IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) CURRÍCULUM PER LA SECUNDÀRIA D'ECONOMIA: VALOR CULTURAL I FORMATIU Code 11605127
Study programme
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Department Economia
Gestió d'Empreses
Coordinator
VILA CÓRCOLES, JOSE MANUEL
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
E-mail josemanuel.vila@urv.cat
Lecturers
VILA CÓRCOLES, JOSE MANUEL
Web http://www.urv.cat/evia/jsp/comu
General description and relevant information

Aquesta assignatura permet conèixer el sistema educatiu en general i el paper de l'economia en les diferents lleis educatives.


Competències
Type A Code Competences Specific
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Type C Code Competences Nuclear

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
Conèixer el valor i la significació de l'Economia en el món actual. AP1
AP3
AP4
AP7
AP9
Veure quina ha estat l'evolució de l'Economia dins dels plans d'estudi de l'ensenyament mitjà a l'Estat espanyol al llarg dels darrers cinquanta anys. AP1
Conèixer les actuals normes que organitzen els estudis de matèries econòmiques. AP9
Saber la relació que hi ha entre l'Economia i altres matèries als estudis de secundària i batxillerat. AP10
Fer una valoració crítica de les diferents matèries econòmiques en la LOGSE, la LOE i la LOMCE. BC2

Continguts
Topic Sub-topic
1. El valor cultural i formatiu de l'Economia i la seva transmissió de coneixements. 1.1.la influència de l'economia en el desenvolupament de la societat.
1.2 Interacció entre l'Economia, la societat i el desenvolupament sostenible.
2. Normativa i organització institucional del sistema educatiu.
3. Estructura del pla d'estudis de l'ESO i el Batxillerat segons la normativa.
4. Ubicació de les matèries Economia i Economia de l'Empresa dins del currículum d'ESO i Batxillerat.
5.Evolució històrica de l'ensenyament d'Economia.
6. Introducció a la matèria a l'ESO a través de les Ciències Socials, la Geografia i la Història: objectius, continguts i competències.
7. Objectius i competències específiques de la matèria en el Batxillerat.
8. Contribució de la matèria a les competències generals del Batxillerat.
9. Estructura dels continguts de la matèria al Batxillerat.
10. Connexió amb altres matèries del Batxillerat.
11. Consideracions sobre el desenvolupament del currículum al Batxillerat.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
10 20 30
Debats
4 4 8
Treballs
8 16 24
Pràctiques a través de TIC
2 3 5
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries A l'aula realitzarem una presa de contacte, la presentació l'assignatura i la recollida d'informació dels estudiants.
Sessió Magistral Mitjançant la comunicació oral mostrarem a l'alumnat l'evolució i moment actual del sistema educatiu i dels estudis d'Economia dins dels plans d'estudis actuals. Utilitzarem el canó de video i internet.
Debats Els debats aniran encaminats a valorar les diferents lleis educatives (LOGSE, LOE, LOMCE) i la seva relació amb la realitat dels alumnes que trobaran a les classes.
Treballs Valoració i comparació entre les tres lleis educatives que hem utilitzat en els debats.
Pràctiques a través de TIC L'alumne enviarà via mail les pràctiques que es comentin a les classes presencials.
Atenció personalitzada Anirà encaminada a solucionar les qüestions i dubtes dels alumnes respecte a les matèries econòmiques dins dels plans d'estudi.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Pràctiques a través de TIC
Proves pràctiques
Description
L'atenció personalitzada consistirà en ajudar l'alumne en els dubtes presencialment o a través de mails.

Avaluació
  Description Weight
Proves pràctiques 1. Aniran encaminades a conèixer el grau de coneixements que té l'alumne sobre el curriculum econòmic. 10%
Others

2a. Participació activa i actitud dins de la classe. 2b. Realització d'una unitat didàctica d'acord amb la normativa i la legislació vigent dins de la LOE. 2c. Treball sobre les lleis educatives.

20%


30%

40%
 
Other comments and second exam session

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica

- Ley Orgánica de Educación 2/2006, de 3 de mayo.
- Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de batxillerat.
- Ordre EDU/340/2009, de 30 de juny, de la relació de matèries de modalitat del batxillerat que es vinculen a les proves d'accés a la universitat.

- Projecte de llei de la LOMCE.

Complementària

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE L'ECONOMIA I ECONOMIA DE L'EMPRESA/11605130
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN ECONOMIA DE L'EMPRESA/11605129
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN ECONOMIA/11605128


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.