Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A7 |
Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
| B4 |
Autonomy, responsibility and initiative |
| B5 |
Teamwork, collaboration and sharing of responsibility |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
| C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
| C5 |
Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Coneix els fonaments de les ciències experimentals, ciències socials i matemàtiques del currículum d'aquest etapa, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
| | A3 |
Elabora i aplica propostes didàctiques en relació a la interacció entre ciència, tècnica, estructura social i desenvolupament sostenible.
| | A7 |
Proposa experiències d’iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació en l’àmbit de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a diferents capacitats dels alumnes. Conèixer i saber utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
| | A11 |
Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i i sap justifica-les.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
Apply innovative techniques and obtain results.
| | B4 |
Do the work planned in accordance with the quality criteria provided.
Take correct decisions at key moments confidently, consistently and systematically.
| | B5 |
Participate actively and share information, knowledge and experience.
Accept and comply with the rules of the group.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
| | C3 |
Locate and access information effectively and efficiently.
| | C4 |
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce grammatically correct written texts
| | C5 |
Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.
|
Topic |
Sub-topic |
1.- The conceptualization of the various social disciplines.
2.- The Early Childhood Education curriculum. The environment discovery area.
3.- Work routines, corners and projects. Team work.
4.- The treatment of basic axes of geography in Early Childhood Education. The foundations of space.
5.- The treatment of basic axes of history in Early Childhood Education. The bases of time.
6.- The application of other social sciences in Early Childhood Education.
7.- The role of the environment in Early Childhood Education.
8.- Educational research in Didactics of the social sciences. |
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
9 |
25 |
34 |
Seminars |
|
10 |
18 |
28 |
Laboratory practicals |
|
14 |
14 |
28 |
Assignments |
|
4 |
12 |
16 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
10 |
12 |
22 |
Fieldwork/excursions |
|
5 |
5 |
10 |
IT-based practicals |
|
1 |
3 |
4 |
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
Extended-answer tests |
|
2 |
2 |
4 |
Practical tests |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament. |
Lecture |
Explicació pautada de les disciplines socials del currículum d'Educació Infantil i la seva aplicació |
Seminars |
Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques tot reforçant les fonts de treball que incideixen en llur comprensió. |
Laboratory practicals |
Comprensió efectiva del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. Exercicis pertinents als cicles educatius. |
Assignments |
Disseny de projectes d'aula mitjançant estratègies cooperatives i comentaris de lectures. |
Problem solving, exercises in the classroom |
Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades. |
Fieldwork/excursions |
Visita a un camp d'aprenentatge per tal de valorar la potencialitat de determinades estratègies didàctiques. |
IT-based practicals |
Ús pràctic del Moodle. |
Personal attention |
Aclariment de conceptes i de la seva aplicació. |
Description |
L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes.
Si algun alumne presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Assignments |
|
Comentaris de lectures, activitats pràctiques, preparació d'exercicis sobre cooperació i treball sobre el currículum d'Educació Infantil. |
35% |
Practical tests |
|
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. |
25% |
Extended-answer tests |
|
Proves sintètiques i analítiques dels continguts treballats a classe. |
40% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. Per superar l'assignatura s'han de complir tres requisits: 1) S'han d'aprovar cadascun dels dos exàmens. 2) S'ha d'aprovar la part teòrica en el seu conjunt. 3) És imprescindible lliurar els treballs per a poder aprovar l'assignatura. En cas que es lliurin en segona convocatòria, es baixarà la nota en un punt. La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'una o de les dues parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Basic |
Gallego, J.L. i Fernández, E. (dir.), Enciclopedia de Educación Infantil, Aljibe, 2003
Aranda, A.M., Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, Síntesis, 2003
Throop, Sara, Actividades preescolares Ciencias Sociales, CEAC, 1978
Bassedas, E.; Huguet, T.; Solé, I., Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, Graó, 2006
Gavaldà, A. (coord.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, Universitat Rovira i Virgili, 2016
Garaigordobil Landazabal, M., Intervención Psicológica para Desarrollar la Personalidad Infantil : Juego, Conducta Prosocial y Creatividad, Pirámide, 2003
Zariquiey, F. i Manso, O., Cooperar para crecer. El aprendizaje cooperativo en Educación Infantil, SM, 2021
Pujolàs, P, Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula, Eumo, 2015
|
|
Complementary |
Pla, M., Introducción a la educación infantil, Barcanova, 1994
Díez Navarro, M. C., 10 ideas clave. La educación infantil, Graó, 2012
Trepat, C.; Comes, P., El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, Graó, 1998
Tonda Monllor, E. M., La didáctica de las ciencias sociales en la formacion del profesorado de educación infantil, Universidad de Alicante, 2001
Rivero García, M. P. (coord.), Didáctica de las ciencias sociales para educación infantil, Mira, 2011
Castagnetti, M.; Vecchi, V. (coord.), Scarpa e metro. I bambini e la misura: primi approcci alla scoperta, alla funzione, all'uso della misura, Reggio Emilia, 1997
Tavernier, R, La escuela antes de los 6 años, Martínez Roca, 1987
Gross, Richard E. et al., Ciencias Sociales. Programas actualizados de enseñanza, Limusa, 1983
López-Fernández, J.A. i Alcántara-Manzanares, J., Didáctica del medioambiente en educación infantil, Síntesis, 2022
Pons-Altés, J.M. (coord.), Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica., Universitat Rovira i Virgili, 2021
Pons-Altés, J.M. (coord.), Didàctica, història, cooperació i justícia social. Reconeixement al doctor Antoni Gavaldà, Universitat Rovira i Virgili, 2021
Zariquiey, F., Cooperar para aprender. Transformar el aula en una red de aprendizaje cooperativo, SM, 2016
|
|
Subjects that continue the syllabus |
TEACHING AND LEARNING EXPERIMENTAL SCIENCES, SOCIAL SCIENCES AND MATHEMATICS III/11254109 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
TEACHING AND LEARNING EXPERIMENTAL SCIENCES, SOCIAL SCIENCES AND MATHEMATICS I/11254107 |
|
|
Other comments |
Hi ha una relació directa amb la didàctica de les ciències experimentals i de les matemàtiques, en la mesura que aborden també el coneixement de l'entorn. |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|