IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) ASSESSMENT OF TEACHING MEDIA AND MATERIALS Code 11665204
Study programme
Educational Technology: e-Learning and Knowledge Management (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional First AN
Language
Castellà
Department Pedagogy
Coordinator
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
E-mail enric.bresco@urv.cat
mireia.usart@urv.cat
Lecturers
BRESCÓ BAIGES, ENRIC
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information <p> This subject is lectured by Prof. Enric Brescó (enric@pip.udl.cat). </p>

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC4 Diseñar y desarrollar entornos tecnológicos y de materiales multimedia para la formación.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC8 Redactar documentación específica de naturaleza técnica y/o didáctica acorde con los programas y proyectos de e-learning desarrollados.
  AC10 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
  AC16 Usar herramientas tecnológicas para el diseño y desarrollo de instrumentos y recursos para la investigación.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Aprender a aprender.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Be advanced users of the information and communication technologies
  CC3 Be able to manage information and knowledge

Learning aims
Objectives Competences
Acquire information and apply the different techniques and strategies used for media evaluation. BC1
BC4
Expand previous knowledge on the basic contents of the assessment applied to Technology. AC7
AC8
AC16
BC1
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
CC3
Know different general and specific evaluation tools for teaching media and materials. AC10
BC1
BC4
CC1
Reflect on the importance of the evaluation and therefore the selection of a medium for the instructional activity. AC8
BC4
BC6
CC2
CC3
Design evaluation situations of teaching media and materials. AC4
AC7
AC8
BC3
BC4
BC5
CC2
CC3
Be aware of the contributions offered by the different evaluation strategies regarding the use of media. BC6
CC3

Contents
Topic Sub-topic
1. Evaluation concept.
How do we understand evaluation in teaching media and materials?
1.1. Previous knowledge of evaluation.
1.2. Characteristics and importance of the evaluation.
1.3. Evaluation in the knowledge society.
2. Evaluation as a process. 2.1. The evaluation process.
2.2. Phases of the evaluation process.
2.3. Reasons and purpose of evaluation.
3. Evaluation and quality. 3.1. Concept of quality.
3.2. Quality in the evaluation process.
3.3. Bodies, criteria and quality accreditation.
4. Evaluation standards. 4.1. Concept of standard.
4.2. Quality standards in evaluation.
4.3. Classification
5. Evaluation. Aspects to take into account.
5.1. Perspectives, dimensions and strategies.
5.2. Responsibility of the evaluator.

6. Techniques for the evaluation of materials.

6.1. Techniques and instruments.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
3 2 5
 
Debates
1 7 8
Lecture
3 3 6
Assignments
6 48 54
 
Personal attention
1 1 2
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Trabajo autónomo de los alumnos:
-Lectura de documentación sobre la planificación de la materia y criterios de evaluación.
-Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos.
-Debate no dirigido online de presentación.
-Debate de dudas y consultas.
Debates Trabajo autónomo de los alumnos:
-Debate dirigido y/o cuestionario online sobre conocimientos previos de evaluación.
Lecture Videoconferencia 1: presentación de la asignatura, de las actividades y de los contenidos.
Sesión magistral dinámica con participación de los alumnos.

Videoconferencia 2: resolución de problemas, definición de propuestas, exposición a nivel individual y grupal.

Sesión magistral dinámica con participación de los alumnos:
-Exposición de los contenidos de la materia.
-Ampliación de contenidos.
-Resolución de dudas, consultas y problemas.
-Exposición de los resultados obtenidos en la A2.
Assignments Lectura de documentación (trabajo autónomo de lso alumnos): Lectura de documentación relacionada con la materia.

Actividad 1 individual. Referencias (trabajo autónomo de los alumnos):
-Búsqueda, lectura y trabajo de documentación.
-Realización de las tareas correspondientes a la Actividad 1.

Actividad 2 grupal. Construcción y aplicación del instrumento de evaluación (trabajo cooperativo de los grupos de alumnos).
Realizar las tareas correspondientes a la Actividad 2:
-Diseño y construcción de un instrumento de evaluación.
-Aplicación del instrumento a nivel práctico sobre un material real.

Creación de grupos (trabajo autónomo de los alumnos): Creación de los grupos de trabajo y asiganción de herramientas de trabajo.
Personal attention Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Personalized attention
 
Lecture
Personal attention
Introductory activities
Description

Attention and external communication in Moodle: - Before and after the teaching period, students have the teacher's email address. -During the teaching period of the subject, in order to improve feedback with the students, the criterion of responding to emails received within 72 hours is established. Attention and internal communication in Moodle: -Internal messages. The same criteria as for email apply. -Availability of an exclusive general debate to make inquiries and resolve doubts and problems. In addition to the teacher, the students can also answer and provide information. - Presentation debate to break the ice and get to know us a little more. Attention and internal communication in Moodle for each activity: -Exclusive debate for Activity 1 and group creation debate. - Exclusive debate for Activity 2. Each group has an exclusive debate space to work and provide evidence of the cooperative work process. It is recommended to activate the notices in the email to maintain a constant and dynamic feedback with the students. Attention and communication in the videoconferences (Teams): - In the videoconferences, in addition to the masterful imparting of knowledge, the students can participate in them in order to improve the feedback with the teacher and with the rest of the students.


Assessment
  Description Weight
Debates Presentation debate: Participation in the presentation debate (during the established dates), providing the information that is required.

Previous knowledge debate / Previous knowledge quiz: Participation in the previous knowledge debate (during the scheduled dates), providing information in an orderly, judicious and well-argued manner.

Completion of the previous knowledge questionnaire (during the scheduled dates), answering the questions with quality information.
10%
Assignments Activity 1. References. Individual activity: Active participation in the group creation debate in order to receive instructions on the tool/work material (during the established dates).
Search for references at an individual level that meet the specific criteria detailed in the activity.
Participation in the reference communication debate (during the planned dates)
Delivery of the activity within the agreed time.

Activity 2. Construction and application of the evaluation instrument. Group activity: Carrying out the different tasks described in Activity 2.
Active participation in the group debate and carrying out correct cooperative work. Delivery of the activity within the agreed time.

Group process self-evaluation: Delivery of the group work self-evaluation document. Argumentation and contributions on the process carried out and providing possible improvements. Grading with group mates criteria.
90%
Others El mètode davaluació es basa en una avaluació contínua a partir de la realització de les activitats que es proposen. Es recomana consultar la planificació detallada de la matèria a l'espai moodle. És convenient seguir el cronograma de les activitats tal com es proposen al curs i complir els terminis que es marquen per al seu lliurament. D'aquesta manera es podrà garantir una coherència i una integració correcta dels continguts de tots els cursos a què cada alumne s'ha matriculat. Es recorda als alumnes que cal respectar el criteri de correcció lingüística absoluta en totes les proves d'avaluació i en cas contrari pot ser motiu de suspens. D'altra banda, qualsevol acció de plagi per part dels alumnes pot suposar el suspens directe de la matèria sense possibilitat de recórrer a la segona convocatòria.
 
Other comments and second exam session

- The delivery of the works (individual and group) outside the set time and with justification, is penalized with a (-10%) for Task 1 and a (-15%) for Task 2.
- To pass the subject you must submit the two Tasks (T1 and T2) and obtain sufficient grades to reach 50% and enable the summation of the activities
initials
- If the activities are not submitted during the corresponding period, the master's grading guidelines will be considered with the possibility of failing the subject. If plagiarism is detected and proven in any of the tasks, the activity will be failed.


Sources of information

Basic

AGUILAR - MORALES, J.E. (2011). Guía para elaborar y evaluar material didáctico. México: Asociación Oaxaqueña de Psicopedagogía A.C.

BAUTISTA, J.R.; MARTÍNEZ, R.; SAINZ, M. (2001). La evaluación de materiales didácticos para la educación a distancia. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol.4, nº1, pp. 73-95. 

BARROSO, J. y CABERO, J. (2002): Principios para el diseño de materiales multimedia educativos para la red, en AGUADED, I. y CABERO, J. (dir.) (2002): Educar en red, Málaga, Aljibe, 135-154.

BARTOLOMÉ, A. (2000): Hipertextos, hipermedia y multimedia: configuración técnica, principios para su diseño y aplicaciones didácticas, en CABERO, J. y otros (coords): Medios audiovisuales y nuevas tecnologías para la formación en el siglo XXI,, Murcia, Edutec-Diego Marín, 2ª ed., 127-148.

BARTOLOMÉ, A. (2002): Multimedia para educar. Ediciones Edebé. Barcelona 236-238.

CABERO, J. y GISBERT, M. (dirs) (2002): Materiales formativos multimedia en la red. Guía práctica para su diseño, Sevilla, SAV de la Universidad de Sevilla. 

DE BENITO, B. (2000): Posibilidades educativas de las “webtools”, Palma de Mallorca, Universidad de las Islas Baleares.

 

GALVALISI, C.F. (2007), Sobre enfoques, instrumentos y criterios para la revisión de la calidad de los libros escolares. En: Gobierno de Chile, Ministerio de Educación - UNESCO. Primer seminario internacional de textos escolares.

 

GONZÁLEZ SOTO, A. (2011). La evaluación: algo más que una comprobación. Zaragoza. Formación XXI, nª18.

 

MADI (nd). Protocolo de evaluación de materiales didácticos a distancia. Unidad técnica de investigación y formación en materiales didácticos. UNED.

 

MARTÍNEZ, F., BACKHOFF, E., CASTAÑEDA,S., DE LA ORDEN, A. et al. (2000). Estándares de calidad para instrumentos de evaluación educativa. México: CENEVAL.

 

MAYER, R.E. (2003): Multimedia learning, Cambridge, Cambridge University Press.

 

MEDINA, A., CARDONA, J., CASTILLO, S. e DOMÍNGUEZ, M.C. (1998). Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje. Madrid: UNED.

 

MÉNDEZ, J.M. (2001). Pautas y criterios para el análisis y evaluación de materiales curriculares. Revista Agora digital, nº2, (ISSN: 1577-9831).

 

PÉREZ, A. y SALINAS, J. (2004): El diseño, la producción y realización de materiales multimedia e hipermedia, en salinas, j., aguaded, j.i. Y cabero, j. (COODS): Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente, Madrid, Alianza, 157-176.

 

PRENDES, Mª P.; SOLANO, I Mª. (nd). Herramienta de evaluación de material didáctico impreso. GITE. Grupo de investigación de tecnología educativa. Universidad de Murcia.

 

RED.ES. (2005). Evaluación de material educativo digital. Taller de formación metodológica. Madrid, 15-16/09/2005.

SANTOS GUERRA, M.A. (2011) ¿Cómo evaluar los materiales?. Universidad de Málaga. Dirección provincial de educación de gestión privada. Santa Cruz. Argentina.

 

SANS, N. (2000). Criterios para la evaluación y el diseño de materiales didácticos para la enseñanza de ELE. En Actas del VIII Seminario de Difigultades de la Enseñanza del Español a Lusohablantes, pp. 10-22.

 

STAKE, R.E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona:Ed. Graó.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.