Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Profesionalizador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
|
AP10 |
Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comun |
|
BC4 |
CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Objetivos |
Competencias |
Conèixer el valor cultural i educatiu de la tecnologia |
AP1 AP10
|
|
|
Saber contextualitzar el continguts del currículum de Tecnologia i saber dissenyar unitats didàctiques |
AP3 AP4
|
|
|
Saber seleccionar i elaborar materials didàctics adaptats als diferents nivells educatius i a la diversitat de l'alumnat que permetin fomentar el pensament crític, l'autonomia personal, la capacitat de lideratge, la creativitat i el valor de l'esforç. |
AP2 AP3 AP6
|
|
|
Saber desenvolupar estrategies docents que promoguin la comunicació efectiva a l'aula tant entre els propis alumnes com entre els alumnes i el professor |
AP7
|
|
|
Conèixer les principals característiques del projecte tecnològic i saber aplicar la metodologia docent d'aprenentatge basat en projectes |
AP2 AP4 AP6
|
|
|
Saber identificar el potencial pedagògic de les TIC i saber-les incorporar de manera eficaç en l'ensenyament-aprenentatge de la tecnologia |
AP2 AP3 AP5 AP6
|
|
|
Analitzar noves tecnologies i la seva possible incorporació al currículum |
AP1 AP3 AP4
|
BC4
|
|
Construir un enginy seguint i documentant el procés tecnològic |
AP3
|
|
|
tema |
Subtema |
Orientaciones didácticas para el aprendizaje y enseñanza de la Tecnología Modelos de enseñanza-aprendizaje |
Modelos de enseñanza-aprendizaje
La estructuració y secuenciación de contenidos
El papel del profesor
Evaluación de los procesos de aprendizaje y de la práctica docente |
El uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Tecnología |
|
La selección diseño y elaboración de materiales didácticos |
|
Programación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Tecnología
|
Programación de la unidad didáctica
La organización del espacio y el tiempo
Las actividades en el taller: construcción de un ingenio |
La incorporación en el currículum de tecnologías punteras |
|
Construcción de objetos tecnológicos en el aula-taller |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
4 |
0 |
4 |
|
Debates |
|
4 |
0 |
4 |
Presentaciones/exposiciones |
|
12 |
28 |
40 |
Sesión magistral |
|
8 |
4 |
12 |
Trabajos |
|
2 |
3 |
5 |
Eventos científicos y divulgativos |
|
8 |
0 |
8 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
40 |
130 |
170 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas orales |
|
5 |
0 |
5 |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Descobriment dels interessos i motivacions dels alumnes
Descripció dels objectius, continguts i mètode d'avaluació |
Debates |
Activitats on els alumnes de manera individual o en grup defensen postures diferents sobre un tema de l'assignatura |
Presentaciones/exposiciones |
Exposició oral per part dels alumnes de treballs. Caldrà lliurar també una part escrita. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Trabajos |
Realització de treballs seguint el guió proporcionat per la professora |
Eventos científicos y divulgativos |
Xerrades amb ponents amb experiència en l'àmbit de la docència a secundària |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Realització de projectes seguint el guió proporcionat per la professora |
Atención personalizada |
Resolució de dubtes de manera individualitzada |
|
Trabajos |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
descripción |
En cas de dubte en la realització dels diferents projectes i treballs és convenient que contacteu amb la professora de l'assignatura, preferentment via correu electrònic. |
|
|
descripción |
Peso |
Debates |
Participació a l'aula ordinària o virtual en els diferents temes de discussió que es proposin.
Es tindrà en compte el grau d'atenció i les aportacions fetes a les exposicions/presentacions dels companys de l'aula. |
5%-10% |
Presentaciones/exposiciones |
Exposició oral dels treballs |
20%-30% |
Trabajos |
Treballs diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.
Alguns dels treballs seran activitats que es faran durant les hores de classe.
Hi haurà treballs individuals i en grup |
5%-10% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Projectes diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.
Els projectes es faran en grup.
Pot haver-hi una o més proves escrites sobre els projectes realitzats. |
40%-60% |
Pruebas orales |
Exposicions orals de treballs. |
20%-30% |
Pruebas objetivas de tipo test |
Proves tipus test sobre els projectes exposats per altres membres del grup-classe o bé sobre les exposicions de ponents externs |
5%-10% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures: ${1}iLa docència de la tecnologia en el context social${1}i i ${1}iLa tecnologia a secundària${1}i En l'avaluació de tots els treballs escrits un 20% de la seva nota correspondrà a la qualitat de la redacció i un altre 10% a l'ús correcte de les regles ortogràfiques. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. |
Básica |
David Cervera (coord), Didàctica de la Tecnologia, 1a (2010), Graó
David Cervera (coord), Tecnología : complementos de formación disciplinar , 1a (2010), Graó
Susana Leliwa, Enseñar educación tecnológica en los escenarios actuales , 1a (2008), Comunicarte
|
|
Complementaria |
Carlos María Marpegán, María Josefa Mandón, Juan Carlos Pintos, El placer de enseñar tecnología : actividades de aula para docentes inquietos, 2009, Novedades Educativas
Baigorri (coord), Enseñar y aprender tecnología en la educación secundaria, 1997, ICE : Horsori
edited by John Eggleston, Teaching and learning design and technology : a guide to recent research and its applications, 2000, Continuum
Mercedes Esteban y Nazareth Echart (coord), Ciencia, tecnología y educación : soluciones educativas en torno a la adquisición de una cultura científica y tecnológica : seminario organizado por las Fundaciones Iberdrola, Europea Sociedad y Educa, 2004, Fundación Iberdrola
John Aitken, Tecnología creativa : recursos para el aula, 1994, Ministerio de Educación y Ciencia : Morata
Francisco Aguayo González, Juan Ramón Lama Ruiz, Didáctica de la tecnología : fundamentos del diseño y desarrollo del curriculum tecnológico, 1998, Tébar
Josep M. Mateo-Sanz, Agustí Solanas, Dolors Puigjaner, Carme Olivé, Refining Statistical Problems: a hybrid problem-based learning methodology to improve students' motivation, 2010, International Journal of Engineering Education
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
LA DOCENCIA DE TECNOLOGÍA EN EL CONTEXTO SOCIAL/11605119 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|