DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) LA DOCENCIA DE TECNOLOGÍA EN EL CONTEXTO SOCIAL Código 11605119
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Ingeniería Electrónica, Eléctrica y Automática
Ingeniería Informática y Matemáticas
Ingeniería Mecánica
Ingeniería Química
Química Analítica y Química Orgánica
Química Física e Inorgánica
Coordinador/a
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
Correo-e dolors.puigjaner@urv.cat
carlos.barbera@urv.cat
Profesores/as
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Web http://http://deim.urv.es/~dpuigja/
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC7 Aplicar los principios éticos y de responsabilidad social como ciudadano o ciudadana y como profesional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Reflexionar sobre les implicacions que els coneixement tecnològics poden tenir en el futur laboral de l'alumnat de secundària AP10
Ser capaç d'avaluar la influència de la tecnologia a la societat AP3
AP10
Analitzar estratègies per a la docència de la tecnologia AP3
BC5
Analitzar l'impacte de les tecnologies capdavanteres en la societat actual AP3
AP10
BC5
Analitzar els factors que influeixen en l'adopció social d'una determinada tecnologia AP3
BC2
Ser capaç d'implementar estratègies d'internacionalització a l'aula (internacionalització "at home") AP5
BC7

Contenidos
tema Subtema
Las funciones no técnicas y el valor educativo de la tecnología
Ideas inventos y descubrimientos
La influencia de la tecnología en la sociedad
La internacionalización "at home"

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Sesión magistral
2 2 4
Trabajos
23 42 65
Debates
2 1 3
 
Atención personalizada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació dels alumnes i professors.
Exposició d'objectius, continguts i metodologia de treball de l'assignatura.
Acordar els criteris d'avaluació.
Sesión magistral Exposició de continguts de l'assignatura i de les indicacions necessàries per a realitzar els diversos treballs
Trabajos Exposició oral per part dels alumnes dels treballs realitzats (algunes d'aquestes presentacions aniran acompanyades d'un treball escrit)
Debates Defensa de postures i/o criteris de forma individual o en grup
Atención personalizada Resolució de dubtes individuals

Atención personalizada
 
Trabajos
descripción
Els alumnes podran usar les hores de consulta del professor de l'assignatura o bé els mitjans electrònics que el professor proposi (correu electrònic, fòrum del Moodle etc)

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Treballs realitzats durant el curs.
En alguns casos es pot demanar una exposició oral del treball.
Els treballs podran ser individuals o en grup.
90%
Debates Participació i assistència a l'aula ordinària o virtual.
Grau d'atenció a les exposicions dels treballs dels companys. Aportacions fetes de forma presencial o virtual a les presentacions dels treballs dels companys i/o dels docents.
10%
Otros
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures:${1}i Aprenentatge i ensenyament de la tecnologia${1}i i
${1}iLa tecnologia a secundària${1}i

En l'avaluació de tots els treballs escrits es tindrà en compte la qualitat de la redacció i l'ús correcte de les regles ortogràfiques.

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

La segona convocatòria consistirà en una prova oral o escrita equivalent al 100% de la nota de l'assignatura.


Fuentes de información

Básica David Cervera (coord.), Tecnología Complementos de formación disciplinar, , Editorial Graó
Aibar, E y M.A. Quintanilla, Cultura Tecnológica: Estudios sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad., 2002, Horsori

Complementaria , Ciencia, tecnología y educación : soluciones educativas en torno a la adquisición de una cultura científica y tecnológica : seminario organizado por las Fundaciones Iberdrola, Europea Sociedad y Educa, ,

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
EVALUACIÓN Y DIFICULTADES DE APRENDIZAJE/11605112
APRENDIZAJE Y ENSEÑANZA DE LA TECNOLOGÍA/11605120

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.