IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR TEACHERS IN RELATION TO ICT Code 11665206
Study programme
Educational Technology: e-Learning and Knowledge Management (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional First AN
Language
Castellà
Prerequisites
Department Pedagogy
Coordinator
ESPUNY VIDAL, MARIA CINTA
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
E-mail cinta.espuny@urv.cat
mireia.usart@urv.cat
gemma.tur@urv.cat
Lecturers
ESPUNY VIDAL, MARIA CINTA
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
TUR FERRER, GEMMA
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information <p>This subject will be taught by Dr. Cinta Espuny (cinta.espuny@urv.cat) and Dr. Gemma Tur (gemma.tur@uib.es).</p>

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC2 Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning.
  AC3 Diseñar y desarrollar programas y proyectos de innovación y de investigación en el ámbito del e-learning.
  AC7 Gestionar y utilizar la información en el desarrollo de proyectos.
  AC9 Aplicar modelos pedagógicos y conocimientos técnicos para la resolución de problemas de formación en e-learning.
  AC10 Analizar y aplicar herramientas e instrumentos para el diseño y desarrollo de materiales didácticos para el e-learning.
  AC11 Diseñar escenarios de aprendizaje en entornos tecnológicos.
  AC14 Transferir a otros contextos la actividad práctica desarrollada.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Aprender a aprender.
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo demostrando capacidad de innovación.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC8 Gestionar proyectos técnicos y de investigación o innovación.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC2 Be advanced users of the information and communication technologies
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Learning aims
Objectives Competences
1. Know the characteristics of ICT from its educational and pedagogical potential. AC2
BC8
CC2
CC6
2. Analyze ICT as a means and a training resource and its impact AC3
AC14
BC3
CC3
3. Analyze ICT as a resource for the design and development of training actions and training environments. AC7
BC1
BC5
CC4
4. Master the resources and procedures for content distribution and knowledge management. AC9
AC10
AC11
BC3
CC6

Contents
Topic Sub-topic
1. Repercussions of Technology in the teaching task.

The XXI Century: The Knowledge Society From physical reality to digital reality. Virtual training spaces.
2. Initial and Continuous Training of teachers in technological matters. Digital skills.

Initial Training. Study Plans Universities.
The teacher, technological changes and the training process throughout life.
Teacher professional development in a technological environment. Knowing, knowing how to do and knowing how to be of the teacher in an ETE-A. Teacher digital competence.
Development and interconnection of knowledge acquisition centers

3. The cyberteacher: trainer in the global village.

The teacher as a designer of spaces, actions and training materials.
Redefining E-A processes
Personalization of training environments and processes
Adaptation of the organization and management processes of educational and training spaces in technological environments.
Areas and dimensions of the tutorial action in the ETE-A as a fundamental aspect of the teaching action.
eLearning: the community support framework.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 1 2
 
Lecture
6 6 12
Forums of debate
2 12 14
Previous study
3 3 6
IT-based practicals
2 33 35
 
Personal attention
5 1 6
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos y presentación de la asignatura.
Lecture Exposición de los contenidos de la asignatura.
Forums of debate Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.
Previous study Búsqueda, lectura y trabajo de documentación, propuesta de resolución de ejercicios por realizar en el laboratorio por parte del alumno.
IT-based practicals Aplicar, a nivel práctico, la teoráa a un ámbito de conocimiento en un contexto determinado. Simulaciones a travás de las TIC.
Personal attention Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Personalized attention
 
Previous study
Lecture
Personal attention
Introductory activities
Description

It is the time that each teacher has reserved to answer and resolve doubts to the students and pursues the following objectives: -Assist, monitor and guide the student at a professional level. - Exchange information, opinion and knowledge. -Encourage feedback between teacher and student on the work of the subject. -Carry out a follow-up of the understanding of concepts and contents and clarify doubts. -Advise in the search for information. - Etc.


Assessment
  Description Weight
Forums of debate Activity 1. Social networks
Activity 2. Forum

Participation.
Reflection.
Discussion.
Contribution of related materials (bibliography, concept maps, videos, images,...)
Feedback
30%
IT-based practicals Activity 3. Design of a teacher training plan

Coherence.
Key elements: contextualization, objectives, timing, evaluation, conclusions, final contributions...


70%
 
Other comments and second exam session

As part of the continuous evaluation, in those cases in which the students make a second delivery of an evaluable activity that has been suspended or not presented, the delivery will be made, within 45 days after the end of the subject, on the date determined by the professor, only in those cases in which the student expressly contacts them to request it within the ordinary academic period of the subject. 

Once this period is over, it will be understood that the student withdraws and will not have the right to this second opportunity or second evaluation call. 

On the other hand, any circumstance of plagiarism on the part of the students can lead to direct failure of the subject, without the possibility of resorting to the second call. Finally, students are suggested to consult the specific planning housed in the Moodle space for the subject.

IMPORTANT: Following the timing is a relevance evaluation criterion.


Sources of information

Basic

Álvarez, J. F. (2014). La Alfabetización Informacional del profesorado de educación secundaria

del estado español (Doctoral dissertation, Tesis doctoral, Universidad Rovira i Virgili).

Recuperada de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/285937/Tesi%20Juan%20F%20Alvarez%20

herrero.pdf

 

Espuny Vidal, C., González Martínez, J., &amp;amp; Gisbert Cervera, M. (2010). ¿Cuál es la

competència digital del alumnado al llegar a la universidad? Datos de una evaluación cero.

Enseñanza &amp; Teaching, 28(2), 113–137.

 

Esteve Mon, F. M., Larraz Rada, V., Gisbert Cervera, M., &amp;amp; Espuny Vidal, C. (2011).

L’avaluació de la competència digital a través d’entorns de simulació 3D. In U. R. i Virgili (Ed.),

Seminario Internacional Simul@. Tarragona.

 

Esteve-Mon, F. M., González Martínez, J., Gisbert Cervera, M., &amp; Espuny Vidal, C. (2017). Los graduados universitarios y su competencia digital. In A. C. Chumaceiro Hernández, F.

Ramos Geliz, &amp;amp; J. Hernández de Velasco (Eds.), Procesos formativos para el siglo XXI (pp.78–97). Cabimas (Venezuela): CECAR. Fondo Editorial UNERMB.

https://doi.org/http://150.185.9.18/fondo_editorial

 

Esteve, F. (2015). La competencia digital docente. Análisis de la autopercepción y evaluación

del desempeño de los estudiantes universitarios de Educación por medio de un entorno

3D. Universitat Rovira i Virgili.

Esteve, F. Castañeda, L., &amp; Adell, J. (2018). Un Modelo Holístico de Competencia Docente para el Mundo Digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (RIFOP),

91(32.1), 105-116.

 

Esteve, F.; Duch, J. &amp; Gisbert, M. (2014) Los aprendices digitales en la literatura científica:

Diseño y aplicación de una revisión sistemática entre 2001 y 2010. Pixel-bit, 45,9-21.

European Comission, E. (2007). Key competences for lifeling learning. Brussels.

 

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP. A framework for Developing and Understanding Digitasl

Competence in Europe. Sevilla.

 

Generalitat de Catalunya (2016). Resolució ENS/1356/2016, de 23 de maig, per la qual es dóna

publicitat a la definició de la Competència digital docent. DOGC Núm. 7133 - 2.6.2016

http://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&amp;amp;d

ocumentId=730633&amp; language=ca_ES

 

Gisbert Cervera, M., &amp; Esteve Mon, F. M. (2011). Digital learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, 48–59.

 

Gisbert Cervera, M., Espuny Vidal, C., &amp; González Martínez, J. (2011). Cómo trabajar la

competencia digital con estudiantes universitarios. In R. Roig Vila &amp;amp; L. Cosimo (Eds.), La práctica educativa en la Sociedad de la Información. Innovación a través de la investigación (pp. 157–174). Alcoy, Alicante: Editorial Marfil.

 

Gisbert, M., Espuny, C., &amp; González, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para la

@utoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Profesorado.

Revista de currículum y formación del profesorado, 15(1), 76-90.

 

Gisbert, M., González, J. &amp; Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital

docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de

Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. Doi:

http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631

 

González Martínez, J., Espuny Vidal, C., &amp; Gisbert Cervera, M. (2010). La evaluación cero de la competencia nuclear digital en los nuevos grados del EEES. @tic. Revista d’innovació

Educativa, 4, 13–20.

 

ISTE. (2009). National educational technology standards for teachers. Washington, DC.

 

INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Recuperado de

http://educalab.es/documents/10180/12809/Marco+competencia+digital+docente+2017/afb

07987-1ad6-4b2d-bdc8-58e9faeeccea

 

Larraz, V. (2013). La competència digital a la Universitat. Universitat d’Andorra.

 

Lázaro Cantabrana, J. L., &amp;amp; Gisbert Cervera, M. (2015). Elaboración de una rúbrica para

evaluarla competencia digital del docente. UT. Revista de Ciències de l’Educació, 1, 30–47.

 

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE DE ESPAÑA. “Marco Común de

CompetenciaDigital Docente”. (INTEF 2014), p21. (2007). Framework fo 21st century learning. Tucson (Arizona).

 

Perrenoud, P. (2004). Utilizar las nuevas tecnologías. In Diez nuevas competencias para

enseñar (p. 107.120). Ciudad de México: SEP (Secretaría de Educación Pública).

 

Pino-Juste, I. (2011). La evaluación de los aprendizajes. Cantón Mayo, I. Y Pones-Juste, M.

Diseño y desarrollo del currículum. Madrid: Alianza Editorial. 247-265.

 

Prendes, M. P., Castañeda, L., &amp; Gutiérrez, I. (2010). Competencias para el uso de TIC de los

futuros maestros. Comunicar, 18(35), 175-182. doi: 10.3916/C35-2010-03-11

 

Prendes, M. P., &amp; Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las

universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222.

 

Selwyn, N. (2013). Education in a Digital World: Global Perspectives on Technology and

Education. London: Routledge.

 

UNESCO. (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente.

Recuperado desde http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533s.pdf

UNESCO. (2008). Competency standards modules. ICT competency standards for teachers.

Recuperado desde http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001562/156207e.pdf

UNESCO. (2011). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Paris.

 

UNESCO. (2013). Guidelines on adaptation ofthe UNESCO ICT competency framework

forteachers. Moscow: UNESCO Institute for Information Technologies in Education

(IITE).

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.