DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) PRÁCTICAS EXTERNAS Código 11605401
Titulación
Formación del Profesorado de ESO, Bachi., FP y Enseñanza de Idiomas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
14 Prácticas externas obligatorias Primer AN conv. única
Lengua de impartición
Català
Departamento Bioquímica y Biotecnología
Economía
Ingeniería Informática y Matemáticas
Estudios Ingleses y Alemanes
Filología Catalana
Filologías Románicas
Geografía
Gestión de Empresas
Historia e Historia del Arte
Pedagogía
Psicología
Química Física e Inorgánica
Coordinador/a
SAMPER PRUNERA, EMILI
Correo-e manuel.sanroma@urv.cat
anna.clotet@urv.cat
josefa.rodriguez@urv.cat
annamaria.masdeu@urv.cat
miquelangel.bove@urv.cat
dolors.puigjaner@urv.cat
mariadolores.jimenez@urv.cat
natalia.catala@urv.cat
iban.garciabores@urv.cat
olga.cubells@urv.cat
francesca.pellice@urv.cat
sara.paco@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
mariona.cervera@urv.cat
alba.escriu@urv.cat
anna.borrull@urv.cat
jordina.gort@urv.cat
sabina.marmol@urv.cat
victor.grau@urv.cat
jaume.camps@urv.cat
albert.oliva@urv.cat
nicolas.pazos@urv.cat
emili.samper@urv.cat
albert.irigoyen@urv.cat
carles.royo@urv.cat
juanpascual.farre@urv.cat
monica.lopez@urv.cat
gisela.cebrian@urv.cat
susanamaria.campillo@urv.cat
david.llambrich@urv.cat
adria.torrens@urv.cat
eulalia.ivern@urv.cat
yaiza.delacruz@urv.cat
beatrizpilar.comella@urv.cat
carlos.terron@urv.cat
ruth.salord@urv.cat
damian.morales@urv.cat
Profesores/as
SANROMÀ LUCIA, MANUEL
CLOTET ROMEU, ANNA MARIA
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
MASDEU BULTÓ, ANNA MARIA
BOVÉ SANS, MIQUEL ANGEL
PUIGJANER RIBA, MARIA DOLORES
JIMÉNEZ LÓPEZ, MARÍA DOLORES
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
CUBELLS BARTOLOMÉ, OLGA
PELLICE SALVAT, FRANCESCA
PACO SÁNCHEZ, SARA ENCARNACIÓN
PONS ALTES, JOSEP MARIA
CERVERA GARCIA, MARIONA
ESCRIU ROCA, ALBA
BORRULL RIERA, ANNA
GORT OLIVER, JORDINA
MARMOL ARASA, SABINA
GRAU FERRER, VICTOR
CAMPS GIRONA, JAUME
OLIVA RAMAL, ALBERT
PAZOS PÉREZ, NICOLÁS CARLOS
SAMPER PRUNERA, EMILI
IRIGOYEN ZARAGOZA, ALBERT
ROYO BIETO, CARLES
FARRE VILLA, JUAN PASCUAL
LÓPEZ BAGES, MÒNICA
CEBRIÁN BERNAT, GISELA
CAMPILLO MUÑOZ, SUSANA MARIA
LLAMBRICH ROBERT, DAVID
TORRENS URRUTIA, ADRIÀ
IVERN MORETÓ, EULÀLIA
DE LA CRUZ MORAN, YAIZA
COMELLA DORDA, BEATRIZ PILAR
TERRÓN VASCO, CARLOS
SALORD PONS, RUTH
MORALES SÁNCHEZ, DAMIÁN
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP9 Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i dels models de millora de la qualitat amb l'aplicació als centres d'ensenyament.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 CT1. Desenvolupar l’autonomia suficient per treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos
  BC5 CT5. Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
  BC6 CT6. Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional.
  BC7 Aplicar los principios éticos y de responsabilidad social como ciudadano o ciudadana y como profesional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Conèixer els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del professor de secundària obligatòria i postobligatòria AP9
AP10
Identificar els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques AP9
Observar l'organització, planificació, gestió i intervenció que es porta a terme en la institució educativa AP1
Obtenir un coneixement proper de la realitat educativa i els professionals que en formen part (prestant una especial atenció a la figura del docent). AP1
Percebre com s’ensenya i com s’apliquen diferents models, estratègies i sistemes d’ensenyança. AP1
AP2
AP3
AP7
Desenvolupar actituds personals adients pel futur exercici professional de la docència BC2
BC4
BC7
Identificar les característiques de l'alumnat sobre el que s'ha d'incidir AP2
Dissenyar, desenvolupar i avaluar una unitat didàctica AP2
AP3
AP4
AP5
Utilitzar les tècniques i els recursos didactics necessaris per a una bona gestió dels procés educatiu a l'aula AP3
AP6
Aplicar las habilitats de comunicació i interacció didàctica AP7
Acceptar i integrar les crítiques sobre l'actuació com a futur professor de secundària BC3
BC5
BC6
Actuar de manera ètica en les activitats relacionades amb l'exercici de la professió de professor de secundària BC1
BC7

Procedimientos de selección
Procedimientos
El criteri d'assignació de les pràctiques externes serà a partir de les peticions dels estudiants i la nota d'accés al Màster.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias 3 0 3
 
Selección y asignación del lugar prácticas externas 1 1 2
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas 6 34 40
Relación con el tutor académico 14 3 17
Relación con el tutor de la empresa / investigación 32 6 38
 
Estancia de prácticas 80 170 250
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Plan específico de actuación / desarrollo
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es realitzarà una sessió informativa abans del període de pràctiques
Selección y asignación del lugar prácticas externas El criteri d'assignació de les pràctiques externes serà a partir de les peticions dels estudiants i de la nota d'accés al Màster.
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas El tutor de la universitat mantindrà el contacte amb l'estudiant mitjançant tutories virtuals i presencials.
Relación con el tutor académico El tutor es coordinarà amb l'estudiant mitjançant el correu electrònic i possibles visites al centre
Relación con el tutor de la empresa / investigación El tutor de centre es coordinarà amb l'estudiant en la seva estada al centre
Estancia de prácticas L'estudiant realitzarà la seva estada de pràctiques al centre educatiu en el mateix horari que el seu mentor / tutor del centre fins a completar el total d'hores (170) dins el període establert.

Mecanismos de coordinación y seguimiento
 
Mecanismos de coordinación y seguimiento de prácticas externas
descripción

El tutor de la universitat es coordinarà tant amb el mentor / tutor del centre com amb l'estudiant, de manera presencial o mitjançant recursos en línia.


Evaluación
  descripción Peso
Estancia de prácticas Avaluació de les competències docents a partir de l'observació a l'aula, la valoració dels materials didàctics i de l'informe final.

El tutor de centre: 50%
El tutor d'universitat: 50%

S'han de superar les dues parts per poder aprovar les Pràctiques externes.
100%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació de les pràctiques es realitzarà a partir de les competències docents de l'estudiant.

El tutor/a de la URV realitzarà l'avaluació de les pràctiques externes en base a l'informe de valoració emès pel mentor/a del centre de pràctiques i al seu propi informe de valoració de l'informe de pràctiques i del seguiment de les activitats de tutoria per part de l'estudiant al llarg del període de pràctiques.


Fuentes de información

Básica

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.