DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) APRENDIZAJE Y ENSEÑANZA DE LA TECNOLOGÍA Código 11605120
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
10 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Ingeniería Electrónica, Eléctrica y Automática
Ingeniería Informática y Matemáticas
Ingeniería Mecánica
Ingeniería Química
Química Analítica y Química Orgánica
Química Física e Inorgánica
Coordinador/a
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Correo-e dolors.puigjaner@urv.cat
carlos.barbera@urv.cat
Profesores/as
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
BARBERÀ ESCOÍ, CARLOS
Web http://deim.urv.es/~dpuigja/
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Conèixer el valor cultural i educatiu de la tecnologia AP1
AP10
Saber contextualitzar el continguts del currículum de Tecnologia i saber dissenyar unitats didàctiques AP3
AP4
Saber seleccionar i elaborar materials didàctics adaptats als diferents nivells educatius i a la diversitat de l'alumnat que permetin fomentar el pensament crític, l'autonomia personal, la capacitat de lideratge, la creativitat i el valor de l'esforç. AP2
AP3
AP6
Saber desenvolupar estrategies docents que promoguin la comunicació efectiva a l'aula tant entre els propis alumnes com entre els alumnes i el professor AP7
Conèixer les principals característiques del projecte tecnològic i saber aplicar la metodologia docent d'aprenentatge basat en projectes AP2
AP4
AP6
Saber identificar el potencial pedagògic de les TIC i saber-les incorporar de manera eficaç en l'ensenyament-aprenentatge de la tecnologia AP2
AP3
AP5
AP6
Analitzar noves tecnologies i la seva possible incorporació al currículum AP1
AP3
AP4
BC4
Construir un enginy seguint i documentant el procés tecnològic AP3

Contenidos
tema Subtema
Orientaciones didácticas para el aprendizaje y enseñanza de la Tecnología Modelos de enseñanza-aprendizaje Modelos de enseñanza-aprendizaje
La estructuració y secuenciación de contenidos
El papel del profesor
Evaluación de los procesos de aprendizaje y de la práctica docente
El uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Tecnología
La selección diseño y elaboración de materiales didácticos
Programación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Tecnología

Programación de la unidad didáctica
La organización del espacio y el tiempo
Las actividades en el taller: construcción de un ingenio
La incorporación en el currículum de tecnologías punteras
Construcción de objetos tecnológicos en el aula-taller

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
4 0 4
 
Debates
4 0 4
Presentaciones/exposiciones
12 28 40
Sesión magistral
8 4 12
Trabajos
2 3 5
Eventos científicos y divulgativos
8 0 8
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
40 130 170
 
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas orales
5 0 5
Pruebas objetivas de tipo test
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Descobriment dels interessos i motivacions dels alumnes
Descripció dels objectius, continguts i mètode d'avaluació
Debates Activitats on els alumnes de manera individual o en grup defensen postures diferents sobre un tema de l'assignatura
Presentaciones/exposiciones Exposició oral per part dels alumnes de treballs. Caldrà lliurar també una part escrita.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Trabajos Realització de treballs seguint el guió proporcionat per la professora
Eventos científicos y divulgativos Xerrades amb ponents amb experiència en l'àmbit de la docència a secundària
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Realització de projectes seguint el guió proporcionat per la professora
Atención personalizada Resolució de dubtes de manera individualitzada

Atención personalizada
 
Trabajos
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
descripción
En cas de dubte en la realització dels diferents projectes i treballs és convenient que contacteu amb la professora de l'assignatura, preferentment via correu electrònic.

Evaluación
  descripción Peso
Debates Participació a l'aula ordinària o virtual en els diferents temes de discussió que es proposin.
Es tindrà en compte el grau d'atenció i les aportacions fetes a les exposicions/presentacions dels companys de l'aula.
5%-10%
Presentaciones/exposiciones Exposició oral dels treballs 20%-30%
Trabajos Treballs diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.

Alguns dels treballs seran activitats que es faran durant les hores de classe.

Hi haurà treballs individuals i en grup
5%-10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Projectes diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.
Els projectes es faran en grup.
Pot haver-hi una o més proves escrites sobre els projectes realitzats.
40%-60%
Pruebas orales Exposicions orals de treballs. 20%-30%
Pruebas objetivas de tipo test Proves tipus test sobre els projectes exposats per altres membres del grup-classe o bé sobre les exposicions de ponents externs 5%-10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.

Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures: ${1}iLa docència de la tecnologia en el context social${1}i i
${1}iLa tecnologia a secundària${1}i

En l'avaluació de tots els treballs escrits un 20% de la seva nota correspondrà a la qualitat de la redacció i un altre 10% a l'ús correcte de les regles ortogràfiques.

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fuentes de información

Básica David Cervera (coord), Didàctica de la Tecnologia, 1a (2010), Graó
David Cervera (coord), Tecnología : complementos de formación disciplinar , 1a (2010), Graó
Susana Leliwa, Enseñar educación tecnológica en los escenarios actuales , 1a (2008), Comunicarte

Complementaria Carlos María Marpegán, María Josefa Mandón, Juan Carlos Pintos, El placer de enseñar tecnología : actividades de aula para docentes inquietos, 2009, Novedades Educativas
Baigorri (coord), Enseñar y aprender tecnología en la educación secundaria, 1997, ICE : Horsori
edited by John Eggleston, Teaching and learning design and technology : a guide to recent research and its applications, 2000, Continuum
Mercedes Esteban y Nazareth Echart (coord), Ciencia, tecnología y educación : soluciones educativas en torno a la adquisición de una cultura científica y tecnológica : seminario organizado por las Fundaciones Iberdrola, Europea Sociedad y Educa, 2004, Fundación Iberdrola
John Aitken, Tecnología creativa : recursos para el aula, 1994, Ministerio de Educación y Ciencia : Morata
Francisco Aguayo González, Juan Ramón Lama Ruiz, Didáctica de la tecnología : fundamentos del diseño y desarrollo del curriculum tecnológico, 1998, Tébar
Josep M. Mateo-Sanz, Agustí Solanas, Dolors Puigjaner, Carme Olivé, Refining Statistical Problems: a hybrid problem-based learning methodology to improve students' motivation, 2010, International Journal of Engineering Education

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
LA DOCENCIA DE TECNOLOGÍA EN EL CONTEXTO SOCIAL/11605119

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.