DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA CATALANA Codi 11605140
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Prerequisits
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ROYO BIETO, CARLES
Adreça electrònica carles.royo@urv.cat
antoni.veciana@urv.cat
Professors/es
ROYO BIETO, CARLES
VECIANA RIBES, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant

Aquesta assignatura consta de dues parts: una part de llengua (bloc 1) i una part de literatura (bloc 2). El bloc 1 se centrarà en els continguts curriculars de llengua catalana, tant de llengua oral com de llengua escrita, i en l'ensenyament d'aquests continguts. El bloc 2 se centrarà en l’ensenyament de la literatura relacionada amb el foment lector i la creació literària.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el currículum i els continguts de llengua catalana a l'ESO i el Batxillerat. AP1
AP2
AP3
BC2
Reflexionar a l'entorn dels conceptes i la terminologia propis de l'àrea de llengua i ser capaç de transmetre'ls de manera clara i efectiva. AP1
AP3
AP6
BC2
BC5
Saber preparar materials didàctics adequats per a l’ensenyament-aprenentatge de la llengua catalana. AP1
AP2
AP3
AP4
AP6
BC2
BC4
BC5
Fomentar el gust per la llengua i la literatura. AP2
AP6
BC4
BC5
Conèixer el concepte de literatura juvenil i la seva evolució fins a l'actualitat. AP1
Analitzar i valorar obres de literatura juvenil. AP3
BC2
Ser capaç de dissenyar activitats d’educació literària dirigides a un públic jove. AP2
AP6
BC5

Continguts
Tema Subtema
1. Bloc 1: Llengua catalana 1.1. Puntuació
1.2. Llengua estàndard
1.3. Estàndard escrit de la llengua catalana
1.4. Estàndard oral de la llengua catalana
1.5. Ortografia i correcció gramatical
1.6. Canvis normatius de l'Institut d'Estudis Catalans
2. Bloc 2: Literatura catalana 2.1. Literatura infantil i juvenil (LIJ): concepte i evolució
2.2. Els gèneres literaris: narrativa, poesia, teatre
2.3. Educació literària
2.3.1. La tertúlia dialògica
2.3.2. El projecte literari
2.4. L'àlbum il·lustrat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 10 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
18 12 30
Presentacions / exposicions
10 15 25
Treballs
4 30 34
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
4 13 17
 
Atenció personalitzada
2 10 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: programa, cronograma i objectius.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis per a posar en pràctica la teoria.
Presentacions / exposicions Presentacions orals a l'aula, individuals i en grup, de tasques avaluatives.
Treballs Preparació de materials didàctics de llengua. Elaboració de diferents tasques relacionades amb el comentari de textos literaris.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Buidatge i lectura de documentació bibliogràfica relacionada amb l'ensenyament-aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes.
Atenció personalitzada Tutories individuals o en grup, si escau.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció

Hi haurà un horari d'atenció personalitzada presencial (que s'indicarà oportunament). També s'atendrà l'alumnat de manera virtual (a través del Moodle, per correu electrònic i, si la situació ho requereix, mitjançant videoconferència).


Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació oral (Bloc 1) 25
Treballs Bloc 1: 40%
Exercici escrit

Bloc 2: 35%
Ressenya literària
75
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

S'han de superar els dos blocs per a poder aprovar l'assignatura.

Cal demostrar la correcció oral i escrita en català, de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts.


SEGONA CONVOCATÒRIA

Si se suspèn algun bloc, es podrà recuperar.


Fonts d'informació

Bàsica Aloy, Josep Maria, La literatura infantil i juvenil catalana a final del segle XX, L’Arc, Barcelona, 1999
Bordons, Glòria i Anna Díaz-Plaja (coord.), Ensenyar literatura a secundària: formant lectors crítics, motivats i cultes, Graó, Barcelona, 2004
Camps, Anna i Teresa Colomer (coord.), L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la literatura en l’educació secundària, ICE-UB/Horsori, Barcelona, 1998
Institut d'Estudis Catalans, Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana I. Fonètica, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 1990
Institut d’Estudis Catalans, Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana II. Morfologia, Institut d’Estudis Catalans, Barcelona, 1992
Institut d’Estudis Catalans, Diccionari de la llengua catalana, 2a ed. (DIEC2), Institut d’Estudis Catalans - Edicions 62 - Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 2007
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2016
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica essencial de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2018
Institut d’Estudis Catalans, Gramàtica bàsica i d’ús de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2019

Complementària Bordons, Glòria (coord.), Poesia i educació: d’Internet a l’aula, Graó, Barcelona, 2009
Camps, Anna (coord.), Didàctica de la llengua catalana i la literatura, Graó, Barcelona, 2011
Colomer, Teresa (coord.), Lectures adolescents, Graó, Barcelona, 2008
Cuenca Ordinyana, Maria Josep, Sintaxi catalana, UOC, Barcelona, 2003
Dolz, Joaquim i Bernard Schneuwly, Per a un ensenyament de l’oral, IIFV – PAM, Barcelona, 2006
Ginebra, Jordi, La nova normativa de l’Institut d’Estudis Catalans. Guia pràctica, Publicacions URV, Tarragona, 2017
Gràcia, Lluïsa, Llengua i immigració: la influència de la primera llengua en l'adquisició del català com a segona llengua, Eumo, Vic, 2009
Institut d'Estudis Catalans, Ortografia catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2017
Mestres, Josep M., Joan Costa, Mireia Oliva i Ricard Fité, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, Eumo Editorial – Associació de Mestres Rosa Sensat – Universitat de Barcelona – Universitat Pompeu F, Vic – Barcelona, 2009 (4a ed.)
Montes, Graciela, La frontera indómita: en torno a la construcción y defensa del espacio poético, Fondo de Cultura Económica, México, 1999
Nogué, Neus, La nova normativa a la butxaca, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona, 2018
Payrató, Lluís, Pragmàtica, discurs i llengua oral: Introducció a l’anàlisi funcional de textos, UOC, Barcelona, 2010 (2a ed.)
Pérez Saldanya, Manuel, Manuel Sifre Gómez i Júlia Todolí Cervera, Morfologia Catalana, UOC, Barcelona, 2004
Pujol, Josep M. i Joan Solà, Ortotipografia. Manual de l’editor, l’autoeditor i el dissenyador gràfic, Columna, Barcelona, 2000 (3a ed.)
Sagalà Trilla, Daniel, Programació didàctica de llengua catalana i literatura: Tants caps tants barrets!, Bubok Publishing S.L., Madrid, 2013
Vila, Ignasi, Carina Siqués i Teresa Roig, Llengua, escola i immigració: un debat obert, Graó, Barcelona, 2006

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES LLENGÜES I LITERATURA CATALANA I ESPANYOLA/11605142

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLA/11605141

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent