Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC4 |
CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos |
|
BC5 |
CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Objectives |
Competences |
Conèixer el currículum i els continguts de llengua catalana a l'ESO i el Batxillerat. |
AP1 AP2 AP3
|
BC2
|
|
Reflexionar a l'entorn dels conceptes i la terminologia propis de l'àrea de llengua i ser capaç de transmetre'ls de manera clara i efectiva. |
AP1 AP3 AP6
|
BC2 BC5
|
|
Saber preparar materials didàctics adequats per a l’ensenyament-aprenentatge de la llengua catalana. |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP6
|
BC2 BC4 BC5
|
|
Fomentar el gust per la llengua i la literatura. |
AP2 AP6
|
BC4 BC5
|
|
Conèixer el concepte de literatura juvenil i la seva evolució fins a l'actualitat. |
AP1
|
|
|
Analitzar i valorar obres de literatura juvenil. |
AP3
|
BC2
|
|
Ser capaç de dissenyar activitats d’educació literària dirigides a un públic jove. |
AP2 AP6
|
BC5
|
|
Topic |
Sub-topic |
1. Bloc 1: Llengua catalana |
1.1. Puntuació
1.2. Llengua estàndard
1.3. Estàndard escrit de la llengua catalana
1.4. Estàndard oral de la llengua catalana
1.5. Ortografia i correcció gramatical
1.6. Canvis normatius de l'Institut d'Estudis Catalans |
2. Bloc 2: Literatura catalana |
2.1. Literatura infantil i juvenil (LIJ): concepte i evolució
2.2. Els gèneres literaris: narrativa, poesia, teatre
2.3. Educació literària
2.3.1. La tertúlia dialògica
2.3.2. El projecte literari
2.4. L'àlbum il·lustrat |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
18 |
12 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
15 |
25 |
Treballs |
|
4 |
30 |
34 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
4 |
13 |
17 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
10 |
12 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: programa, cronograma i objectius. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis per a posar en pràctica la teoria. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions orals a l'aula, individuals i en grup, de tasques avaluatives. |
Treballs |
Preparació de materials didàctics de llengua. Elaboració de diferents tasques relacionades amb el comentari de textos literaris. |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Buidatge i lectura de documentació bibliogràfica relacionada amb l'ensenyament-aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes. |
Atenció personalitzada |
Tutories individuals o en grup, si escau. |
|
Description |
Hi haurà un horari d'atenció personalitzada presencial (que s'indicarà oportunament). També s'atendrà l'alumnat de manera virtual (a través del Moodle, per correu electrònic i, si la situació ho requereix, mitjançant videoconferència). |
|
|
Description |
Weight |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral (Bloc 1) |
25 |
Treballs |
Bloc 1: 40%
Exercici escrit
Bloc 2: 35%
Ressenya literària |
75 |
|
Other comments and second exam session |
Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. S'han de superar els dos blocs per a poder aprovar l'assignatura. Cal demostrar la correcció oral i escrita en català, de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts.
SEGONA CONVOCATÒRIA
Si se suspèn algun bloc, es podrà recuperar. |
Bàsica |
Aloy, Josep Maria, La literatura infantil i juvenil catalana a final del segle XX, L’Arc, Barcelona, 1999
Bordons, Glòria i Anna Díaz-Plaja (coord.), Ensenyar literatura a secundària: formant lectors crítics, motivats i cultes, Graó, Barcelona, 2004
Camps, Anna i Teresa Colomer (coord.), L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la literatura en l’educació secundària, ICE-UB/Horsori, Barcelona, 1998
Institut d'Estudis Catalans, Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana I. Fonètica, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 1990
Institut d’Estudis Catalans, Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana II. Morfologia, Institut d’Estudis Catalans, Barcelona, 1992
Institut d’Estudis Catalans, Diccionari de la llengua catalana, 2a ed. (DIEC2), Institut d’Estudis Catalans - Edicions 62 - Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 2007
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2016
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica essencial de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2018
Institut d’Estudis Catalans, Gramàtica bàsica i d’ús de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2019
|
|
Complementària |
Bordons, Glòria (coord.), Poesia i educació: d’Internet a l’aula, Graó, Barcelona, 2009
Camps, Anna (coord.), Didàctica de la llengua catalana i la literatura, Graó, Barcelona, 2011
Colomer, Teresa (coord.), Lectures adolescents, Graó, Barcelona, 2008
Cuenca Ordinyana, Maria Josep, Sintaxi catalana, UOC, Barcelona, 2003
Dolz, Joaquim i Bernard Schneuwly, Per a un ensenyament de l’oral, IIFV – PAM, Barcelona, 2006
Ginebra, Jordi, La nova normativa de l’Institut d’Estudis Catalans. Guia pràctica, Publicacions URV, Tarragona, 2017
Gràcia, Lluïsa, Llengua i immigració: la influència de la primera llengua en l'adquisició del català com a segona llengua, Eumo, Vic, 2009
Institut d'Estudis Catalans, Ortografia catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2017
Mestres, Josep M., Joan Costa, Mireia Oliva i Ricard Fité, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, Eumo Editorial – Associació de Mestres Rosa Sensat – Universitat de Barcelona – Universitat Pompeu F, Vic – Barcelona, 2009 (4a ed.)
Montes, Graciela, La frontera indómita: en torno a la construcción y defensa del espacio poético, Fondo de Cultura Económica, México, 1999
Nogué, Neus, La nova normativa a la butxaca, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona, 2018
Payrató, Lluís, Pragmàtica, discurs i llengua oral: Introducció a l’anàlisi funcional de textos, UOC, Barcelona, 2010 (2a ed.)
Pérez Saldanya, Manuel, Manuel Sifre Gómez i Júlia Todolí Cervera, Morfologia Catalana, UOC, Barcelona, 2004
Pujol, Josep M. i Joan Solà, Ortotipografia. Manual de l’editor, l’autoeditor i el dissenyador gràfic, Columna, Barcelona, 2000 (3a ed.)
Sagalà Trilla, Daniel, Programació didàctica de llengua catalana i literatura: Tants caps tants barrets!, Bubok Publishing S.L., Madrid, 2013
Vila, Ignasi, Carina Siqués i Teresa Roig, Llengua, escola i immigració: un debat obert, Graó, Barcelona, 2006
|
|
Subjects that continue the syllabus |
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES LLENGÜES I LITERATURA CATALANA I ESPANYOLA/11605142 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLA/11605141 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|