DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) PRÁCTICA INSTRUMENTAL, CREATIVIDAD E IMPROVISACIÓN Código 11244210
Titulación
Grado en Educación Primaria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Correo-e joanfrancesc.vidal@urv.cat
Profesores/as
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. Percussió corporal i instrumental Orff 1.1L’expressió corporal. El cos com a instrument
1.2L’orquestra dins l’àmbit escolar. L’orquestra Escolar d’Orff.
1.3Instruments d’acompanyament rítmic: petita percussió. Membranòfons i idiòfons de so determinat i indeterminats
1.4Instruments d’acompanyament harmònic. El piano. Instruments de làmines o plaques
1.5 Instruments melòdics ; flauta dolça
TEMA 2 Fonaments de composició. 2.1. Construcció de línies melòdiques.
2.2. Harmonització de melodies populars o de nova creació
2.3. Nocions de contrapunt. Ecos, pregunta-resposta, ostinati
2.4. La forma musical. Nocions bàsiques
TEMA 3. La pràctica instrumental a l’aula 3.1. Criteris de sistematització i selecció del repertori instrumental en l’Educació Primària i Educació Infantil
3.2. Metodologia i recursos didàctics en el procés d’ensenyament i aprenentatge d’una obra instrumental. 3.3.Adaptació de peces treballades a agrupacions instrumentals mixtes adequades a l’àmbit educatiu.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
3 14 17
Presentaciones/exposiciones
A2
10 15 25
Atención personalizada
10 15 25
 
Pruebas mixtas
A2
4 4 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Exposició i actualització dels coneixements relacionats amb l’assignatura, tant els relacionats amb el llenguatge musical com la pràctica d’un instrument-
Presentaciones/exposiciones Presentació i execució de peces musicals (harmonitzacions de cançons populars o obres de creació pròpia) per a grups instrumentals que siguin adequats a l’aula de música dins l’àmbit escolar
Atención personalizada Organització en grups instrumentals i presentació de les peces musicals creades pels propis alumnes en base a la disponibilitat d’instrumentistes i instruments existents.

Atención personalizada
descripción
Organització en grups instrumentals i presentació de les peces musicals creades pels propis alumnes en base a la disponibilitat d’instrumentistes i instruments existents.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Actividades introductorias
Intervenció en conjunt instrumental 20
Presentaciones/exposiciones
A2
Un projecte de creació interdisciplinari amb cant, instrument, dansa i teatre 40
Atención personalizada
Es tindrà en compte en grau d’implicació actiu de l’alumne en els fòrums de discussió. 10
Pruebas mixtas
A2
projecte interdisciplinari (pot incloure cant i/o instrument i/o dansa i/o teatre) composat a temps real 20
Otros  

Assistència

10
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica

BENNET, R. (1999). Los instrumentos de la orquesta. Madrid: Ediciones Akal.

ESCUDERO, M. P. (1991). Didáctica musical activa 1, II, III. Madrid. Real Musical.

DIAGRAM GROUP (1986) Como conocer los instrumentos de orquesta. Madrid. Editorial Edad.

GRAETZER, G.; YEPES, A. (1961) Introducción a la práctica del Orff-Schulwerk. Buenos Aires, Barry Editorial.

HEMSY DE GAINZA, V. (1964)  La iniciación musical del niño. Buenos Aires, Ricordi, 1964.

MOLAS ALBERICH, S.; HERRERA LLOP, M. A.: (2003) Baquetas. Percusión en la escuela. Lleida, Edicions de la Universidad de Lleida.

MÜLLER, A.; MORENO, L. (2000) La canción y los instrumentos. Didáctica y metodologías en la educación musical. Sevilla: Editorial MAD.

SANUY, M.; GONZÁLEZ SARMIENTO, L. (1969) Orff-Schulwerk. Música para niños. Introducción. Madrid : Unión Musical Española.

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.