DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) AUDICIÓ: LES HISTÒRIES DE LA MÚSICA Código 11244211
Titulación
Grau en Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Correo-e joanfrancesc.vidal@urv.cat
Profesores/as
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Web
Descripción general e información relevante

Aprenem i creixem escoltant i els sorolls, els sons, el silenci i les músiques que arriben a les nostres orelles ens poden explicar, a la vegada, la Història de la Música i altres històries. Aquesta assignatura va adreçada als que vulguin iniciar nenes i nens en el món de l'audició. Treballarem des de l'experimentació i la creació però, a la vegada, mirarem d'assolir com a futurs i futures mestres, unes coordenades bàsiques de coneixements que ens permetin elaborar un itinerari d'audició que permeti bastir els fonaments de la formació, aplicats a l'escola infantil i primària.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 MEMD5 Conèixer i saber aplicar les diferents estratègies metodològiques per l’ensenyament de l’educació musical, potenciant la seva adquisició, comprensió i expressió en l’etapa d’educació infantil.
 MEMD6 Elaborar propostes de programació a partir dels elements que integren el disseny curricular de l’àrea de música en educació infantil.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació infantil, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
Aplica elements que integren el disseny curricular de l’àrea de música en educació infantil.
Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions a l’aula.
 MEMD5 Determina cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa d'educació infantil, dominant les estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris.
 MEMD6 Elabora propostes de programació adequades a diferents situacions a l’aula.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
1. El so i el silenci L'aula com un receptacle de sons. Aprenent a escoltar el silenci.

Itinerari d'audició: Músiques per escoltar el silenci, del Cant Gregorià a John Cage.

Exercicis i taller de creació de sons
2. Música, paisatge i éssers animats. Quan la música evoca els animals: de Janequin a Messiaen

Escoltant la natura, imitant la natura. Petits exercicis i propostes creatives.

La descripció del paisatge "en música": de Vivaldi a Beethoven.

Instruments, éssers animats i paisatge: Pere i el Llop de S. Prokófiev.

3. L'espai del professor/a de música Breu visió diacrònica de la Història de la Música Occidental.

Itineraris d'audició i Guia docent.


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 2 6
Sessió Magistral
A1
11 12 23
Pràctiques de camp/sortides
B6
5 1 6
Fòrums de debat
A1
4 6 10
Resolució de problemes, exercicis
A1
MEMD5
15 5 20
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Exposició oral a l'aula i a través del campus virtual
Sessió Magistral Sessió magistral amb comentaris sobre audició enregistrada
Pràctiques de camp/sortides Assistència a espectacles on la música en viu hi sigui present
Fòrums de debat Participació en els fòrums oberts al campus virtual, especialment els que serviran per comentar les sortides
Resolució de problemes, exercicis Propostes creatives per inventar o seleccionar itineraris d'audició
Atenció personalitzada Tutories i seguiment personalitzat

Atenció personalitzada
descripción
Atenció personalitzada, prèvia cita per correu electrònic i seguiment individualitzat de treballs relacionats amb l'assignatura o possibles línies d'investigació properes a la matèria.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Activitats Introductòries
Presentació i propostes de treball 5%
Fòrums de debat
A1
Cròniques d'espectacles musicals (sortides de camp) a través dels fòrums que genera l'espai moodle 25%
Resolució de problemes, exercicis
A1
MEMD5
Itineraris d'audició i petits exercicis de dramatúrgia musical per als més petits 70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

La bibliografia es facilitarà a través de l'espai moodle

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.