DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) LA BIOLOGIA I LA GEOLOGIA A SECUNDÀRIA I EL SEU CONTEXT Código 11605114
Titulación
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
GUERRINI , LUCA
Correo-e juancarlos.ronda@urv.cat
felix.gilgado@urv.cat
luca.guerrini@urv.cat
Profesores/as
RONDA BARGALLÓ, JUAN CARLOS
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
GUERRINI , LUCA
Web
Descripción general e información relevante

En aquesta assignatura es fa un repàs a alguns descobriments destacables de la història de la Física, la Química, la Biologia i la Geologia (FQBG). Més tard s'esmenten descobriments recents i perspectives epistemològiques de la FQBG, amb l'objectiu de poder extreure possibles enfocaments docents i recursos que puguin ser d'utilitat en el procés ensenyament-aprenentatge d'aquestes ciències a secundària. S'adquireix informació sobre diferents contextos i situacions socials en què puguin resultar aplicables els diversos continguts curriculars de la FQBG. S'analitzen exemples d'activitats pràctiques que puguin constituir un referent en la docència de la FQBG a secundària. S'adquireixen coneixements de com integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la FQBG a secundària.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Reconèixer el valor formatiu de la FQBG en el context social actual AP1
Reconèixer la importància de la seva transmissió de coneixement a l'ESO i Batxillerat AP10
Obtenir informació sobre possibles contextos i situacions socials que siguin aplicables als diferents continguts curriculars de la FQBG. BC2
Adquirir coneixements sobre història, descobriments recents i perspectives epistemològiques de la FQBG, amb l'objectiu de poder extreure possibles enfocaments docents i recursos que puguin ser d'utilitat en el procés ensenyament-aprenentatge d'aquestes ciècnies a secundària. Adquirir informació sobre diferents contextos i situacions socials en les que puguin resultar aplicables els diversos continguts curriculars de la FQBG. Saber analitzar i discutir exemples d'activitats pràctiques que puguin constituir un referent en la docència de la FQBG a secundària. Adquirir coneixement de com integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la FQBG a secundària. AP1
AP3
AP10

Continguts
tema Subtema
1. El valor cultural i formatiu de la FQBG en l'ESO i el batxillerat i la seva transmissió de coneixements.
2. El currículum de FQBG per l'ESO i el Batxillerat.
3. L'ensenyament de la FQBG.
4.La metodologia científica, el pensament científic i l'experimentació en FQBG.
5. Història de la FQBG i la seva influència en el desenvolupament de la societat..
6. Descobriments recents de la FQBG.
7. FQBG, societat, medi ambient i desenvolupament sostenible.
8. FQBG i la seva relació amb altres ciències.
9. Revisió i valorització de contextos i situacions en les que són d'aplicació els diversos continguts curriculars de la FQBG.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 16 25
Seminaris
12 12 24
Presentacions / exposicions
2 2 4
Treballs
2 8 10
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 7 9
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: professorat, temporalització, objectius i avaluació.
Sessió Magistral presentació i discussió dels temes llistats als continguts del curs
Seminaris Revisió de casos rellevants com un element del curriculum de FQBG és aplicable a una situació quotidiana per la seva rellevancia (ètica, cultural, esportiva, ecològica, etc)
Presentacions / exposicions Presentació i discussió dels temes llistats als continguts del curs
Treballs Treball que realitza l'alumne en grups de 2.
Atenció personalitzada L'alumne podrà tenir atenció personalitzada. Podrà esser per e-mail.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción

L'alumne podrà tenir atenció personalitzada. Podrà esser per e-mail.


Avaluació
  descripción Peso
Treballs Treball que realitza l'alumne, en grups de 2. 50%
Proves objectives de tipus test Prova objectiva preguntes tipus test i/o preguntes obertes 50%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials al llarg del curs. Es farà control d'assistència.

En cas de suspendre l'assignatura en 1a convocatòria, l'alumne podrà recuperar-la en segona convocatòria.

1)Treball que realitza l'alumne, en grups de 2.(50%)

2)Prova objectiva preguntes tipus test i/o preguntes obertes (50%)


Fonts d'informació

Bàsica

Historia de las ciencias.Stephen F. Mason. Alianza Editorial.

Los grandes descubrimientos de la ciencia. Gerald Messadié. Alianza Editorial.

Bernard Cohen, Gedisa

Historia y cronología de la ciencia y los descubrimientos, Isaac Asimov. Editorial Ariel

La revolución científica 1500-1750. A. Rupert Hall. Editorial Crítica

10 imatges de la ciència del segle XX. Diversos autors. Eumo Editorial.

La energía y el medio ambiente. Diversos autors. Biblioteca Ben Rosch

E. J. Tarbuck, F.K. Lutgens. Ciencias de la Tierra. Una introducción a la Geologia Física, 8ª ed. Pearson PrenticeHall, 2008. ISBN edicion espanyola: 978?84?205?4400

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials al llarg del curs.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.