DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) INTERVENCIÓ EDUCATIVA SEGONS LES CAPACITATS INTEL·LECTUALS DE L'ALUMNAT D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA Código 11244223
Titulación
Grau en Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
SERRA BENEDICTO, FRANCISCA
Correo-e silvia.molina@urv.cat
francisca.serra@urv.cat
Profesores/as
MOLINA ROLDAN, SILVIA
SERRA BENEDICTO, FRANCISCA
Web
Descripción general e información relevante S'analitzaran les necessitats específiques de l'alumnat amb diferents capacitats intel·lectuals a l'etapa d'infantil i s'aportaran programes, recursos i materials per a la intervenció educativa

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1- Introducció. Conceptes previs. La Discapacitat Intel·lectual 1.1. La Discapacitat Intel·lectual. Diagnòstic, classificació i descripció.
1.2. Elements fonamentals del model conceptual: capacitats, entorns i funcionament.
1.3. L'alumnat amb síndrome de Down
2- Necessitats específiques de l’alumnat amb discapacitat intel·lectual a l'etapa d'infantil. 2.1. Necessitats específiques de l'alumnat amb intel·lectual: en els àmbits de relació i d'ensenyament-aprenentage.
3- Principis generals d’actuació en l’alumnat amb D.I. a l'etapa d'infantil. 3.1. Aspectes curriculars, organitzatius i metodològics.
3.2. Elements personals. Recursos i materials específics.
3.3. La pre-lectura i la pre-escriptura. Contes adaptats.
4- Altes capacitats: precocitat, talent i superdotació 4.1. Concepte de precocitat
4.2. Concepte de talent
4.3. Concepte de superdotació
5- Necessitats específiques de l'alumnat amb altes capacitats a l'etapa infantil.
6- Principis generals d’actuació amb alumnes amb altes capacitats a l'etapa d'infantil.
7- Programes i activitats per a l'alumnat amb discapacitat intel·lectual i altes capacitats intel·lectuals per desenvolupar en la etapa d'infantil: 6.1. La cognició
6.2. La intel·ligència emocional
6.3. La creativitat
6.4. Les habilitats socials
8- Orientacions per a la família amb fills i filles amb discapacitat intel·lectual o altes capacitats intel·lectuals

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A10
MAD3
MAD4
MAD1
MAD2
20 30 50
Treballs
A2
MAD4
B3
B4
B5
C4
6 30 36
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B4
B6
15 20 35
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves mixtes
MAD1
MAD2
MAD3
B2
B3
C4
2 20 22
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació i desenvolupament dels continguts teòrics.
Treballs Elaboració de treballs relacionats amb el contingut teòric de la matèria.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics i anàlisi de situacions reals
Atenció personalitzada Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs.

Atenció personalitzada
descripción
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar sense cap problema amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A2
MAD4
B3
B4
B5
C4
Realització de treballs relacionats amb la temàtica de la matèria. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B2
B4
B6
Resolució de supòsits pràctics a l’aula. 30%
Proves mixtes
MAD1
MAD2
MAD3
B2
B3
C4
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

L'examen fa mitjana a partir de 5.


Els treballs i les pràctiques fan mitjana a partir de 4 (cal tenir com a mínim una mitjana de 4 als treballs i una mitjana de 4 a les pràctiques per a poder fer mitjana amb l'examen).
Hi haurà segona convocatòria d'examen, de treballs i de practiques, que poden tenir una nota màxima de 5. Els treballs i pràctiques que no es lliurin en la data establerta per a la primera convocatòria aniran directament a la segona convocatòria.

Fonts d'informació

Bàsica AARM, Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo , 2000, Alianza. Madrid
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, B. , Alumnos de altas capacidades. Identificación e Intervención Educativa. , 2001, Bruño. Madrid
BLANCO, C, Guía para la identificación y seguimiento de alumnos superdotados., 2001, Praxis. Valencia
COMES, G., Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales , 2003, CEAC. Barcelona
COMES, G., Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana , 2005, Aljibe. Málaga
COMES,G; PARERA,B; VEDRIEL,G; VIVES,M, Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana , 2008, Aljibe. Málaga
GRANADO, M.C., El niño superdotado: fundamentos teóricos y psicoeducativos, 2005, Abecedario. Badajoz
REYERO, M; TOURON,J, El desarrollo del talento: la aceleración como estrategia educativa, 2003, Netbiblo. A Coruña
ANDRADA,J, Alumnos precoces, superdotados y decon altas capacidades., 2000, MECD. Madrid.
MARTÍNEZ,M; GUIRADO,A, alumnado con altas capacidades, 2010, Graó
Bassedas,E, Alumnado con discapacidad intelectual y retraso del desarrollo, 2010, Graó
Muntaner,J.J, Escuela y discapacidad intelectual, 2009, MAD


































































Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.