Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC3 |
CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris. |
|
BC7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Objectives |
Competences |
Conèixer els conceptes i terminologia referents a l'aprenentatge i ensenyament de la llengua i la literatura espanyoles |
AP1
|
|
|
Conèixer les principals fonts d'informació dels professionals de la llengua i la literatura espanyola per poder ampliar coneixements de manera autònoma.
Identificar el valor formatiu i cultural de les llengües i la literatura i dels continguts que es cursen a secundària |
AP1
|
|
|
Analitzar els continguts i les destreses de l'aprenentatge de la diferents competències de la llengua.
Ser conscient de la diferència existent entre l'ús correcte de la llengua i l'ús adequat social i culturalment.
Reflexionar individualment i en comú amb la resta de la classe sobre els continguts culturals transmesos a través de l'ensenyament de la llengua i la literatura. |
|
BC2 BC3 BC7
|
|
Topic |
Sub-topic |
COMPLEMENTS de FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA en LLENGUA |
|
1. Introducció |
1.1. Competència en comunicació lingüística
1.2. Fonts bibliogràfiques i recursos digitals de referència per al docent (competència digital) |
2. Tipologies textuals |
2.1. Propietats del text
2.2. Tipologia textual |
3. Continguts a les proves de competències básiques i de accès a la universitat (PAU) |
3.1. Competència lingüística a la prova de les competències bàsiques
3.2. Llistat prescriptiu de termes gramaticals (morfologia, sintaxi i semántica) i models d’exercicis (gramàtica reflexiva)
3.4. Secuenciació dels continguts gramaticals a l’ESO |
4. Interferències lingüístiques català-castellà |
4.1. Morfologia i sintaxi
4.2. Ortografia: accentuació, grafies i puntuació
4.2. Lèxic i semàntica
|
COMPLEMENTS de FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA en LITERATURA |
|
1. El comentari de textos literaris |
1.1. Metodologies i termes
1.2. Gèneres literaris
|
2. La història literària |
2.1. Classificacions i canon literari
2.2. La literatura a l'educació secundària
2.3. El conte: del tradicional al contemporani |
3. La narrativa
|
3.1. Conceptes narratius: narrador, discursos, espai, temps…
3.2. El Quijote y les veus narratives
|
4. La poesia |
4.1. Característiques del llenguatge poètic: principals recursos i nocions mètriques
4.2. Els Segles d'Or: temes, tòpics, mites, contrafacta |
5. El teatre |
5.1. Entre el text i l'espectacle
5.2. Teatre i acció socio-política: de Lope de Vega a Moratín
|
6. Els personatges a l'obra literària |
6.1. Tipologies
6.2. Romanticisme: personatges, tipus i arquetips
|
|
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
30 |
40 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
12 |
18 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
8 |
18 |
26 |
|
Atenció personalitzada |
|
20 |
4 |
24 |
|
Proves pràctiques |
|
8 |
0 |
8 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura
|
Sessió Magistral |
Presentació del currículum oficial d'ESO i Batxillerat (Llengua Castellana i Literatura) i dels sabers curriculars de la matèria.
Continguts específics de Llengua Espanyola
Continguts específics de Literatura Espanyola
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis i textos sobre els continguts específics |
Pràctiques a través de TIC |
Exercicis mitjançant diverses aplicacions |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Bibliografia acadèmica
Anàlisi de llibres de text de Secundària |
Atenció personalitzada |
Atenció a les hores de despatx (que s'anunciaran) i Moodle. |
|
Description |
Les tutories s'han de demanar prèviament en persona o per correu electrònic. Es podran fer virtuals, per videoconferència, o presencials, si s'escau, al despatx de cada professora. |
|
|
Description |
Weight |
Proves pràctiques |
Exercicis concrets a partir de la lectura de materials:
LLENGUA:
- Pràctica 1 sobre les tipologies textuals (15%)
- Pràctica 2 sobre el llistat prescriptiu de termes gramaticals (15 %)
- Pràctica 3 sobre l’anàlisi dels continguts d’un llibre de text (15%)
LITERATURA
- Comentari de text 1 (15%)
- Comentari de text 2 (15%)
- Exposició oral d'un tema teòric (15%)
|
90 |
Others |
Participació a classe (5% + 5%) |
10 |
|
Other comments and second exam session |
Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. Cada part de la matèria té un pes del 50% del total: s'han d'aprovar les dues. En SEGONA CONVOCATÒRIA s'hauran de recuperar les pràctiques o exercicis suspesos o no presentats. En l'elaboració de qualsevol exercici està penalitzat el PLAGI, segons determina el reglament de la URV, com també l'ús fraudulent de dispositius electrònics. Cal demostrar la correcció oral i escrita en castellà, per tal d'assolir la competència corresponent (CP4), de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts. Els continguts que s'impartiran podran ser desenvolupats, ampliats o matisats, en funció del currículum oficial de l'ensenyament Secundari i Batxillerat, que actua com a marc orientatiu de referència. |
Bàsica |
|
Lengua
Española Institut d’Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2016. Institut d’Estudis Catalans, Ortografia catalana, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2017. Real Academia Española y Asociación de Academias de
la Lengua Española, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010.
Real Academia Española y Asociación de Academias de
la Lengua Española, Ortografía de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010. Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, Glosario de términos gramaticales. Universidad de Salamanca, 2020. |
Complementària |
Navarro Durán, Rosa, Comentario literario de textos, Publicacions de la Universitat de Barcelona, 1994
Lázaro Carreter, Fernando & Correa Calderón, Cómo se comenta un texto literario, Cátedra, 2004
Mainer, José Carlos (dir.),, Historia de la literatura española, Crítica, 2010-2012
Río, Ángel del, Historia de la literatura española, Gredos, 2011
RAE, Glosario de términos gramaticales, Universidad de Salamanca, 2020
|
|
Subjects that continue the syllabus |
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES LLENGÜES I LITERATURA CATALANA I ESPANYOLA/11605142 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA CATALANA/11605140 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|