Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix les bases antropològiques, històriques i sociològiques de l'educació.
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B3 |
Interpreta les relacions de gènere, les intergeneracionals, les culturals i les dels diferents estils de vida.
Interpreta de manera crítica i respectuosa les diferents expressions culturals.
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
| | B6 |
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
| | B7 |
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Tema introductori a la matèria
|
Introducció a la matèria |
Bloc 1: Introducció a la investigació educativa |
1.1 Introducció (Bases de dades)
1.2 El coneixement científic
1.3 Característiques d'una investigació
1.4 Com fer una investigació educativa
1.5 Aspectes formals de la presentació d'una recerca |
Bloc 2: L'educació a l'època contemporània. Tendències actuals. |
2.1 Breu recorregut històric de la família i educació
2.2 De Rousseau a l'Escola Moderna
2.3 L'educació al món contemporani
2.4 Tendències actuals educatives
|
Bloc 3: Família, gènere, cultura i relacions intergeneracionals |
3.1 Models antropològics de l'educació
3.2 Tècniques socioculturals i estructures socials
3.3 Models de família i la seva influència en educació
3.4 Relacions de gènere
3.5 Multiculturalitat i interculturalitat
3.6 Discriminació i inclusió social
3.7 Relacions intergeneracionals
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Treballs |
|
42 |
111 |
153 |
Sessió Magistral |
|
48 |
44 |
92 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
20 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
15 |
0 |
15 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
10 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura |
Treballs |
Treballs grupals i/o individuals per part de l'alumnat |
Sessió Magistral |
Exposició per part del professor/a dels temes amb el suport de les TIC |
Presentacions / exposicions |
Presentacions per part de l'alumnat dels treballs en grup i/o individuals
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor/a té reservat per a atendre i resoldre dubtes de l'alumnat |
Descripció |
S'atendrà l'alumne/a de manera individual en sessions de tutoria per
ajudar-lo en els dubtes de les diferents temàtiques de l’assignatura i de
manera grupal, per a orientar-lo en la realització dels treballs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització d’un treball en grup vinculat a diferents temàtiques de l’assignatura, desenvolupament de seminaris de lectures o altres tipus d’exercicis que es considerin |
45% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentar i defensar les diferents tasques que sorgeixen de l'organització de l'assignatura |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Realització de proves avaluatives sobre el contingut donat a l’assignatura |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitzaran seminaris de lectures, treball de recerca o altres tipus d'exercicis que consistiran en el 45% de la nota; exposicions orals amb un 20% de pes a la nota; i, finalment un 35% de la nota que correspondrà a una prova de desenvolupament. El primer dia de classe cada professor/a especificarà els paràmetres anteriors en el seu programa concret. Cal tenir totes les parts de
l'assignatura aprovades per poder superar-la. Es preveu una segona convocatòria
per a l'alumnat que no superi una o més parts de
l’assignatura en avaluació continuada.
En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements. L'assistència és obligatòria. Només s'avaluarà l'alumnat que hagi assistit al 80% de les classes (teoria i seminaris). No s'acceptarà cap tipus de certificat per justificar una falta. La participació a l'aula i en altres activitats formatives de caràcter voluntari que es proposin des de l'assignatura només tindrà repercussió en la qualificació final si totes les parts de l'assignatura estan aprovades. D'acord amb la normativa vigent el professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. Es seguiran les instruccions marcades per la URV referent al reglament del règim disciplinari dels estudiants i el document de prevenció, detecció i tractament del plagi en la docència. En ambos casos s'aplicaran les mesures establertes en els documents. |
Bàsica |
Aubert, A., Flecha, A., Garcia, C., Flecha, R., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información, Hipatia, 2008
Bowen, J., Historia de la educación occidental, Herder, Última edició disponible
Kottak, C.P., Introducción a la antropología, espejo para la humanidad, McGraw-Hill, Última edició disponible
Flecha, R., ed, Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, Springer, cop. 2015, Última edició disponible
Beck-Gernsheim, E. , La reinvención de la família: en busca de nuevas formas de convivencia, Paidós, Última edició disponible
Burggraf, J., ¿Qué quiere decir género? En torno a un nuevo modo de hablar, Promesa, Última edició disponible
Durkheim, E., Educació i sociologia, Eumo, Última edició disponible
Harris, M. , Antropología Cultural, Alianza, Última edició disponible
Freire, P. , Pedagogía del Oprimido, Siglo XXI, Última edició disponible
Apple, M.W., & Beane, J.A. , Escuelas Democráticas, Morata, Última edició disponible
Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. , Aprendizaje dialógico, Cultura y Educación, 2009
García, C., Diálogo y aprendizaje, Cultura y Educación, 2009
Garcia, C., Ruíz, L., Puigvert, L., & Rué, L., Hipatia de Alejandria. Un equipo plural de científicas desvela la verdad sobre la primera mujer de ciencia, Hipatia, Última edició disponible
Luxán Serrano, Marta and Biglia, Barbara, “Family”, In D. Cook (Ed.), The sage encyclopedia of children and childhood studies, 2020
Biglia, B., Feminismo(s): hibridaciones frente a diferencialismos (Feminism(s): hybridition versus differentialisms), Oñati Socio-Legal Series, 2019
Garcia Yeste, C.; El Miri, O.; Álvarez, P.; & Morlà, T., Muslim women wearing the niqab in Spain: Dialogues around discrimination, identity and freedom, International Journal of Intercultural Relations, 2020
Morlà-Folch, T., Ríos González, O., Mara, L.C., & García Yeste, C., Impact of the extension of learning time on the learning space of the platform for people affected by mortgages Tarragona, Learning, Culture and Social Interaction, 2020
Racionero, S.; Ugalde, L., Merodio, G.; Gutiérrez, N., “Architects of their own brain”. Social impact of an intervention study for the prevention of gender-based violence in adolescence, Frontiers in Psychology, 2020
Roca, E.; Melgar, P.; Gairal-Casadó, R.; & Pulido, M., Schools That ‘Open Doors’ to Prevent Child Abuse in Confinement by COVID-19, Sustainability, 2020
Gairal, R., Garcia, C., Novo, M.T., & Salvadó, Z., Out of school learning scientific workshops: Stimulating institutionalized Adolescents’ educational aspirations, Children and Youth Services Review, 2019
Girbés-Peco, S., Gairal-Casadó, R., & Torrego-Egido, L., Participación de mujeres gitanas y marroquíes en la formación de familiares: beneficios educativos y psicosociales, Cultura y Educación, 2019
Rios-Gonzalez, O., Puigvert, L., Sanvicen, P., Aubert, A., Promoting zero violence from early childhood: a case study on the prevention of aggressive behavior in Cappont Nursery, European Early Childhood Education Research Journal, 2019
Garcia, C., Gairal, R., Munté, A., Plaja, T., Dialogic literary gatherings and out-of-home child care: Creation of new meanings through classic literature, Child & Family Social Work, 2018
Garcia Yeste, C., Morlà, T., & Ionescu, V., Dreams of Higher Education in the Mediterrani School Through Family Education, Frontiers in Education, 2018
Antón Semiónovich Makárenko, Poema Pedagógico, ,
Pierre Bourdieu i Jean Claude Passeron, Los Herederos. Los estudiantes y la cultura, ,
Bell Hooks, El feminismo es para todo el mundo, ,
Paulo Freire, Pedagogía del Oprimido, ,
María Montessori, El niño el secreto de la infancia, ,
Francesc Ferrer i Guàrdia, L’Escuela Moderna, ,
Buslón, N., Gairal, R., León, S., Padrós, M., & Reale, E., The Scientific Self-Literacy of Ordinary People: Scientific Dialogic Gatherings, , Qualitative Inquiry
Duque, E., Gairal, R., Molina, S., Roca, E., How the Psychology of education contributes to research with a social impact on the education of students with special needs: the case of successful educational actions, , Frontiers in Psychology
Roca, E.; Melgar, P.; Gairal-Casadó, R.; & Pulido, M., Schools That ‘Open Doors’ to Prevent Child Abuse in Confinement by COVID-19, , Sustainability
Garcia Yeste, C.; El Miri, O.; Álvarez, P.; & Morlà, T., Muslim women wearing the niqab in Spain: Dialogues around discrimination, identity and freedom, , International Journal of Intercultural Relations
Morlà-Folch, T., Ríos González, O., Mara, L.C., & García Yeste, C., Impact of the extension of learning time on the learning space of the platform for people affected by mortgages Tarragona, , Learning, Culture and Social Interaction
Gallardo-Nieto, Elena Maria, María Espinosa-Spínola, Oriol Ríos-González, y Carme García-Yeste., Transphobic Violence in Educational Centers: Risk Factors and Consequences in the Victims’ Wellbeing and Health, , Sustainability
Rodrigues de Mello, R, Soler-Gallart, M, Braga, FM and Natividad-Sancho, L., Dialogic Feminist Gathering and the Prevention of Gender Violence in Girls With Intellectual Disabilities, , Frontiers in Psychology
Sánchez-Sainz, M., Pedagogías Queer: ¿nos arriesgamos a hacer otra educación?, , Madrid: Catarata
Biglia, B., Luxán Serrano, M., & Jiménez Pérez, E., Evaluación feminista de formaciones en violencias de género: una propuesta situada, Política y Sociedad, 2022
|
|
Complementària |
Willis, P., Aprendiendo a trabajar , Akal, Última edició disponible
Lisón, C. , Introducción a la antropología social y cultural. teoría, método y práctica, Akal, Última edició disponible
Ballarín, P., Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX), Síntesis, Última edició disponible
Kottak, C.P., Antropología cultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Illich, I. , La Sociedad desescolarizada , Barral, Última edició disponible
Housel, D.J., Historia de la escuela, Shell education pub, Última edició disponible
Aguado, T. , Pedagogía intercultural, McGraw-Hill, Última edició disponible
Ander-Egg, E., Introducción a las técnicas de investigación social, Humanitas, Última edició disponible
Morín, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Paidós, Última edició disponible
Asensio, J.M., Una educación para el diálogo, Paidós, Última edició disponible
Becker, G. , Tratado sobre la familia, Alianza, Última edició disponible
Beck, U. , La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad, Paidós, Última edició disponible
Ruíz Berrio, J., La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes, Biblioteca Nueva, Última edició disponible
Butler, J., Deshacer el género, Paidós, Última edició disponible
Flecha, R., Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, Paidós, Última edició disponible
Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia, C., De la superstición a la ciencia: actuaciones de éxito desde la investigación que generan transformación social, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2012
Garcia, C., & Yuste, M. , La formación de las familias para el aprendizaje de la comunidad, Cuadernos de Pedagogía, 2012
Salceda, M., Vidu, A., Aubert, A., & Padros, M., Dialogic literary gatherings in out-of-home care to overcome educational inequalities by improving school academic performance, Children and Youth Services Review, 2022
Elboj-Saso, C.; Cortés-Pascual, A; Íñiguez-Berrozpe, T.; Lozano-Blasco, R. & Quílez-Robres, A., Emotional and Educational Accompaniment through Dialogic Literary Gatherings: A Volunteer Project for Families Who Suffer Digital Exclusion in the Context of COVID-19, Sustainability, 2021
Gallardo-Nieto, E. M., Espinosa-Spínola, M., Ríos-González, O., & García-Yeste, C., Transphobic Violence in Educational Centers: Risk Factors and Consequences in the Victims’ Wellbeing and Health, Sustainability, 2021
Salvadó, Z.; Garcia-Yeste, C.; Gairal, R., & Novo, M., Scientific workshop program to improve science identity, science capital and educational aspirations of children at risk of social exclusion, Children and Youth Services Review, 2021
Gairal-Casadó, R.; Garcia-Yeste, C.; Munté Pascual, A., & Padrós Cuxart, M., Study to Change Destiny. Elements That Promote Successful Trajectories in Young People who Have Been in Residential Care, The British Journal of Social Work, 2021
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|