DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) GESTIÓ DEL CONEIXEMENT EN LES ORGANITZACIONS Código 11665201
Titulación
Tecnologia Educativa: e-learning i Gestió del Coneixement (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Correo-e mireia.usart@urv.cat
miriam.conde@urv.cat
Profesores/as
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
CONDE VILA, MÍRIAM
Web
Descripción general e información relevante

Aquesta assignatura serà impartida per la Dra. Miriam Conde (miriam.conde@uib.es)


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC2 Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning.
  AC5 Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  AC10 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
  AC12 Elaborar propuestas innovadoras en proyectos de e-learning.
  AC14 Transferir a otros contextos la actividad práctica desarrollada.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC7 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbito técnico concreto.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Reflexionar sobre els processos i les dimensions de la Gestió del Coneixement. AC2
AC5
AC9
BC5
BC6
Identificar estratègies didàctiques i eines TIC per facilitar la Gestió del Coneixement. AC1
AC10
AC14
BC4
Aplicar les estratègies didàctiques identificades en un cas pràctic i reflexionar sobre l'experiència realitzada. AC1
AC10
AC12
AC14
BC4
BC7

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a la Gestió del Coneixement 1.1. Diferència entre dades, informació i coneixement
1.2. Qué es la Gestión del Conocimiento.
1.3.Model SECI de Gestió del Conocimiento .
1.4.Organització de l'aprenentatge i l'aprenentatge organitzacional.

2. Estrategies didàctiques per facilitar les dimensions de la Gestió del Coneixement 2.1.Dimensiones de la Gestión del Conocimiento.
2.2 Anàlisi de cada una de les dimensions de la Gestió del
Coneixement.
2.3.Identificació d'estratègies didàctiques per facilitar el treball
en cada una de les dimensions de la Gestió del Coneixement.
2.4 Treball en equip. Treball col·laboratiu.


3. Herramientas TIC que faciliten la implementación de estrategias para la Gestión del Conocimiento 3.1. Herramientas que faciliten el treball col·laboratiu.
3.2.Herramientas per a la comunicació i l'intercanvi de
informació.
3.3. Herramientes per a l'emmagatzematge i recuperació de
informació.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
2 4 6
Fòrums de debat
3 6 9
Treballs
5 46 51
 
Atenció personalitzada
2 3 5
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducción a la materia.
Sessió Magistral Exposición de los contenidos teóricos de la matéria.
Fòrums de debat Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.
Treballs Estudio de casos.
Identificación de estrategias para la gestión del conocimiento.
Atenció personalitzada Tutoría y mentoría para guiar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
descripción

Tutoria i mentoria per a la resolució dels dubtes de l'alumnat.


Avaluació
  descripción Peso
Fòrums de debat UA1. Resum de conceptes essencials. Valoració de la compressió del tema.
30%
Treballs
UA2. Participació en la creació del document compartit.
Valoració dels continguts i les propostes que aporta cada
participant, d'acord amb els criteris que s'especifiquen per
realitzar l'activitat.
30%

UA3. Desenvolupament d'un cas pràctic per aplicar l'aprenent.
Valoració del disseny i la justificació de les accions propostes per facilitar la gestió del coneixement, d'acord amb els criteris que s'especifiquen per dur a terme l'activitat.
40%
30%



40%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Com a part de l'avaluació continua, en aquells casos en què l'alumnat realitza una segona entrega d'una activitat avaluable suspesa o no presentada, haurà de presentar-se dins dels 45 dies posteriors a la finalització de l'assignatura, en la data que determina el professor. Només en aquells casos en que l'alumne es ponga en contacte expressament per a sol·licitar-la dins del període lectiu ordinari de l'asigantura. Una vegada finalitzat aquest període, s'entén que l'alumne desisteix i no tindrà dret a aquesta segona oportunitat.

Es recorda que l'alumnat té que respectar el criteri de l'absoluta correcció lingüística a totes les seves proves d'avaluació (i també d'ensenyament-aprenentatge i que no fer-ho pot ser motiu directe de suspens. Per altre lado, qualsevol circumstància de plagio per part del L'alumnat pot suponer el suspens directe a l'assignatura, sense possibilitat de repetir a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

de Benito, B. (2000).Posibilidades educativas de las “webtools”. Palma de Mallorca: Universidad de las IslasBaleares.

de Benito, B. & Salinas, J. (2002). Webtools: aplicaciones parasistemas virtuales de formación. En Aguaded, I. & Cabero, J. (dir.) (2002), Educar en red ( 175-197). Málaga: Aljibe. 

de Benito, B.,Darder, A., Lizana, A., Marín, V. I., Moreno, J., & Salinas, J. (2013).Agregación, filtrado y curación para la actualización docente. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 42 ,157-169. 

de Benito, B.& Salinas J. (2008). Los entornos tecnológicos en la universidad. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, 32 ,83-101. 
Bergmann, J. & Grané, M. (2013). La universidad en la nube. A universidade na nuvem . Barcelona: LMI.Col·lecció Transmedia XXI. 
Laboratori de Mitjans Interactius. Barcelona: Universitatde Barcelona. 

Cabero, J. & Barroso, J. (coord.) (2015). Nuevos retos en tecnología educativa . Madrid: Síntesis.

Castañeda, L. & Adell, J. (Eds.) (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativoen red . Alcoy: Marfil.

Cobos, R.; A.Esquivel, J.; Alamán, X. (2002). IT Tools for Knowledge Management: A study ofthe Current Situation. Knowledge Management and InformationTechnology: The European Online Magazinefor the IT Professional (Upgrade) Vol. III , nº1 pp. 61-65.

Frost, A. (2015). KMT: An Educational KM Site . Retrieved26th May 2015 from http://www.knowledge-management-tools.net/ Global RiskManagement Network, LLC (2012). WWWVirtual Library on Knowledge Management . Retrieved 26th May 2015 from http://riskmanagement.finrm.com/ 

Grau, A. (2002). Herramientasde gestión del conocimiento .Fundación Iberoamericana del Conocimiento. 
Núñez Paula, I., Núñez Govín, Y. (2006). Bases conceptuales delsoftware para la Gestión delConocimiento. Enlace: Revista Venezolanade Información, Tecnología y Conocimiento2 , 63-96.
 Pereda Marín,S., & Berrocal Berrocal, F. (2001). Formación y gestión del conocimiento. Revista Complutense De Educación, 12 (2),639-656. 

Salinas, J.(2009). Innovación educativa y TIC en el ámbito universitario: Entornosinstitucionales, sociales y personales de aprendizaje. II Congreso Internacional de Educación a distancia y TIC . Lima,Perú.

Salinas, J., deBenito, B., Marín, V. I., Moreno, J. & Morales, M.E. (2010). Herramientas ysistemas de gestión del conocimiento para el desarrollo de metodologíascentradas en la colaboración y el intercambio. XIII Congreso Internacional EDUTEC 2010: E-learning 2.0: Enseñar yaprender en la Sociedad del Conocimiento . Bilbao, España.


Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.