. i Romero, L. Alumnado con discapacidad visual. Graó, 2010

Basil, C.; Rosell, C. i Soro, E. Alumnado con discapacidad motriz. Graó 2010

Cardona, C. i altres. Alumnado con pérdida auditiva. Graó, 2010

FIAPAS. Manual básico de formación especializada sobre discapacidad auditiva. FIAPAS, 2004

FIAPAS. Sordera infantil. Del diagnóstico precoz a la inclusión educativa. Guía práctica para el abordaje interdisciplinar. Confederación Española de Familias de Personas Sordas, 2012

Complementària Alvarez, M.F, Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual., ONCE, 2000
Basil, C. et al., Trastorns del desenvolupament i necessitats educatives especials, UOC, 1997
Bueno, M., Niños y niñas con ceguera, Aljibe, 2000
Comes, G., Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales, CEAC, 2003
Cumellas, M i Estrany, C., Discapacidades motoras y sensoriales, INDE, 2006
Gajic, K., Sordera y comunicación, Aljibe, 2010
Hornby, G., Inclusive Special Education: Evidence-Based Practices for Children with Special Needs and Disabilities., Springer, 2014
Latorre, A. i Bisetto, D., Trastornos del desarrollo motor. Programas de intervención y casos pràcticos., Pirámide, 2009
Levitt, S., Tratamiento de la parálisis cerebral y del retraso motor., Médica Panamericana, 2000
Lewis, V., Desarrollo y déficit, Paidós, 1991
Martín Caro, L., Sistemas de comunicación y parálisis cerebral, ICCE, 2001
Moreno i Oliver, F.X, Visió i aprenentatge, UAB, 2002
Puyuelo, M. i Ariba, J.A., Parálisis cerebral infantil. Aspectos comunicativos y psicopedagógicos. Orientaciones al profesorado y a la família., Aljibe, 2000
Rodríguez, A., ¿Cómo leen los niños con ceguera y baja visión?, Aljibe, 2005
Sacks, O., Veo una voz: viaje al mundo de los sordos, Anagrama, 2003
Sánchez, J. i Llorca, M., Atención educativa al alumnado con parálisis cerebral., Aljibe, 2004

Bibliografia complementària disponible en format electrònic:

Hornby, G. Inclusive Special Education: Evidence-Based Practices for Children with Special Needs and Disabilities. Springer. 2014

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.