DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) APRENDIZAJE Y ENSEÑANZA DE LA ECONOMÍA Y ECONOMÍA DE LA EMPRESA Código 11605130
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
10 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Economía
Gestión de Empresas
Coordinador/a
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
Correo-e miquelangel.bove@urv.cat
francesca.pellice@urv.cat
Profesores/as
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
Web http://www.urv.cat/evia/jsp/comu
Descripción general e información relevante <p>Aquesta assignatura té com a finalitat posar en pràctica els coneixements adquirits en les matèries comunes, sempre d'una manera didàctica, com si tingués al davant els alumnes de secundària i/o batxillerat. </p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Adquirir el coneixement de les bases teòriques i pràctiques de l'ensenyament i l'aprenentatge de l'Economia i l'Economia de l'empresa a la secundària. AP1
Saber contextualitzar els continguts del currículum de l'Economia i l'Economia de l'empresa per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. AP1
AP9
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. AP2
Conèixer i diagnosticar les necessitats didàctiques de l'alumnat. AP7
Estructurar i seqüenciar els objectius i continguts del currículum d'Economia en educació secundària. AP4
Analitzar i resoldre els problemes emergents en les situacions d'ensenyament-aprenentatge. AP6
BC3
Conèixer i aplicar estratègies docents per estimular l'aprenentatge i el pensament crític de l'alumnat. AP7
AP9
Aplicar, amb classes pràctiques a l'aula, l'exposició de temes curriculars d'Economia i Economia d'Empresa utilitzant les TIC i programant les diferents unitats, tot utilitzant les diferents metodologies, recursos i innovacions estudiades a classe i en altres matèries del Màster. AP2
AP5

Contenidos
tema Subtema
1. Didàctica de l'Economia i Economia de l'empresa.
1.1. Models d'ensenyament-aprenentatge i avaluació.
1.2. Activitats i recursos didàctics.
1.3. El rol del professor a l'aula.
1.4. Motivació i estimulació del pensament crític de l'alumnat.
2. Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de l'Economia i l'Economia de l'Empresa. 2.1. Les unitats didàctiques.
2.2. Criteris generals.
2.3. Objectius didàctics.
2.4. Continguts.
2.5. Orientacions metodològiques.
2.6. Mitjans i recursos.
3. Del currículum prescrit al projecte curricular del centre i de l'aula. 3.1. Criteris generals de programació.
3.2. Seqüenciació de continguts.
3.3. Disseny d'activitats.
4. Avaluació de la tasca docent. 4.1. Investigació-acció per a la millora docent.
NOTA:
- Els temes 2 i 3 s'hauran tractat molt àmpliament en l'assignatura de Complements.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
4 0 4
 
Sesión magistral
6 3 9
Presentaciones/exposiciones
50 100 150
Trabajos
10 15 25
Debates
10 10 20
Resolución de problemas/ejercicios
10 20 30
Prácticas a través de TIC
2 2 4
 
Atención personalizada
8 0 8
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias - Activitats encaminades a la presa de contacte i presentar l'assignatura.
Sesión magistral - Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentaciones/exposiciones - Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball.
Trabajos - Completen les presentacions/exposicions a la classe d'un tema curricular.
Debates - Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat.
Resolución de problemas/ejercicios - Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Prácticas a través de TIC - Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat, tot utilitzant les TIC.
Atención personalizada - Resolució de dubtes als estudiants dins de l'aula o a través d'internet.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
Prácticas a través de TIC
Presentaciones/exposiciones
Trabajos
Resolución de problemas/ejercicios
descripción
En aquesta matèria, l'atenció personalitzada anirà dirigida a que l'alumne pugui resoldre dubtes i a aportar-li camins que pugui utilitzar en el desenvolupament de l'elaboració i exposició oral de temes curriculars, de manera que, quan comenci les Pràctiques-II, tingui una base i una experiència que faciliti el contacte amb els seus alumnes i amb les explicacions que hagi de fer.

Evaluación
  descripción Peso
Presentaciones/exposiciones - Presentació i exposició per part de l'alumne utilitzant les TIC d'un tema curricular d'Economia. 70%
Trabajos - Completen l'apartat d'exposició dels temes i estan relacionats amb aquesta. 10%
Debates - Després de cada exposició temàtica s'obre un tor de paraula per debatre l'exposició feta. 10%
Resolución de problemas/ejercicios - Formen part de l'exposició i s'integren en el tema exposat. 10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.


Fuentes de información

Básica Oriol Amat, Aprender a enseñar, Profit editorial, 2010
Gómez Carrasco, C.J.; Ortuño, J. i Miralles, P., Enseñar ciencias sociales con métodos activos de aprendizaje, Ediciones Octaedro, 2018
Fernando López Noguero, Metodología participativa en la Enseñanza Universitaria, Narcea, S.A. de ediciones, 2012
Marta Orts i Alís, L'aprenentatge basat en problemes (ABP), Graó, 2011
Leonor Prieto Navarro (Coord.), La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje, Ediciones Octaedro, 2008
Alfredo Prieto, Flipped Learning, Narcea, S.A. de ediciones, 2017
Pere Pujolàs, 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo, Graó, 2008

- Tot i que hi ha important bibliografia sobre aprenentatge i ensenyament, aquesta assignatura tindrà un enfocament eminentment pràctic. És per això, que el pes que tindrà l'exposició dels temes curriculars serà molt important, de manera que l'alumne vagi introduint-se dins del treball que li tocarà fer en el Pràcticum, especialment el P-II.

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
TRABAJO DE FIN DE MÁSTER/11605107
PRÁCTICAS EXTERNAS II/11605106
PRÁCTICAS EXTERNAS I/11605105


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
CURRÍCULUM PARA LA SECUNDARIA DE ECONOMÍA: VALOR CULTURAL Y FORMATIVO/11605127
COMPLEMENTOS DE FORMACIÓN DISCIPLINARIA EN ECONOMÍA DE LA EMPRESA/11605129
INNOVACIÓN DOCENTE E INICIACIÓN A LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA/11605113
PROCESOS Y CONTEXTOS EDUCATIVOS/11605102
COMPLEMENTOS DE FORMACIÓN DISCIPLINARIA EN ECONOMÍA/11605128
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.