DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) COMPLEMENTOS DE FORMACIÓN DISCIPLINARIA EN BIOLOGÍA Código 11605115
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Química Analítica y Química Orgánica
Química Física e Inorgánica
Coordinador/a
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
Correo-e felix.gilgado@urv.cat
Profesores/as
GILGADO BARBADILLA, FÈLIX
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Identificar els grans temes de la Biologia que es treballen actualment a l'ESO i el batxillerat AP1
Conèixer els principals problemes amb els que es troben els alumnes en la construcció del coneixement científic AP2
Conèixer recursos innovadors per poder aplicar-los a l'aula AP1
Buscar, obtenir, processar i comunicar informació a partir d'un esdeveniment científic rellevant AP3

Contenidos
tema Subtema
Introducción. La Biología en el currículum de la educación secundaria.
Temas diversos de Biologia que complementen los conocimientos del estudiante, en función del grado de procedencia. 2. 1 Bioquímica, metabolismo y Biologia Celular

2.2 Genética y Evolución. Genoma humano. Biomedicina.

2.2 Microorganismos. Uso de microorganismos en la industria.

2.3 La nueva Biotecnología. Utilidad de las técnicas de DNA recombinante y células madre.

2.3 Plantes i animals.

2.4 Conceptes d'Ecologia. Ecosistemes aqüàtics i terrestres.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
 
Seminarios
8 16 24
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
5 5 10
Prácticas en laboratorios
6 6 12
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
8 8 16
Presentaciones/exposiciones
2 6 8
 
Atención personalizada
4 0 4
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació del professor
Presentació de l'alumnat
Presentació de la matèria i programació de les activitats
Seminarios Treball en profunditat dels continguts marcats de la matèria
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Exercicis pràctics a través de les TIC.
Prácticas en laboratorios Pràctiques que complementin la formació teòrica de la matèria i que permetin a l'alumne conèixer alguns dels procediments habituals que es poden treballar als laboratoris de secundària
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Resolució de problemes i situacions reals que permetin assolir nous coneixements relacionats amb l'àmbit de la biologia
Presentaciones/exposiciones Exposició oral per part dels estudiants d'una fita científica de l'any
Atención personalizada L'alumne disposarà d'un apartat al Moodle del curs per tal de resoldre qualsevol dubte relacionat amb la matèria

Atención personalizada
 
Presentaciones/exposiciones
descripción
El professor ajudarà en l'elecció del tema més interessant a exposar i com hauria de ser aquesta exposició.

Evaluación
  descripción Peso
Prácticas en laboratorios Informe pràctiques 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas L'alumne/a haurà de resoldre activitats relacionades amb situacions reals que li permetin assolir alguns dels continguts marcats a la matèria. Caldrà presentar les conclusions davant la resta de la classe. 40%
Presentaciones/exposiciones Presentació oral fites científiques de l'any 50%
Otros

Cal tenir una actitud participativa i activa a classe

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

L'assistència a les classes és obligatòria. L'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de les sessions.


Fuentes de información

Básica

Currículum de biologia ESO 

Currículum de Biologia (Batxillerat): DOGC 5183 (del 29.7.2008)

Neil A. Campbell, Jane B. Reece (2007). Biología. Ed. Médica Panamericana.
Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.