Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A8 |
Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. |
| A10 |
Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies. |
| A12 |
Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Coneix els principis bàsics del desenvolupament fisològic en el periode 0-6.
Coneix la relació entre el desenvolupament del sistema nerviós amb l'aprenentatge i la conducta.
| | A8 |
Coneix els principis bàsics del desenvolupament fisològic en el periode 0-6.
Coneix la relació entre el desenvolupament del sistema nerviós amb l'aprenentatge i la conducta.
Coneix el desenvolupament dels hàbits de salut, fisilògics i els seus problemes.
Sap educar per la salut i desenvolupa accions promotores de la salut.
| | A10 |
Coneix el desenvolupament dels hàbits de salut, fisilògics i els seus problemes.
| | A12 |
Identifica i col·labora amb professionals especialitzats per la millora de l'estat de salut del nen.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
tema |
Subtema |
TEMA 1: El creixement i el desenvolupament des del període prenatal |
- El desenvolupament físic en les diferents etapes evolutives.
- Factors genètics i ambientals. |
TEMA 2: Bases biològiques de la conducta i de l'aprenentatge |
- Estructura i funcions del SN
- Plasticitat i capacitat d'adaptació del SN
- Diferències entre sexes |
TEMA 3: Alimentació i nutrició |
- Impacte de l'alimentació en la salut infantil
- Aliments i nutrients. Dieta equilibrada
- Desenvolupament dels hàbits alimentaris
- Problemes de la conducta alimentaria
- Condicions alimentaries específiques: celiaquia...
- Els professionals de l'educació com a promotors de la salut alimentaria |
TEMA 4: Desenvolupament dels hàbits fisiològics |
- El son: Fisiologia i problemes
- Els esfínters: Fisiologia i problemes |
TEMA 5: Problemes mèdics més freqüents en els nens |
- Coneixement sobre els problemes mèdics més freqüents
- Actuacions de l'escola davant de les situacions mèdiques. Marc legislatiu |
TEMA 6: Aspectes de prevenció |
- Prevenció d'accidents
- Prevenció del maltractament i l'abús en la infància
- Les vacunes |
TEMA 7: Promoció de la salut |
- Els mestres com agents promotors de la salut |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
58 |
145 |
203 |
Seminaris |
|
30 |
45 |
75 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
15 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Explicar programa de l'assignatura: objectius, continguts, pla de treball i avaluacio |
Sessió Magistral |
Descripció de continguts bàsics en relació a la guia docent |
Seminaris |
Discussió de materials presentats |
Presentacions / exposicions |
El.laboració d'un treball en grup i presentació del mateix de forma oral |
Atenció personalitzada |
Atenció al despatx durant l’horari establert per cada professor o per correu electrònic sempre que sigui necessari |
descripción |
Atenció individual i/o en grup. Si algun alumne/a presenta algun dubte o alguna necessitat educativa, etc; pot parlar amb el professorat de l'assignatura per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Treballs |
30
|
Presentacions / exposicions |
|
Els estudiants presenten treballs en grup |
20 |
Proves mixtes |
|
|
50 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per tal d'aprovar l'assignatura caldrà tenir un 5 o més de nota final. La nota final està formada per tres parts, totes tres han de trobar-se aprovades per a poder obtenir la nota final. Part 1: Presentacions/Exposicions Part 2: Seminaris Part 3: 2 Exàmens (en el cas dels exàmens han d'estar aprovats tots 2, considerant que l'aprovat és a partir d'una nota de 5) Hi haurà un examen de recuperació per a la part d'Exàmens, concretament per a cada examen (Examen 1: temes 1 i 2 i Examen 2: temes 3, 4, 5, 6 i 7). La nota de l'examen i les notes dels seminaris o les exposicions no es guardaran d'un curs per l'altre. Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. Tots els treballs que puntuen per a nota són obligatoris. En cas de lliurar-los fora de termini, la nota màxima serà 5 i en cas de no lliurats, 0. D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes pel bon desenvolupament de les activitats d'avaluació. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part dels estudiants. |
Bàsica |
Tomás Ortiz, Neurociencia y educación, Madrid : Alianza,, 2009
Cameron Noël, Human growth and development, San Diego, California. Academic Press, 2002
Mazur James E, Learning and behavior, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson/ Prentice Hall, 2006
Lucía Galán Bertrand, El gran libro de Lucía mi pediatra, Madrid: Planeta, 2020
Alvaro Galan, El cerebro del niño contado a los padres., Barcelona: Plataforma, ´2015
|
Carlson B. (2001). Embriología humana y biología del desarrollo. Madrid: Harcourt. Cobos P (1999). El desarrollo psicmotor y sus alteraciones. Madrid: Pirámide. CESNID (2001). L'alimentació de la mare i els nens petits. Barcelona: CESNID CESNID (2001). L'alimentació infantil. Barcelona: CESNID Nelson (1999). Compendio de Pediatria (3a edición). New York: McGraw-Hill. Zuluaga J A (2001) Neurodesarrollo y estimulación. Madrid: Panamericana |
Complementària |
|
CEAC. (1997). Prevención y tratamiento de enfermedades infantiles. Barcelona: Editorial CEAC. Freides D. (2002). Trastornos del desarrollo. Barcelona: Ariel Neurociencia Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1997). Consell de Puericultura. Barcelona: Autor Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1992). Guia per a la prevenció dels accidents infantils. Barcelona: Autor Generalitat de Catalunya, Departament d'ensenyament, de Sanitat i Seguretat Social (1989). Orientacions i programes. Educació infantil per a la salut a l'escola. Barcelona: Autor Luján A, Santos M. (2005). El niño en el entorno escolar: como prevenir y afrontar problemas y trastornos. Madrid: Síntesis Mazur, James E. (2006). Learning and behavior. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson/ Prentice Hall. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|