Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Profesionalizador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
|
AP9 |
Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comun |
|
BC3 |
CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Objetivos |
Competencias |
Adquirir el coneixement de les bases teòriques i pràctiques de l'ensenyament i l'aprenentatge de l'Economia i l'Economia de l'empresa a la secundària. |
AP1
|
|
|
Saber contextualitzar els continguts del currículum de l'Economia i l'Economia de l'empresa per a realitzar la programació a l'aula, dissenyant i desenvolupant projectes educatius, unitats de programació, activitats i materials adaptats al nivell educatiu i a la diversitat de l'alumnat. |
AP1 AP9
|
|
|
Aplicar la reflexió i l'autoavaluació sobre la pròpia formació i pràctica docent. |
AP2
|
|
|
Conèixer i diagnosticar les necessitats didàctiques de l'alumnat. |
AP7
|
|
|
Estructurar i seqüenciar els objectius i continguts del currículum d'Economia en educació secundària. |
AP4
|
|
|
Analitzar i resoldre els problemes emergents en les situacions d'ensenyament-aprenentatge. |
AP6
|
BC3
|
|
Conèixer i aplicar estratègies docents per estimular l'aprenentatge i el pensament crític de l'alumnat. |
AP7 AP9
|
|
|
Aplicar, amb classes pràctiques a l'aula, l'exposició de temes curriculars d'Economia i Economia d'Empresa utilitzant les TIC i programant les diferents unitats, tot utilitzant les diferents metodologies, recursos i innovacions estudiades a classe i en altres matèries del Màster. |
AP2 AP5
|
|
|
tema |
Subtema |
1. Didáctica de la Economía y Economía de la Empresa.
|
1.1. Modelos de enseñanza-aprendizaje i evaluación.
1.2. Actividades y i recursos didácticos.
1.3. El rol del profesor en el aula.
1.4. Motivacin y estimulación del pensamiento crític0 del alumnado. |
2. Programación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Economía y la Economía de la Empresa. |
2.1. Las unidades didácticas.
2.2. Criterios generales.
2.3. Objetivos didácticos.
2.4. Contenidos.
2.5. Orientaciones metodológicas.
2.6. Medios y recursos. |
3. Del currículum prescrito al proyecto curricular del centro y de la aula. |
3.1. Criterios generales de programación.
3.2. Secuenciación de contenidos.
3.3. Diseño de actividades. |
4. Evaluación de la actividad docente. |
4.1. Investigación-acción para la mejora docente. |
NOTA:
- Los temas 2 y 3 se habrán tratdo muy ampliamente en la asignatura de Complementos. |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sesión magistral |
|
6 |
3 |
9 |
Presentaciones/exposiciones |
|
50 |
100 |
150 |
Trabajos |
|
10 |
15 |
25 |
Debates |
|
10 |
10 |
20 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
10 |
20 |
30 |
Prácticas a través de TIC |
|
2 |
2 |
4 |
|
Atención personalizada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
- Activitats encaminades a la presa de contacte i presentar l'assignatura. |
Sesión magistral |
- Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Presentaciones/exposiciones |
- Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball. |
Trabajos |
- Completen les presentacions/exposicions a la classe d'un tema curricular. |
Debates |
- Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat. |
Resolución de problemas/ejercicios |
- Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Prácticas a través de TIC |
- Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat, tot utilitzant les TIC. |
Atención personalizada |
- Resolució de dubtes als estudiants dins de l'aula o a través d'internet. |
|
Trabajos |
Presentaciones/exposiciones |
Prácticas a través de TIC |
Atención personalizada |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
descripción |
En aquesta matèria, l'atenció personalitzada anirà dirigida a que l'alumne pugui resoldre dubtes i a aportar-li camins que pugui utilitzar en el desenvolupament de l'elaboració i exposició oral de temes curriculars, de manera que, quan comenci les Pràctiques-II, tingui una base i una experiència que faciliti el contacte amb els seus alumnes i amb les explicacions que hagi de fer. |
|
|
descripción |
Peso |
Presentaciones/exposiciones |
- Presentació i exposició per part de l'alumne utilitzant les TIC d'un tema curricular d'Economia. |
70% |
Trabajos |
- Completen l'apartat d'exposició dels temes i estan relacionats amb aquesta. |
10% |
Debates |
- Després de cada exposició temàtica s'obre un tor de paraula per debatre l'exposició feta. |
10% |
Resolución de problemas/ejercicios |
- Formen part de l'exposició i s'integren en el tema exposat. |
10% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Para poder ser evaluado, el alumno ha de asistir, como mínimo, al 80% de las sesiones presenciales. La evaluación en segunda convocatoria consistirá en un examen final único, sobre los temas analizados a lo largo de la asignatura. |
Básica |
Marta Orts i Alís, L'aprenentatge basat en problemes (ABP), Graó, 2011
Gómez Carrasco, C.J.; Ortuño, J. i Miralles, P., Enseñar ciencias sociales con métodos activos de aprendizaje, Ediciones Octaedro, 2018
Pere Pujolàs, 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo, Graó, 2008
Oriol Amat, Aprender a enseñar, Profit editorial, 2010
Fernando López Noguero, Metodología participativa en la Enseñanza Universitaria, Narcea, S.A. de ediciones, 2012
Leonor Prieto Navarro (Coord.), La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje, Ediciones Octaedro, 2008
Alfredo Prieto, Flipped Learning, Narcea, S.A. de ediciones, 2017
|
- Tot i que hi ha important bibliografia sobre aprenentatge i ensenyament, aquesta assignatura tindrà un enfocament eminentment pràctic. És per això, que el pes que tindrà l'exposició dels temes curriculars serà molt important, de manera que l'alumne vagi introduint-se dins del treball que li tocarà fer en el Pràcticum, especialment el P-II. |
Complementaria |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|