DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) LENGUAJE MUSICAL Código 11244212
Titulación
Grado en Educación Primaria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Correo-e joanfrancesc.vidal@urv.cat
Profesores/as
VIDAL ARASA, JOAN FRANCESC
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1 . El llenguatge musical a l’aula 1.1 Competències dels docents d’educació infantil i primària: coneixements disciplinars, competències professionals, competències acadèmiques

1.2. . La música a l’estructura curricular d’educació infantil i primària. Competències musicals a assolir en aquests ensenyaments respecte al llenguatge musical.
2. Elements del llenguatge musical. 2.1. El ritme.
El temps i la pulsació. Cél.lules rítmiques. Les figures irregulars. Els compassos. Les polirímies. L’obstinat.
2.2. La melodía
Les notes. Els intervals melòdics. Tipus d’escales. El perfil melòdic. Les alteracions.
2.3. L’Harmonia.
Els acords. La tonalitat i els modes. Els graus tonals.
2.4. Signes d’expressió, dinàmica i repetició. El tempo.
3. La forma musical. 3.2. Prinicipis i finals de frase.
3.2. Esquemes elementals. La forma binària i la ternària. L’esquema rondó
3.3. Gèneres vocals i instrumentals
4. Introducció a la lecto-escriptura musical 4.1. La lectoescriptura al currículum de l’etapa d’educació infantil. La representació gràfica de les qualitats del so.
4.2. La lectoescriptura al currículum de l’etapa d’educació primària: la funció de segmentació en la lectura musical. Exercicis de lectura dels intervals. Solfeig rítmic
5. Reconeixement auditiu 5.1. El dictat rítmic i melòdic.
5.2. Reconeixement i de les frases
5.3. Identificació de les estructures formals bàsiques a partir de l’audició de breus vocals i insturmentals breus

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
3 14 17
Presentaciones/exposiciones
A2
10 15 25
Atención personalizada
10 15 25
 
Pruebas mixtas
A2
4 4 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Exposició dels continguts, els objecius i la metodología de l’assignatura. Exercicis preparatoris bàsics de flexibilitat i d’introducció a l’audició.
Presentaciones/exposiciones Es combinaran les sessions teòriques amb la realització d’exercicis segons per treballar els continguts segons la seva secuenciació. La realització de petits exercicis sobre els continguts de l’assignatura ens permetrà comprobar el nivel d’assimilació , comprensió i aplicación dels coneixements adquirits.
Atención personalizada Las proves pràctiques consistiran en dictats melòdico-rítmics i exercicis d’entonació i lectura. Es valorarà la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme. També es treballarà el reconeixement, a través de la audició, de frases i d’estructures formals bàsiques.

Atención personalizada
descripción
Es vetllarà, sobretot, la correcta afinació i emisió de la veu i el domini de la pulsació i el ritme.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Actividades introductorias
PROVA TEÒRICA:

Es valorarà el grau d’assimilació dels continguts conceptuals de l’assignatura.
25
Presentaciones/exposiciones
A2
Disseny i presentació d’una unitat didàctica d’acord amb un model didàctic proposat 30
Atención personalizada
PROVA ORAL

Es valorarà la competència adquirida en l’aplicació pràctica dels continguts conceptuals en l’execució.
25
Pruebas mixtas
A2
Es tindrà en compte en grau d’implicació actiu de l’alumne en els fòrums de discussió. 10
Otros  

Assistència

10
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fuentes de información

Básica

Challey, J. i altres. Teoría completa de la música” (2 vol2.) Alphonse Leduc. París. 1964.

López de Arenosa, E.Ritmo y lectura, vol. I. Real musical.

López de Arenosa, E. Dictado musical. Real Musical. Madrid.

Navarrete, A. i altres.El lenguaje musical. Sociedad Didáctico Musical.

Oliver, A., López de Arenosa, E., Pildain, J.Lenguaje musical. Real Musical.

de Pedro, D.Teoría de la música.Real Musical.

Zamacois, J.Teoría de la música .(2 vols).Labor

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.