DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) APRENDIZAJE Y ENSEÑANZA DE LA FÍSICA Y QUÍMICA Código 11605111
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
10 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Química Analítica y Química Orgánica
Química Física e Inorgánica
Coordinador/a
BESORA BONET, MARIA
Correo-e felix.gilgado@urv.cat
anna.borrull@urv.cat
nicolas.pazos@urv.cat
juanpascual.farre@urv.cat
maria.besora@urv.cat
Profesores/as
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
BORRULL RIERA, ANNA
PAZOS PÉREZ, NICOLÁS CARLOS
FARRE VILLA, JUAN PASCUAL
BESORA BONET, MARIA
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Aplicar el coneixement sobre la naturalesa de la Física, la Química, la Biologia i la Geologia a les orientacions didàctiques específiques de cada una d'aquestes disciplines. AP1
AP2
Aplicar criteris de selecció dels aspectes conceptuals i pràctics més rellevants per a l'ensenyament de la Física, la Química, la Biologia i la Geologia, AP2
AP10
Saber analitzar, valorar i proposar activitats i orientacions didàctiques que puguin ser d'utilitat per a l'ensenyament de la Física, la Química, la Biologia i la Geologia que permetin fomentar el pensament crític entre els estudiants. AP2
AP10
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. AP10

Contenidos
tema Subtema
1. L'ensenyament de la Física i la Química. 1.1. Models i tradicions d'ensenyament de la Física i la Química.
1.2. Perspectiva de gènere en l'ensenyament de les ciències.
2. Orientacions didàctiques per a l'ensenyament i aprenentatge de la Física i la Química 2.1. Metodologia IBSE d'ensenyament de les ciències.
2.2. Models unitats didàctiques
2.3. Altres recursos en l'ensenyament de la Física i la Química.
2.4. Les visites educatives.
2.5. La ciutat com a espai d'aprenentatge.
3. L'avaluació competencial de la Física i la Química Relació CCBB, continguts i avaluació.
4. Recursos docents en ciències naturals 4.1. Entorns virtuals d'aprenentatge (EVA)
4.2. Mitjans i recursos per la creació de material docent.
5. Metodologies d'aprenentatge actives a l'aula de ciència 5.1. Què són les metodologies actives
5.2. Flipped Classroom
5.3. Metodologia de les 5Es
5.4. Jocs i ludificació a les classes de ciència
5.5. Aprenentatge basat en problemes i en projectes (ABPs)
5.6. Treball cooperatiu
5.7. AICLE
6. Metodologia TSS per a la formulació de bones preguntes d'examen 6.1. Avaluació i assoliment de la competència científica
6.2. Dimensions i habilitats científiques
6.3. Protocol TSS (Testing Science Skills)
7. El treball de les ciències en la formació professional 7.1. Ensenyaments científics
7.2. El currículum en la formació professional
7.3. Titulacions científiques en formació professional
7.4. El model curricular
7.5. Programació
7.6. Programació d'unitats formatives.
8. El desenvolupament d'una revolució científica 8.1. La tectònica de plaques
8.2. Influència sobre el pensament actual
9. La problemàtica actual de l'ensenyament de Geologia a secundària 9.1. Argumentació i pensament crític
9.2. Aprenentatge per pensament crític
10. Orientacions didàctiques per a l'ensenyament i aprenentatge de la Geologia Tallers i recursos a l'aula
11. Programació del procés d'ensenyament i aprenentatge de la Geologia
12. Sessions de continguts conceptuals: els principals agents erosius 12.1. El cicle de l'aigua
12.2. Aigües subterrànies
12.3. Els glaciars
12.4. Deserts i vents
12.5. Línies de costa

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
5 10 15
 
Sesión magistral
40 80 120
Trabajos
35 70 105
 
Atención personalizada
7 0 7
 
Pruebas objetivas de tipo test
1 2 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes. Presentació de l'assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Trabajos Treballs que realitza l'alumne, tant en grup com individualment.
Atención personalizada Atenció personalitzada sempre que es requereixi (a les classes o a través del correu electrònic)

Atención personalizada
 
Trabajos
descripción

Els alumnes podran demanar cita via mail o directament a l'aula per tal de realitzar qualsevol consulta.


Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Treballs que realitza l'alumne, tant individuals com en grup. 75%
Pruebas objetivas de tipo test Prova tipus test 25%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

A la segona convocatòria s'avaluaran treballs (75%) i prova tipus test (25%).


Fuentes de información

Básica

Caamaño, A. (coord.) (2011). Didáctica de la Física y Química. Graó, Barcelona. 

Currículum ESO. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso///

Curriculum Batxillerat. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/curriculum/

Treball de síntesi i Projecte de Recerca. http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/sintesi_recerca/

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.