Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Objetivos |
Competencias |
Conèixer els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en aquesta etapa. |
AP7
|
|
|
Reconèixer les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge. |
AP7
|
|
|
Aplicar els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i les disfuncions del desenvolupament i aprenentatge en el context educatiu. |
AP2
|
|
|
Planificar, gestionar i evaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades. |
|
BC2
|
|
tema |
Subtema |
Mòdul 1. Psicologia del desenvolupament |
1. Principis generals del desenvolupament humà i la seva relació amb els processos d'ensenyament-aprenentatge.
2. El desenvolupament durant l'adolescència i els seus efectes en el comportament.
3. El desenvolupament adolescent en la forma de pensar i afrontar problemes.
4. Desenvolupament humà en l'adolescència i la diversitat.
5. Desenvolupament cognitiu de l'adolescent.
6. El desenvolupament de la identitat.
7. L'amistat i les relacions personals. |
Mòdul 2. Construcció del coneixement escolar |
1.Tipus de continguts escolars.
2. Aprendre a aprendre. Regulació i gestió de l’activitat d’aprenentatge personal i grupal. Les estratègies d’aprenentatge. |
Mòdul 3. La interacció i clima social a l'aula. |
1. Les relacions socioeducatives
2. El clima social a l'aula
3. L'orientació educativa i l'acció tutorial, un element més en la relació socioeducativa
4. La gestió de l'aula
|
Mòdul 4. Els components motivacionals, afectius i relacionals implicats en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. |
1. Motivació i aprenentatge escolar
2. La representació que té l’alumne/a de si mateix/a: autoconcepte, autoconcepte acadèmic i autoestima, influència sobre el rendiment acadèmic
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
10 |
11 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
61 |
0 |
61 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
20 |
24 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió virtual de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució grupal dels problemes pràctics i dels exercicis proposats, en relació als continguts de la l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. En aquest sentit, es procurarà fer el retorn qualitatiu comentat tant del procés de treball com dels productes lliurats. |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
|
descripción |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
|
|
descripción |
Peso |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes pràctics i d'exercicis proposats en relació als continguts de l'assignatura.
Per mitjà de diverses activitats individuals i/o grupals, l'estudiantat relacionarà el procés evolutiu dels adolescents amb els diferents processos d'ensenyament-aprenentatge amb l'objectiu de crear propostes creatives, pràctiques i reals en entorns educatius, a més a més de poder portar a terme importants processos de reflexió i anàlisi.
|
60% |
Proves objectives de tipus test |
En aquestes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits en la matèria.
Cal obtenir mínim un 5,00 per aprovar l'assignatura. |
40% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Part teòrica: S'avaluarà mitjançant una prova objectiva tipus test (examen) i es correspon amb un 40% de la nota final. Part pràctica: S'avaluarà mitjançant treballs individuals i grupals que s'aniran portant a terme en els diferents Mòduls de l'assignatura i es correspon amb un 60% de la nota final. IMPORTANT: 1) Es necessita tenir aprovades les dues parts per aprovar l'assignatura. 2) No es guardarà cap nota ni d'examen ni de treballs per als cursos posteriors. 3) Per aprovar l'assignatura, tant en primera com en la segona convocatòria, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5,00 (sobre 10) tant en la resolució de problemes i exercicis com en les proves objectives de tipus test. És a dir, és necessari aprovar la part teòrica i pràctica per separat per tal que pugui efectuar-se el càlcul de la nota final. Aquesta nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions obtingudes en la resolució de problemes, exercicis (60%) i en la prova objectiva de tipus test (40%). 4) Pel que fa a la 2a convocatòria: - Part teòrica: Examen mitjançant una prova objectiva tipus test en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5,00 al primer examen o bé es compti amb un no presentat al primer examen. -Part pràctica: Es podrà presentar un treball individual que implicarà realitzar una exposició oral, en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5,00 en primera convocatoria. El professorat proposarà l'enunciat i el termini corresponent per a la seva entrega i corresponent exposició oral. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
García Madruga, J. A.; Delval Merino, J., Psicología del desarrollo I, 2019, Uned publicaciones
Santrock, John, Psicología de la educación, 2019, McGraw-Hill Interamericana
Álvarez Justel, Josefina, La tutoría en secundaria, 2017, Educatio Siglo XXI
Pedro Mª Uruñuela, La gestión del aula: Todo lo que me hubiera gustado saber cuando empecé a dar clase, 2019, Narcea Ediciones
|
|
Complementària |
Coll, C. Monereo, C. , Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. , 2008, Madrid:Morata
Cubero, R., Perspectivas constructivistas. La intersección entr e el significado, la interacción y el discurso. , 2005 , Barcelona: Grao
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. & Yamauchi, L. A., Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, incl usión y armonía en las aulas y las escuelas., 2002, Barcelona:Paidós
Mayer, R.E , Psicología de la educación : enseñar para un aprendizaje significativo , 2004, Madrid: Prentice Hall
|
Revistes especialitzades en Psicologia del'Educació que publiquen habitualment treballs i investigacions d'interès per a la Psicologia de l'Educació: The international journal of educational psychology (IJEP) https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/ijep/ British Journal of Educational Psychology http://www.bps.org.uk/publications/journals/bjep/bjep_home.cfm?&redirectCount=0 Contemporary Educational Psychology http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622811/description Cultura y Educación http://www.fia.es/revistas/culturayeducacion/home Dialogic Pedagogy Journal http://diaped.soe.udel.edu/dp-map/?reload=1 Educational Psychology http://www.tandf.co.uk/journals/online/0144-3410.asp Educational Psychology Review http://www.springerlink.com/content/1573-336X European Educational Research Journal http://www.wwwords.co.uk/EERJ/index.html Human Development http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome Infancia y Aprendizaje http://www.fia.es/revistas/infanciayaprendizaje/home Instructional Science http://www.springerlink.com/content/1573-1952 Revista de Educación http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion Teachers College Record. The Voice of Scholarship in Education http://www.tcrecord.org |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|