IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLA Code 11605141
Study programme
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Department Filologies Romàniques
Coordinator
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
E-mail mariadolores.gimeno@urv.cat
damian.morales@urv.cat
Lecturers
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
MORALES SÁNCHEZ, DAMIÁN
Web
General description and relevant information

L'assignatura es divideix en dues parts, la que fa referència a la llengua espanyola i la que fa referència a la literatura. 

La part de LLENGUA se centrarà en els sabers curriculars (Departament d’Educació 2022), incidint especialment en les propietats del text, la tipologia textual i la reflexió lingüística a partir de la gramàtica (morfologia, sintaxi i semàntica) orientada a les competències, posant en relleu les interferències amb la llengua catalana.

La part de LITERATURA pretén desenvolupar les competències per caracteritzar i comprendre els conceptes fonamentals sobre literatura espanyola, les seves obres, autors i gèneres, tant en aspectes teòrics com metodològics, i a partir d'informació bibliogràfica procedent de fonts diverses. Amb això es tracta de fomentar l'orientació per reunir i interpretar dades rellevants, desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi sobre la literatura espanyola, formar l'habilitat per transmetre i ensenyar els coneixements adquirits, i poder realitzar un assessorament en els àmbits que ho requereixin.


Competències
Type A Code Competences Specific
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Type C Code Competences Nuclear

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
Conèixer els conceptes i terminologia referents a l'aprenentatge i ensenyament de la llengua i la literatura espanyoles AP1
Conèixer les principals fonts d'informació dels professionals de la llengua i la literatura espanyola per poder ampliar coneixements de manera autònoma. Identificar el valor formatiu i cultural de les llengües i la literatura i dels continguts que es cursen a secundària AP1
Analitzar els continguts i les destreses de l'aprenentatge de la diferents competències de la llengua. Ser conscient de la diferència existent entre l'ús correcte de la llengua i l'ús adequat social i culturalment. Reflexionar individualment i en comú amb la resta de la classe sobre els continguts culturals transmesos a través de l'ensenyament de la llengua i la literatura. BC2
BC3
BC7

Continguts
Topic Sub-topic
COMPLEMENTS de FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA en LLENGUA
1. Introducció 1.1. Competència en comunicació lingüística

1.2. Fonts bibliogràfiques i recursos digitals de referència per al docent (competència digital)
2. Tipologies textuals 2.1. Propietats del text

2.2. Tipologia textual
3. Continguts a les proves de competències básiques i de accès a la universitat (PAU) 3.1. Competència lingüística a la prova de les competències bàsiques
3.2. Llistat prescriptiu de termes gramaticals (morfologia, sintaxi i semántica) i models d’exercicis (gramàtica reflexiva)
3.4. Secuenciació dels continguts gramaticals a l’ESO
4. Interferències lingüístiques català-castellà 4.1. Morfologia i sintaxi

4.2. Ortografia: accentuació, grafies i puntuació

4.2. Lèxic i semàntica
COMPLEMENTS de FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA en LITERATURA
1. El comentari de textos literaris 1.1. Metodologies i termes
1.2. Gèneres literaris
2. La història literària 2.1. Classificacions i canon literari
2.2. La literatura a l'educació secundària
2.3. El conte: del tradicional al contemporani
3. La narrativa

3.1. Conceptes narratius: narrador, discursos, espai, temps…
3.2. El Quijote y les veus narratives
4. La poesia 4.1. Característiques del llenguatge poètic: principals recursos i nocions mètriques
4.2. Els Segles d'Or: temes, tòpics, mites, contrafacta
5. El teatre 5.1. Entre el text i l'espectacle
5.2. Teatre i acció socio-política: de Lope de Vega a Moratín
6. Els personatges a l'obra literària 6.1. Tipologies
6.2. Romanticisme: personatges, tipus i arquetips

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 30 40
Pràctiques a través de TIC
6 12 18
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
8 18 26
 
Atenció personalitzada
20 4 24
 
Proves pràctiques
8 0 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura

Sessió Magistral Presentació del currículum oficial d'ESO i Batxillerat (Llengua Castellana i Literatura) i dels sabers curriculars de la matèria.
Continguts específics de Llengua Espanyola
Continguts específics de Literatura Espanyola
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis i textos sobre els continguts específics
Pràctiques a través de TIC Exercicis mitjançant diverses aplicacions
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Bibliografia acadèmica
Anàlisi de llibres de text de Secundària
Atenció personalitzada Atenció a les hores de despatx (que s'anunciaran) i Moodle.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description

Les tutories s'han de demanar prèviament en persona o per correu electrònic. Es podran fer virtuals, per videoconferència, o presencials, si s'escau, al despatx de cada professora.


Avaluació
  Description Weight
Proves pràctiques Exercicis concrets a partir de la lectura de materials:

LLENGUA:
- Pràctica 1 sobre les tipologies textuals (15%)
- Pràctica 2 sobre el llistat prescriptiu de termes gramaticals (15 %)
- Pràctica 3 sobre l’anàlisi dels continguts d’un llibre de text (15%)

LITERATURA
- Comentari de text 1 (15%)
- Comentari de text 2 (15%)
- Exposició oral d'un tema teòric (15%)
90
Others

Participació a classe (5% + 5%)

10
 
Other comments and second exam session

Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials.

Cada part de la matèria té un pes del 50% del total: s'han d'aprovar les dues. En SEGONA CONVOCATÒRIA s'hauran de recuperar les pràctiques o exercicis suspesos o no presentats.

En l'elaboració de qualsevol exercici està penalitzat el PLAGI, segons determina el reglament de la URV, com també l'ús fraudulent de dispositius electrònics.

Cal demostrar la correcció oral i escrita en castellà, per tal d'assolir la competència corresponent (CP4), de manera que les incorreccions penalitzaran la nota assolida per continguts.

Els continguts que s'impartiran podran ser desenvolupats, ampliats o matisats, en funció del currículum oficial de l'ensenyament Secundari i Batxillerat, que actua com a marc orientatiu de referència.


Fonts d'informació

Bàsica

Lengua Española

Institut d’Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2016.

Institut d’Estudis Catalans, Ortografia catalana, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2017.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, Ortografía de la lengua española. Manual, Madrid, Espasa, 2010.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, Glosario de términos gramaticales. Universidad de Salamanca, 2020.

 

Complementària Navarro Durán, Rosa, Comentario literario de textos, Publicacions de la Universitat de Barcelona, 1994
Lázaro Carreter, Fernando & Correa Calderón, Cómo se comenta un texto literario, Cátedra, 2004
Mainer, José Carlos (dir.),, Historia de la literatura española, Crítica, 2010-2012
Río, Ángel del, Historia de la literatura española, Gredos, 2011
RAE, Glosario de términos gramaticales, Universidad de Salamanca, 2020

Recomanacions

Subjects that continue the syllabus
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES LLENGÜES I LITERATURA CATALANA I ESPANYOLA/11605142

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINÀRIA EN LLENGUA I LITERATURA CATALANA/11605140

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.