IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) KNOWLEDGE MANAGEMENT IN ORGANISATIONS Code 11665201
Study programme
Educational Technology: e-Learning and Knowledge Management (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional First AN
Language
Català
Department Pedagogy
Coordinator
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
E-mail mireia.usart@urv.cat
miriam.conde@urv.cat
Lecturers
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
CONDE VILA, MÍRIAM
Web
General description and relevant information <p>This subject will be taught by Dra. Miriam Conde (miriam.conde@uib.es)</p>

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC2 Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning.
  AC5 Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  AC10 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
  AC12 Elaborar propuestas innovadoras en proyectos de e-learning.
  AC14 Transferir a otros contextos la actividad práctica desarrollada.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
  BC7 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbito técnico concreto.
Type C Code Competences Nuclear
  Common

Learning aims
Objectives Competences
Reflect on the processes and dimensions of Knowledge Management. AC2
AC5
AC9
BC5
BC6
Identify didactic strategies and ICT tools to facilitate Knowledge Management. AC1
AC10
AC14
BC4
Apply the teaching strategies identified in a practical case and reflect on the experience. AC1
AC10
AC12
AC14
BC4
BC7

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction to Knowledge Management 1.1. Difference between data, information and knowledge
1.2. What is Knowledge Management.
1.3. SECI Model of Knowledge Management.
1.4. Organization of learning and organizational learning.

2. Teaching strategies to facilitate the dimensions of Knowledge Management 2.1. Dimensions of Knowledge Management.
2.2 Analysis of each of the dimensions of the Management of the
Acquaintance
2.3.Identification of teaching strategies to facilitate work
in each of the dimensions of Knowledge Management.
2.4 Team work. Collaborative work.


3. ICT tools that facilitate the implementation of strategies for Knowledge Management 3.1. Tools that facilitate collaborative work.
3.2. Tools for communication and the exchange of
information
3.3. Tools for the storage and recovery of
information

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
 
Lecture
2 4 6
Forums of debate
3 6 9
Assignments
5 46 51
 
Personal attention
2 3 5
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducción a la materia.
Lecture Exposición de los contenidos teóricos de la matéria.
Forums of debate Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.
Assignments Estudio de casos.
Identificación de estrategias para la gestión del conocimiento.
Personal attention Tutoría y mentoría para guiar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Personalized attention
 
Personal attention
Introductory activities
Lecture
Description

Tutoring and mentoring for the resolution of students' doubts. 


Assessment
  Description Weight
Forums of debate AU1. Summary of essential concepts. Evaluation of the compression of the subject.
30%
Assignments
AU2. Participation in the creation of the shared document.
Evaluation of the contents and the proposals that each contributes
participant, according to the criteria specified for
perform the activity.
30%

AU3. Development of a practical case to apply the learned.
Evaluation of the design and the justification of the proposed actions to facilitate Knowledge Management, according to the criteria specified to carry out the activity.
40%
30%



40%
 
Other comments and second exam session

As part of the continuous evaluation, in those cases in which students make a second delivery of an evaluable activity suspended or not presented, it must be presented within 45 days after the end of the subject, on the date determined by the teacher , only in those cases in which the student contacts expressly to request it within the regular academic period of the course. Once this period has ended, it will be understood that the student withdraws and will not be entitled to this second opportunity. 

It is remembered that the students have to respect the criterion of absolute linguistic correctness in all their evaluation tests (and also of teaching-learning) and that failure to do so can be a direct reason for suspension. Por otro lado, any circumstance of plagiarism on the part of the students can assume a direct suspension of the subject, without the possibility of resorting to the second call.Finally, students are suggested to consult the specific planning hosted in the Moodle space of the subject.


Sources of information

Basic

de Benito, B. (2000).Posibilidades educativas de las “webtools”. Palma de Mallorca: Universidad de las IslasBaleares.

de Benito, B. & Salinas, J. (2002). Webtools: aplicaciones parasistemas virtuales de formación. En Aguaded, I. & Cabero, J. (dir.) (2002), Educar en red ( 175-197). Málaga: Aljibe. 

de Benito, B.,Darder, A., Lizana, A., Marín, V. I., Moreno, J., & Salinas, J. (2013).Agregación, filtrado y curación para la actualización docente. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 42 ,157-169. 

de Benito, B.& Salinas J. (2008). Los entornos tecnológicos en la universidad. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, 32 ,83-101. 
Bergmann, J. & Grané, M. (2013). La universidad en la nube. A universidade na nuvem . Barcelona: LMI.Col·lecció Transmedia XXI. 
Laboratori de Mitjans Interactius. Barcelona: Universitatde Barcelona. 

Cabero, J. & Barroso, J. (coord.) (2015). Nuevos retos en tecnología educativa . Madrid: Síntesis.

Castañeda, L. & Adell, J. (Eds.) (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativoen red . Alcoy: Marfil.

Cobos, R.; A.Esquivel, J.; Alamán, X. (2002). IT Tools for Knowledge Management: A study ofthe Current Situation. Knowledge Management and InformationTechnology: The European Online Magazinefor the IT Professional (Upgrade) Vol. III , nº1 pp. 61-65.

Frost, A. (2015). KMT: An Educational KM Site . Retrieved26th May 2015 from http://www.knowledge-management-tools.net/ Global RiskManagement Network, LLC (2012). WWWVirtual Library on Knowledge Management . Retrieved 26th May 2015 from http://riskmanagement.finrm.com/ 

Grau, A. (2002). Herramientasde gestión del conocimiento .Fundación Iberoamericana del Conocimiento. 
Núñez Paula, I., Núñez Govín, Y. (2006). Bases conceptuales delsoftware para la Gestión delConocimiento. Enlace: Revista Venezolanade Información, Tecnología y Conocimiento2 , 63-96.
 Pereda Marín,S., & Berrocal Berrocal, F. (2001). Formación y gestión del conocimiento. Revista Complutense De Educación, 12 (2),639-656. 

Salinas, J.(2009). Innovación educativa y TIC en el ámbito universitario: Entornosinstitucionales, sociales y personales de aprendizaje. II Congreso Internacional de Educación a distancia y TIC . Lima,Perú.

Salinas, J., deBenito, B., Marín, V. I., Moreno, J. & Morales, M.E. (2010). Herramientas ysistemas de gestión del conocimiento para el desarrollo de metodologíascentradas en la colaboración y el intercambio. XIII Congreso Internacional EDUTEC 2010: E-learning 2.0: Enseñar yaprender en la Sociedad del Conocimiento . Bilbao, España.


Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.