IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA HISTÒRIA I LA HISTÒRIA DE L'ART Code 11605134
Study programme
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
CAMPS GIRONA, JAUME
E-mail josepmaria.pons@urv.cat
jaume.camps@urv.cat
carlos.terron@urv.cat
Lecturers
PONS ALTES, JOSEP MARIA
CAMPS GIRONA, JAUME
TERRÓN VASCO, CARLOS
Web
General description and relevant information

Competències
Type A Code Competences Specific
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC1 CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC6 CT6. Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
  BC7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Type C Code Competences Nuclear

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
Identificar las orientaciones didácticas específicas en Geografía, Historia e Historia del Arte para abordar cuestiones esenciales como las ideas previas del alumnado, los recursos didácticos fundamentales y la organización del aula y del curso. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
Conocer el proceso de elaboración de proyectos curriculares, unidades didácticas y preparación de materiales del área de Ciencias Sociales. BC1
BC2
BC3
Comprender conceptos fundamentales del aprendizaje-enseñanza de la Geografía, Historia e Historia del Arte. AP1
AP2
AP3
AP4
Argumentar y/o defender de manera oral y/o escrita pareceres establecidos a partir de la lectura y análisis de la documentación proporcionada AP3
BC4
BC5
BC6
BC7
Desarrollar propuestas de ejercicios prácticos para la educación secundaria, de carácter estadístico, gráfico y cartográfico a partir de técnicas propias de la geografía con y sin apoyo de las TIC AP3
AP5
AP6
BC5
Realizar propuestas de trabajo de campo geográfico para la educación secundaria. AP2
AP4
Ejecutar propuestas de ejercicios prácticos para la educación secundaria a partir de las nuevas técnicas de aprendizaje AP4
AP5
AP6
Efectuar propuestas de trabajo práctico relacionadas con el patrimonio histórico, artístico y natural AP4
AP5
BC7
Demostrar el conocimiento y comprensión de las diferentes metodologías de aproximación a la historia del arte y su contingencia histórica (Historiografía del arte). AP1
AP2
BC7

Continguts
Topic Sub-topic
- Mètodes per l'ensenyament de les ciències socials.
- El tractament de la temporalitat.
- El tractament de l'art.
- El treball cooperatiu.
- Els conceptes socials clau.
- El museu com a taller d'aprenentatge.
- La transposició didàctica.
- L'avaluació en ciències socials.
- El currículum de ciències socials a l'ESO i el Batxillerat.
- El treball de recerca del Batxillerat en ciències socials.
- La història oral.
- Fons per a l'estudi de la història i la història de l'art.
- El relats històrics a l'aula de secundària.
- Fotografia i cinema per una història vivencial.
- Recursos didàctics de ciències socials a Internet.
- La causalitat històrica.
- Literatura i ciències socials.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Pràctiques de camp/sortides
8 16 24
Aplicació de les TIC en laboratori.
4 8 12
Seminaris
4 8 12
Treballs
1 7 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 30 44
Sessió Magistral
10 20 30
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
2 14 16
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Pràctiques de camp/sortides Sortida al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona.
Aplicació de les TIC en laboratori. Treball a l'aula d'informàtica a partir de recursos disponibles a Internet.
Seminaris Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, buscant iniciatives pràctiques.
Treballs Anàlisi i reflexió per escrit de les sortides i seminaris realitzats a l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades.
Sessió Magistral Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials.
Atenció personalitzada Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Description

L'atenció personalitzada es durà a terme principalment en horaris d'atenció d'alumnes. També es faran tutories en línia a qui ho sol·liciti.


Avaluació
  Description Weight
Treballs Anàlisi i reflexió per escrit sobre les sortides i els seminaris realitzats, sobre el currículum i sobre les pràctiques als centres educatius. Activitats pràctiques.
Preparació d'una seqüència didàctica que parteixi de problemes socials rellevants, que inclogui tècniques d'aprenentatge cooperatiu i treballi valors cooperatius.
70%
Proves de desenvolupament Proves en què es valorarà l'assimilació i la capacitat d'aplicació de tots els continguts i competències treballats durant l'assignatura. 30%
 
Other comments and second exam session

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de tenir la necessària correcció lingüística per tal de ser avaluada positivament.

És imprescindible lliurar tots els treballs establerts dins els terminis previstos.

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

La segona convocatòria és una prova global dels exàmens i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Les notes dels treballs realitzats durant tot el curs són inalterables en aquesta segona convocatòria. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats que són avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica J. Prats (coord.), Didáctica de la geografía y la historia, 2011, Graó - Ministerio de Educación
J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas, 2011, Graó - Ministerio de Educación
C. Anguera et al., Què ens fa humans? Un programa alternatiu de ciències socials, 2016, Associació de mestres Rosa Sensat
C.A. Trepat i P. Rivero, Didáctica de la historia y multimedia expositiva, 2010, Graó
A. Gavaldà (coord.), El treball cooperatiu. Una estratègia per ensenyar i aprendre des de les ciències socials, 2016, Universitat Rovira i Virgili - Universitat de Vic
J. Pagès i A. Santisteban (coord.), Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències socials , 2012, Universitat Autònoma de Barcelona
C.A. Trepat i P. Comes, El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, 1998, Graó
F.X. Hernàndez, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 2002, Graó
Kitson, A., Steward, S. i Husbands, C., Didáctica de la Historia en Secundaria Obligatoria y Bachillerato, 2016, Morata
Estepa, J., Otra didáctica de la Historia para otra escuela, 2017, Universidad de Huelva
S. Connac, La cooperación entre alumnos, 2021, Montaber
C. Gómez, J. Ortuño y P. Miralles, Enseñar ciencias sociales con métodos activos de aprendizaje, 2018, Octaedro
P. Benejam i J. Pagès (coord.), Enseñar y aprender ciencias sociales, geografía e historia en la educación secundaria, 2004, ICE Universitat de Barcelona / Horsori
Pons-Altés, J.M. (coord.), Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica., 2021, Universitat Rovira i Virgili
Pons-Altés, J.M. (coord.), Didàctica, història, cooperació i justícia social. Reconeixement al doctor Antoni Gavaldà, 2021, Universitat Rovira i Virgili
S. Allison i A. Tharby, Fes que cada classe funcioni. Sis principis per contribuir a un millor ensenyament i aprenentatge, 2021, Eumo
J. Santacana Mestre i N. Llonch Molina, Fare storia con gli oggetti Metodi e percorsi didattici per bambini e adolescenti, 2022, Tascabili Faber

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.