DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL III Código 11254103
Titulación
Grau en Educació Infantil (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Quart 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Correo-e albert.macaya@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
montserrat.canela@urv.cat
mariafontcalda.vidal@urv.cat
ester.fabregat@urv.cat
Profesores/as
MACAYA RUIZ, ALBERT
GILABERT MEDINA, SANDRA
CANELA GRAU, MONTSERRAT
VIDAL FUSTER, MARIA FONTCALDA
FABREGAT MOLNÉ, ESTER
Web
Descripción general e información relevante

La matèria s'estructura a l'entorn de tres blocs diferenciats, però alhora interrelacionats: l'educació musical, visual i plàstica i corporal. Per donar continuïtat als aprenentatges realitzats en les matèries de 2n i 3r de grau, es pretén que l’alumnat realitzi un projecte interdisciplinari que posi de manifest la relació d’aquestes tres àrees.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'educació infantil, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical, les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
 A2 Coneix i utilitza cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
Utilitza el joc com a recurs didàctic i dissenya activitats d'aprenentatge basades en principis lúdics.
Promou la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
Analitza els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives
 A11 Elabora propostes didàctiques encaminades al desenvolupament de la percepció i expressió musical. les habilitats motrius, el dibuix, els mitjans plàstics i la creativitat.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Experimenta amb procediments nous
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
tema Subtema
- Les arts en el context escolar: aspectes específics i interdisciplinarietat en els llenguatges artístics.


- Vies per a la concreció didàctica de projectes artístics integrats en educació
Infantil.

- Desenvolupament de projectes artístics integrats en educació visual i plàstica, musical i corporal.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A11
5 10 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
14 10 24
Presentacions / exposicions
A1
A2
C4
8 10 18
Atenció personalitzada
7 9 16
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball incloent els llenguatges artísitics compresos a la materia
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción
Seguiment del treball de l'alumnat. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
Recerca de referents i recursos per a l'elaboració del projecte artísitic. Tractament del tema escollit a les arts visuals, corporals i musicals, recursos aplicables al propi projecte creatiu. 25%
Presentacions / exposicions
A1
A2
C4


planificació i elaboració d'un projecte artísitic entorn d'un tema triat pels alumnes que desenvolupi de forma creativa les possibiliats dels llenguatges musical i visual.

Elaboració i presentació davant el grup-classe d'una proposta didàctica centrada en les arts visuals i musicals sobre el tema triat per al projecte artísitc interdisciplinar.
50%



25%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part del'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consellde mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. Els treballs en grup poden ser qualificats amb co-avaluació dels companys/es de grup.

Per a la via ordinària d'avaluació (avaluació continuada) cal comptar amb el 80% de l'assistència. Cas de no comptar amb l'assistència suficient, caldrà anar a una segona convocatòria consistent en un examen dels continguts dels tres blocs de la matèria i un treball escrit individual.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

-->


Fonts d'informació

Bàsica López, A.; Jerez, I.; Encabo, E., Claves para una enseñanza artístico-creativa: la dramatización, Octaedro, 2010
AA.VV., Los proyectos de trabajo en el aula, Graó, 2010
REGGIO CHILDREN , Els cent llenguatges dels infants , A.M. Rosa Sensat, 2005
, Disney's The Lion King. Classdroom Education Series , DisneyOnBradway, 2009
V.V.A.A. , Reggio tutta: una guida dei bambini alla cità. , Reggio Emilia: Reggio Children, 2000

Complementària Joanna Glover, niños compositores, Graó., Barcelona 2004

Alsina, P.  i altres (2012): 7 ideas clave. La competencia cultural y artística. Barcelona: Graó

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101
ENSENYAMENT I APRENETATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL II/11254102
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.