DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT DE LA PERSONALITAT Código 11605101
Titulación
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Prerrequisitos
Departamento Psicologia
Coordinador/a
VOLTAS MORESO, NÚRIA
Correo-e nuria.voltas@urv.cat
jorgemanuel.duenas@urv.cat
nuria.vidal@urv.cat
Profesores/as
VOLTAS MORESO, NÚRIA
DUEÑAS RADA, JORGE MANUEL
VIDAL SELLENT, NURIA
Web
Descripción general e información relevante
L'assignatura aporta una mirada psicològica a l’estudi dels processos educatius escolars a l’etapa de secundària. Analitza els factors psicològics de naturalesa personal, interpersonal i contextual implicats en l’ensenyament i aprenentatge dels continguts escolars.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Professionalitzador
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Conèixer els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en aquesta etapa. AP7
Reconèixer les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge. AP7
Aplicar els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i les disfuncions del desenvolupament i aprenentatge en el context educatiu. AP2
Planificar, gestionar i evaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades. BC2

Continguts
tema Subtema
Mòdul 1. Psicologia del desenvolupament 1. Principis generals del desenvolupament humà i la seva relació amb els processos d'ensenyament-aprenentatge.
2. El desenvolupament durant l'adolescència i els seus efectes en el comportament.
3. El desenvolupament adolescent en la forma de pensar i afrontar problemes.
4. Desenvolupament humà en l'adolescència i la diversitat.
5. Desenvolupament cognitiu de l'adolescent.
6. El desenvolupament de la identitat.
7. L'amistat i les relacions personals.
Mòdul 2. Construcció del coneixement escolar 1.Tipus de continguts escolars.
2. Aprendre a aprendre. Regulació i gestió de l’activitat d’aprenentatge personal i grupal. Les estratègies d’aprenentatge.
Mòdul 3. La interacció i clima social a l'aula. 1. Les relacions socioeducatives
2. El clima social a l'aula
3. L'orientació educativa i l'acció tutorial, un element més en la relació socioeducativa
4. La gestió de l'aula



Mòdul 4. Els components motivacionals, afectius i relacionals implicats en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. 1. Motivació i aprenentatge escolar
2. La representació que té l’alumne/a de si mateix/a: autoconcepte, autoconcepte acadèmic i autoestima, influència sobre el rendiment acadèmic




Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 10 11
 
Resolució de problemes, exercicis
61 0 61
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
4 20 24
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries En la primera sessió virtual de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació.
Resolució de problemes, exercicis Resolució grupal dels problemes pràctics i dels exercicis proposats, en relació als continguts de la l'assignatura.
Atenció personalitzada El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. En aquest sentit, es procurarà fer el retorn qualitatiu comentat tant del procés de treball com dels productes lliurats.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
descripción
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats.

Avaluació
  descripción Peso
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes pràctics i d'exercicis proposats en relació als continguts de l'assignatura.
Per mitjà de diverses activitats individuals i/o grupals, l'estudiantat relacionarà el procés evolutiu dels adolescents amb els diferents processos d'ensenyament-aprenentatge amb l'objectiu de crear propostes creatives, pràctiques i reals en entorns educatius, a més a més de poder portar a terme importants processos de reflexió i anàlisi.
60%
Proves objectives de tipus test En aquestes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits en la matèria.
Cal obtenir mínim un 5,00 per aprovar l'assignatura.
40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Part teòrica: S'avaluarà mitjançant una prova objectiva tipus test (examen) i es correspon amb un 40% de la nota final.

Part pràctica: S'avaluarà mitjançant treballs individuals i grupals que s'aniran portant a terme en els diferents Mòduls de l'assignatura i es correspon amb un 60% de la nota final.

IMPORTANT:

1) Es necessita tenir aprovades les dues parts per aprovar l'assignatura.

2) No es guardarà cap nota ni d'examen ni de treballs per als cursos posteriors.

3) Per aprovar l'assignatura, tant en primera com en la segona convocatòria, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5,00 (sobre 10) tant en la resolució de problemes i exercicis com en les proves objectives de tipus test. És a dir, és necessari aprovar la part teòrica i pràctica per separat per tal que pugui efectuar-se el càlcul de la nota final. Aquesta nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions obtingudes en la resolució de problemes, exercicis (60%) i en la prova objectiva de tipus test (40%).

4) Pel que fa a la 2a convocatòria:

- Part teòrica: Examen mitjançant una prova objectiva tipus test en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5,00 al primer examen o bé es compti amb un no presentat al primer examen.

-Part pràctica: Es podrà presentar un treball individual que implicarà realitzar una exposició oral, en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5,00 en primera convocatoria. El professorat proposarà l'enunciat i el termini corresponent per a la seva entrega i corresponent exposició oral.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica García Madruga, J. A.; Delval Merino, J., Psicología del desarrollo I, 2019, Uned publicaciones
Santrock, John, Psicología de la educación, 2019, McGraw-Hill Interamericana
Álvarez Justel, Josefina, La tutoría en secundaria, 2017, Educatio Siglo XXI
Pedro Mª Uruñuela, La gestión del aula: Todo lo que me hubiera gustado saber cuando empecé a dar clase, 2019, Narcea Ediciones

Complementària Coll, C. Monereo, C. , Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. , 2008, Madrid:Morata
Cubero, R., Perspectivas constructivistas. La intersección entr e el significado, la interacción y el discurso. , 2005 , Barcelona: Grao
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. & Yamauchi, L. A., Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, incl usión y armonía en las aulas y las escuelas., 2002, Barcelona:Paidós
Mayer, R.E , Psicología de la educación : enseñar para un aprendizaje significativo , 2004, Madrid: Prentice Hall

Revistes especialitzades en Psicologia del'Educació que publiquen habitualment treballs i investigacions d'interès per a la Psicologia de l'Educació:

The international journal of educational psychology (IJEP)

https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/ijep/

British Journal of Educational Psychology

http://www.bps.org.uk/publications/journals/bjep/bjep_home.cfm?&redirectCount=0
Contemporary Educational Psychology
http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622811/description
Cultura y Educación
http://www.fia.es/revistas/culturayeducacion/home
Dialogic Pedagogy Journal
http://diaped.soe.udel.edu/dp-map/?reload=1
Educational Psychology
http://www.tandf.co.uk/journals/online/0144-3410.asp
Educational Psychology Review
http://www.springerlink.com/content/1573-336X
European Educational Research Journal
http://www.wwwords.co.uk/EERJ/index.html
Human Development
http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome
Infancia y Aprendizaje
http://www.fia.es/revistas/infanciayaprendizaje/home
Instructional Science
http://www.springerlink.com/content/1573-1952
Revista de Educación
http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion
Teachers College Record. The Voice of Scholarship in Education
http://www.tcrecord.org

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.