IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION Code 11665215
Study programme
Educational Technology: e-Learning and Knowledge Management (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional AN
Language
Castellà
Prerequisites
Department Pedagogy
Coordinator
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
E-mail josemiguel.jimenez@urv.cat
mireia.usart@urv.cat
Lecturers
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
USART RODRÍGUEZ, MIREIA
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information <p> This subject is lectured by Dr. José Miguel Jiménez González (josemiguel.jimenez@urv.cat). </p>

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Analizar las TIC como herramienta e instrumento para el e-learning y la gestión del conocimiento.
  AC2 Dominar las herramientas y procedimentos para la planificación, organización y gestión de los procesos de e-learning.
  AC5 Adoptar medios, recursos y herramientas en procesos de seguimiento y evaluación de e-learning.
  AC6 Incorporar estrategias y recursos de gestión del conocimiento en los desarrollos de innovación e investigación en e-learning.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Aprender a aprender.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Learning aims
Objectives Competences
Identify the characteristics of the Knowledge Society. AC1
BC1
CC1
Identify the determinants of the use of technology in today's society. AC2
AC6
BC6
CC6
Obtain ideas for the design of situations and spaces for educational communication in new environments. AC5
BC4
BC5
CC3
Reflect on the possibilities and limitations of the new tools. BC6
CC3

Contents
Topic Sub-topic
1. Fundamentals of the instructional design of multimedia materials.
Training through the network. Principles and practices.
Network training: Conceptualization.
Evaluation of learning in virtual teaching and learning processes.
The new training scenarios.
2. Design, elaboration and development of multimedia materials for training. instructional design.
Dimensions of instructional design as a theoretical foundation and as a process.
Phases: design and production.
Multimedia materials.
3. Practical projection. Creation of educational multimedia material.
Online dissemination.
Key elements of communicative design.
Web 2.0 tools.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 1 2
 
Lecture
6 6 12
Forums of debate
1 4 5
Previous study
0 5 5
IT-based practicals
3 34 37
Integrated methodologies
1 7 8
 
Personal attention
5 1 6
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Actividades encaminadas a tomar contacto y recoger información sobre los alumnos y presentación de la asignatura.
Lecture Exposición de los contenidos de la asignatura.
Forums of debate Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito profesional.
Previous study Búsqueda, lectura y trabajo de documentación, propuesta de resolución de ejercicios por realizar en el laboratorio por parte del alumno.
IT-based practicals Aplicar, a nivel práctico, la teoría a un ámbito de conocimiento en un contexto determinado. Simulaciones a través de las TIC.
Integrated methodologies Aprendizaje basado en problemas, trabajo por proyectos, portafolio docente, etc.
Personal attention Atención al alumno para la resolución de dudas y para la orientación académica y profesional.

Personalized attention
 
Previous study
Forums of debate
Lecture
Integrated methodologies
Personal attention
Description

It is the time that each teacher has reserved to answer and resolve doubts to the students and pursues the following objectives: - Attend, monitor and guide the student at a professional level. - Exchange information, opinion and knowledge. - Encourage feedback between teacher and student on the work of the subject. - Monitor the understanding of concepts and contents and clarify doubts. - Advise in the search for information. - Etc.


Assessment
  Description Weight
IT-based practicals General criteria:

* Relevance: Adequacy of the activities carried out with the content presented in the module. Level of coherence between the objectives of the activities, the development carried out and the information presented in the module.

* Applicability: Adequacy of the proposals in the activity carried out with reality. Relationship between the proposals presented in the activities and their possibility of being put into practice
* Comprehensiveness: Degree of optimization reached. Relationship between the student's level of knowledge before starting the course and once the activities have been completed.

* Objectivity: Adaptation to the content presented. Relationship between the proposals present in the activity presented and the contents presented in the module.

CRITERIA IN RELATION TO COMPETENCES

* Relevance-Objectivity: Analyze the epistemological and ethical bases of innovation.

* Applicability-Comprehensiveness: Develop innovation strategies according to the areas of analysis and their professionals.

* Applicability-Comprehensiveness: Evaluate innovation processes and programs in order to introduce pertinent changes to improve work and academic-formative results.

* Relevance-Objectivity: Being willing to learn continuously and apply self-assessment, improvement and development strategies.

The student will carry out each and every one of the three proposed activities (One for each Content Unit. Compliance with the criteria will have a global weight of 35% in the first and second Units and 30% in the third of the Units) .
100%
Others

Se recuerda que el alumnado tiene que respetar el criterio de la absoluta corrección lingüística en todas sus pruebas de evaluación (y también de enseñanza-aprendizaje) y que no hacerlo puede ser motivo directo de suspenso. Por otro lado, cualquier circunstancia de plagio por parte del alumnado puede suponer el suspenso directo a la asignatura, sin posibilidad de recurrir a la segunda convocatoria.

 
Other comments and second exam session

In the second call, this second task will be made, within 45 days after the end of the subject, on the date determined by the teacher, only in those cases in which the student expressly contacts them to request it within the school period. ordinary of the subject. Once this period is over, it will be understood that the student withdraws and will not have the right to this second opportunity. 

 Finally, students are suggested to consult the specific planning housed in the Moodle space for the subject.


Sources of information

Basic

APA norms:

 http://normasapa.com

http://www.colconectada.com/normas-apa/

http://www.ull.es/view/institucional/bbtk/Como_citar_1/es

 

BIBLIOTECA DEL MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Listado de bases de datos educativas. http://www.educacion.gob.es/biblioteca/htmlspa/base s-de-datos.html

BRITISH EDUCATION INDEX. Es accesible en línea y tiene sus equivalentes impresos British Education Index (BEI) y British Education Thesis Index (BETI). http://www.leeds.ac.uk/bei/bei.htm

CSIC. Base de datos del Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Se publica en CD-ROM. http://www.csic.es/

DIALNET. Dialnet se define por la conjunción de dos elementos fundamentales: las publicaciones científicas en español e Inter- net. http://dialnet.unirioja.es/

DIBI. Versión automatizada del Directorio Español de Bibliotecas. Es accesible por Internet en http://www.bne.es/es/Servicios/DirectorioBibliotecas/

DOCE (Documentos de Educación). Se centra sobre todo en artículos de revistas educativas y produccio- nes en las que predominan los aspectos de aplicación de la Tecnología Educativa. http://www.eurosur.org/DOCE

ERIC. (Educational Resources Information Center). La produce el National Institute of Education (USA). Se actualiza mensualmente, y publica dos boletines: RIE y CIJEfile://localhost/. http/::www.eric.ed.gov:

ESCOTET. World Links. Enlaces educación y mass media, bases de datos... http://www.escotet.org/

ISBN (International Standard Book Number). Es la base de datos creada por la Agencia Española ISBN, de la dirección general del Libro y Bibliotecas del Ministerio de Cultura. Esta base de datos es acce- sible a través de Internet en http://www.mcu.es/libro/CE/AgenciaISBN/BBDDLibros/ Sobre.html

ISSN (Internationals Standard Serial Number). Es la base de datos más importante para conocer las publicacio- nes periódicas existentes en el mundo. Recoge revis- tas desde finales del siglo XX. Existen diferentes ver- siones: informatizada, repertorio impreso y edición en CD-ROM. Es consultable en Internet en http://www.issn.org

LCMARC. Esta base de datos recoge información bibliográfica sobre todos los libros catalogados desde 1968 por la Biblioteca del Congreso de los EE.UU. http://lcmarc.dra.com/lcmarc

REBIUM. Es un catálogo automatizado de bibliotecas de la Red de Bibliotecas Universitarias que recoge los fondos de bibliotecas de las universidades españolas. http://www.crue.org/Biliotecas/Rebiun/

REDINED. Red de Bases de Datos de Información Educativa: investigaciones, innovaciones, recursos y revistas ibero-americanas sobre educación, con enlaces al documento en texto completo si está disponible.. http://www.redined.mec.es/

SOCIAL SCIENCE CITATION INDEX. Producido por el Institute for Scientific Information, se actualiza mensual- mente y abarca todas las ramas relacionadas con las ciencias sociales. Es accesible en línea a través de http://www.accesowok.fecyt.es/

TESEO. Base de datos que comprende las tesis doctorales aprobadas en las universidades españolas en todas las ramas del conocimiento. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarCons ulta.do;jsessionid=E3C4F1373CCC4D4E151C34B4B326 EBCC

VOCEDplus. Base de datos de libre acceso orientada a la educación post-obligatoria (tertiary education), espe- cialmente relacionada con las necesidades laborales, el desarrollo de competencias y la inclusión social. Abarca la formación profesional, la educación universitaria, la educación de adultos y el aprendizaje informal.http://www.voced.edu.au/

Specific bibliography

 

MOOCS: 

¿Qué es un MOOC?: Video: http://www.youtube.com/watch?v=_vNWI2Ta0Kk&feature=player_embedded (En inglés con subtítulos en castellano). Fuente: http://aprendesocial.wikispaces.com/3.+Qu%C3%A9+es+un+MOOC

(2012). [e-Book] Understanding the MOOC Trend: the Adoption and Impact of Massive Open Online Courses, University Leadership Council. Texto completo: http://blogs.oregonstate.edu/engage/files/2012/12/Understanding-the-MOOC- Trend.pdf

"What Campus Leaders Need to Know About MOOCs." EDUCAUSE vol., n. (2012). :

http://net.educause.edu/ir/library/pdf/PUB4005.pdf

(2013). [e-Book] Distance Learning and Student Services Members Council : Massive Online Open Course (MOOC) Survey Report, Florida Virtual Campus. Texto completo: http://florida.theorangegrove.org/og/file/e9973dbb-08e4-8ac5-8f0a- c60f4e7cc63f/1/DLSS%20MOOC%20Survey%20Report%5B1%5D.pdf

(2013). [e-Book] Guide to Massive Open Online Courses (MOOCs) at Illinois . University of Illinois. Texto completo: http://mooc.illinois.edu/docs/moocs-at-illinois-guide.pdf

(2013). [e-Book] Massive Online Open Course: Higher education's digital moment? London, Universities UK. Texto completo:http://www.universitiesuk.ac.uk/highereducation/Documents/2013/MassiveOpen OnlineCourses.pdf

"MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro." Scopeo vol., n. 2 (2013). : http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf

"A selection of Inside Higher Ed articles and essays on massive open online courses." Inside Higher Ed vol., n. (2013). : http://facultyecommons.org/wp-content/uploads/2013/05/IHE_MOOCs- Booklet_May-2013.pdf

"¿Serán los coma (mooc), el futuro del e-learning y el punto de inflexión del sistema educativo actual?" Revista Intenciones vol. 5, n. (2013). : http://www.revistaintenciones.com/enero2013/pdf/marco-de-reflexion- enero13.pdf

Abajian, S., M. S. Gallagher, et al. "Using mLearning and MOOCs to Understand Chaos , Emergence , and Complexity in Education." International Review of Research in Open and Distance Learning vol. 12, n. 7 (2011). pp. 94-115 .http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1046

ACRL and ALA"Information Literacy Competency Standards for Higher Education." vol., n. (2011). http://www.ala.org/acrl/standards/informationliteracycompetency#

Anderson, N. "Elite education for the masses." Washington Post, November vol. 3, n. (2012). : http://www.aasbi.com/articles/Elite%20education%20for%20the%20masses.doc

Balfour, S. P."Assessing writing in MOOCS: Automated essay scoring and Calibrated Peer Review." Research & Practice in Assessment vol. 8, n. 1 (2013). pp. 40-48. http://www.rpajournal.com/dev/wp-content/uploads/2013/05/SF4.pdf

Banks, S. C., E. J. Knight, et al. "The effects of wildfire on mortality and resources for an arboreal marsupial: resilience to fire events but susceptibility to fire regime change." PLoS ONE vol. 6, n. 8 (2011). pp. e22952-e22952. http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=3149621&tool=pmce ntrez&rendertype=abstract

Baraniuk, R. "Open education: One perfect storm yields revolutions." Telefonica| Movistar vol., n. (2012). : http://dev.visionesdetelefonica.cl/wp-content/uploads/2012/10/005- Richard_Baraniuk- La_Educacion_abierta_Una_tormenta_perfecta_impulsa_tres_revoluciones- eng.pdf

Bogdanov, S. "MOOC or MOC? An Essay Exploring Popular Massive Open Online Course Providers’ Degrees of Openness, Their Shortfalls, and Their Disruptive Relationship With Education." vol., n. (2012).: http://stanrb.com/wp-content/uploads/2013/02/StanBogdanov-MOOCorMOC.pdf

Bonaccorsi, A. and C. Rossi "Altruistic individuals, selfish firms? The structure of motivation in Open Source software." First Monday vol. 9, n. 1 (2004). pp. 1-6. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=433620

Butler, B. "Massive Open Online Courses: Legal and Policy Issues for Research Libraries." ARL vol., n. (2012).: http://www.arl.org/storage/documents/publications/issuebrief-mooc-22oct12.pdf

Carson, S. and J. Schmidt "The massive open online professor." Academic Matters vol., n. (2012). : http://www.tofp.org/resume/The_Massive_Open_Online_Professor.pdf

Clow, D. (2013). [e-Book] MOOCs and the funnel of participation. Texto completo: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2460332

Cormier, D. and G. Siemens "The Open Course." Educause Review vol. 45, n. 4 (2010). pp. 30-39. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=53988390&site =ehost-live

Creed-Dikeogu, G. and C. Clark"Are You MOOC-ing Yet? A Review for Academic Libraries." Kansas Library Association College & University Libraries Section Proceedings vol. 3, n. (2013).: https://oerknowledgecloud.org/sites/oerknowledgecloud.org/files/1830-6765-1- PB.pdf

Daniel, J. "Making sense of MOOCs: Musings in a maze of myth, paradox and possibility." Journal of Interactive Media in Education vol. 3, n. (2012). : http://www-jime.open.ac.uk/jime/article/viewArticle/2012-18/html

de Waard, I. "Explore a new learning frontier: MOOCs." Retrieved from Learning Solutions Magazine (2011). :

http://www.learningsolutionsmag.com/articles/721/explore-a-new-learning- frontier-moocs/page2

de Waard, I., S. Abajian, et al. "Using mLearning and MOOCs to understand chaos, emergence, and complexity in education." The International Review of Research in Open and Distance Learning vol. 12, n. 7 (2011). pp. 94-115 .http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1046 http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1046/2026?mid=53

Downes, S. "The Quality of Massive Open Online Courses." Mooc Quality Project vol., n. (2013). http://mooc.efquel.org/week-2-the-quality-of-massive-open-online-courses-by- stephen-downes/#sthash.eFriOlil.dpuf

Epelboin, Y. "MOOC: An European View." UPMCA Sorbonne Universités vol., n. (2012).: http://www.eunis.org/files/MOOC_en.1.1.pdf

Esposito, A. "Research Ethics in Emerging Forms of Online Learning: Issues Arising from a Hypothetical Study on a MOOC."Electronic Journal of eLearning vol. 10, n. 3 (2012). pp. 315-325. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ985433&site =ehost-live

Fini, A. "The Technological Dimension of a Massive Open Online Course: The Case of the CCK08 Course Tools." International Review of Research in Open and Distance Learning vol. 10, n. 5 (2009). pp. 26-26. http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/643

Gardner, L. and J. R. Young "California's move toward MOOCs sends shock waves, but key questions remain unanswered."The Chronicle of Higher Education vol., n. (2013).: http://publicservicesalliance.org/wp-content/uploads/2013/03/A-Bold-Move- Toward-MOOCs-Sends-Shock-Waves-but-Details-Are-Scarce-Government-The- Chronicle-of-Higher-Education.pdf

Gea, M., R. Montes, et al. "Formación abierta sobre modelos de enseñanza masivos: nuevas tendencias hacia el aprendizaje social." vol., n. (2013). pp.: http://lsi.ugr.es/rosana/investigacion/papers/abiertaUGR_CAFVIF2013.pdf

Gea, M., R. Montes, et al. "Formación abierta sobre modelos de enseñanza masivos: nuevas tendencias hacia el aprendizaje social." vol., n.: pp.: http://lsi.ugr.es/~rosana/investigacion/papers/abiertaUGR_CAFVIF2013.pdf

Goldstein, S. "MOOCs: Higher Education for All?" vol., n.: pp.: http://cyber.law.harvard.edu/is2013/sites/is2013/images/Susan_Goldstein _Assignment5.docx

González, J. M. M., I. D. Zabala, et al. "FORMACIÓN DE PROFESORES EN ZONAS DESFAVORECIDAS MEDIANTE CURSOS ONLINE MULTIMEDIA." vol., http://campusvirtuales2013.uib.es/docs/172.pdf

González-González, C. S. "Sección Especial Campus Virtuales." IEEE-RITA vol. 7, n. 4 (2012). pp. 211-212. http://rita.det.uvigo.es/201211/uploads/IEEE-RITA.2012.V7.N4.A7.pdf

Hewagamage, K. P., H. Usoof, et al. "Designing e-Assessment in Massive Online Courses." vol., n.: pp.: http://www.ipcsit.com/vol12/4-ICDLE2011E0009.pdf

Johnson, L., S. Adams, et al. (2013). [e-Book] The 2013 Horizon Report. Austin, Texas, New Media Consortium. Texto completo: http://net.educause.edu/ir/library/pdf/HR2012.pdf

Johnson, L., S. Adams, et al. (2013). [e-Book] Resúmen Informe Horizon 2013. Madrid, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF). Texto completo: http://blog.educalab.es//intef/wp- content/uploads/sites/4/2013/05/Informe_Horizon_2013_Universidad_INTEF_may o_2013.pdf

Kizilcec, R. F. "Deconstructing Disengagement: Analyzing Learner Subpopulations in Massive Open Online Courses." ACM vol., n. (2013). pp.: http://rene.kizilcec.com/wp-content/uploads/2013/02/Kizilcec-Piech-Schneider- 2013-Deconstructing-Disengagement-Analyzing-Learner-Subpopulations-in- Massive-Open-Online-Courses.pdf

Kolowich, S. "How edX plans to earn, and share, revenue from its free online courses'." The Chronicle of Higher Education vol. 21, n. (2013). pp.: http://www.immagic.com/eLibrary/ARCHIVES/GENERAL/CHRON_H E/C130221K.pdf

Kolowich, S. "The professors who make the MOOCs." Chronicle of Higher Education vol. 59, n. 28 (2013). pp. A20-A23. http://publicservicesalliance.org/wp-content/uploads/2013/03/The-Professors- Behind-the-MOOC-Hype-Technology-The-Chronicle-of-Higher-Education.pdf

Kop, R. "The Challenges to Connectivist Learning on Open Online Networks : Learning Experiences during a Massive Open Online Course."International Review of Research in Open and Distance Learning vol. 12, n. 3 (2011). pp. 19- 38. http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/882

Kop, R. "The challenges to connectivist learning on open online networks: Learning experiences during a massive open online course." The International Review of Research in Open and Distance Learning, Special Issue-Connectivism: Design and Delivery of Social Networked Learning vol. 12, n. 3 (2011). pp. : http://nparc.cisti-icist.nrc-cnrc.gc.ca/npsi/ctrl?action=rtdoc&an=18150443

Kop, R., H. Fournier, et al. "A pedagogy of abundance or a pedagogy to support human beings? Participant support on massive open online courses." International Review of Research in Open and Distance Learning vol. 12, n. 7 (2011). pp. 74-93 http://nparc.cisti-icist.nrc-cnrc.gc.ca/npsi/ctrl?action=rtdoc&an=19040607

Kop, R., H. Fournier, et al. "A pedagogy of abundance or a pedagogy to support human beings? Participant support on massive open online courses." International Review of Research in Open and Distance Learning vol. 12, n. 7 (2011). pp. 74-93. http://nparc.cisti-icist.nrc-cnrc.gc.ca/npsi/ctrl?action=rtdoc&an=19040607

Koutropoulos, A. and R. J. Hogue "How to Succeed in a MOOC - Massive Online Open Course." vol., n. (2012). pp.: http://www.cedma- europe.org/newsletter%20articles/eLearning%20Guild/How%20to%20Succeed% 20in%20a%20MOOC%20- %20Massive%20Online%20Open%20Course%20(Oct%2012).pdf

Levy, D. and S. Schrire "The Case of a Massive Open Online Course at a College of Education." 2012 NMC Summer Conference vol., n. (2013). pp.: http://conference.nmc.org/files/smkbMOOC.pdf

Lewen, T. "College of future could be come one, come all." vol., n. (2012). pp.: http://www.oakland.edu/upload/docs/Clips/2012/121120%20-%20comeall.pdf

Lewin, T. "Colleges Adapt Online Courses To Ease Burden." The New York Times vol., n. (2013). pp.: http://www.ece.neu.edu/edsnu/mcgruer/USC/NYTCollegesAdaptOnlineCourses1 304.docx

Littlejohn, A. "Understanding Massive Open Online Courses." CEMCA EdTech Notes vol., n. (2013). pp.:

http://cemca.org.in/ckfinder/userfiles/files/EdTech%20Notes%202_Littlejohn_final _1June2013.pdf

Liyanagunawardena, T., S. Williams, et al. "The impact and reach of MOOCs: a developing countries’ perspective." eLearning Papers vol., n. 33 (2013). : http://centaur.reading.ac.uk/32452/

Mangelsdorf, M. "Massive Open Online Courses (MOOCs): An Assessment Based on Personal Experience." GAIA Insights vol., n. (2012). pp.: http://www.iedp.com/Pages/DocumentManager/Massive%20Open%20Online%2 0Courses%20_%20Full%20Article.pdf

McAuley, A., B. Stewart, et al. (2010). [e-Book] The Mooc Model For Digital Practice:: Digital ways of knowing and learning, University of Prince Edward, Island Texto completo: http://www.elearnspace.org/Articles/MOOC_Final.pdf

Menéndez, L. "Estudiar" online" y gratis." Escritura pública vol., n. 80 (2013). pp. 18-20. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4195020&orden=389631&info=l ink

Pappano, L."The year of the MOOC."The New York Timesvol. 2, n. 12 (2012). pp.: http://www.edina.k12.mn.us/sites/edina.k12.mn.us/files/attachments/ 954/downloads/The%20Year%20of%20the%20MOOC%20(NY%20Times).pdf

Piech, C., J. Huang, et al. "Tuned Models of Peer Assessment in MOOCs." vol., n.: pp.: http://www.stanford.edu/~cpiech/bio/papers/tuningPeerGrading.pdf

Porter, J. E."MOOCs,“Courses,” and the Question of Faculty and Student Copyrights." The CCCC-IP Annual: Top Intellectual Property Developments of 2012 vol., n. (2013). pp.: http://www.ncte.org/library/NCTEFiles/Groups/CCCC/Committees/TopIP2012Coll ection.pdf#page=5

Rodriguez, O. "MOOCs and the AI-Stanford like Courses: two successful and distinct course formats for massive open online courses." European Journal of Open, Distance, and E-Learning vol., n. (2012). pp.: http://www.eurodl.org/materials/contrib/2012/Rodriguez.htm

Russell, D. M. and S. Klemmer "Will Massive Online Open Courses (MOOCs) Change Education?" ACM vol., n. (2013). pp.: http://hci.stanford.edu/publications/2013/MoocPanel-CHI2013.pdf

Sánchez, R. and R. Aguilera (2012). [e-Book] Guía del estudiante para el seguimiento de un MOOC Madrid, Universidad Carlos III de Madrid. Texto completo: http://www.uc3m.es/portal/page/portal/biblioteca/UTEID/repositorio_documentos/ Guia_Estudiantes_MOOCs.pdf

Sánchez, R. and R. Aguilera (2012). [e-Book] Guía del profesor para la planificación, diseño e impartición de MOOCs. Madrid, Universidad Carlos III de Madrid. Texto completo: http://www.uc3m.es/portal/page/portal/biblioteca/UTEID/repositorio_documentos/ Guia-Profesor-MOOC.pdf

Sandeen, C. "Assessment’s Place in the New MOOC World." Research & Practice in Assessment vol., n. (2013). pp.: http://www.rpajournal.com/dev/wp-content/uploads/2013/05/SF1.pdf

Sangrà, A. and S. Wheeler "Nuevas formas de aprendizaje informales:?` O estamos formalizando lo informal?" ISSN 1698-580x vol., n. (2013). pp.: http://artnodes.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/download/v10n1-numero- completo/v10n1-numero-completo-es#page=110

Santos-Hermosa, G., E. Cervera-Biedma, et al."Taller sobre OER, OCW i repositori institucional O2." vol., n. (2013). pp.: http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/20541

Skiba, D. J. "Disruption in higher education: Massively open online courses (MOOCs)." Nursing education perspectives vol. 33, n. 6 (2012). pp. 416-417.

http://nlnjournals.org/doi/full/10.5480/1536-5026-33.6.416 http://nlnjournals.org/action/cookieAbsent

Sotelsek Salem, D. and L. González Lorenzo "WeLearning: Desde un Curso Presencial hacia la Open Education (MOOC + PLE)." VI Encuentro de Innovación en Docencia Universitaria: Open Education vol., n. (2010). pp.: http://dfedericos.files.wordpress.com/2012/06/congreso_uah-1.pdf

Todd, M. H. "Open access and open source in chemistry." Chemistry Central journal vol. 1, n. 1 (2007). pp. 3-3. http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1975827&tool=pmce ntrez&rendertype=abstract

Voss, B. D. (2013). [e-Book] Massive Open Online Courses (MOOCs): A Primer for University and College Board Members, AGB. Texto completo: http://agb.org/sites/agb.org/files/report_2013_MOOCs.pdf

Yuan, L. and S. Powell (2013). [e-Book] MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. London, JISC. Texto completo: http://publications.cetis.ac.uk/wp-content/uploads/2013/03/MOOCs-and-Open- Education.pdf

Yuan, L., S. Powell, et al. "MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education." Retrieved March vol. 21, n. (2013). pp.: http://www.smarthighered.com/wp-content/uploads/2013/03/MOOCs-and-Open- Education.pdf

Zapata-Ros, M. "MOOCs, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica." vol., n.(2013). pp.: http://eprints.rclis.org/18658/

E-BOOKS FOR FURTHER INFORMATION:

 

 (2001). [e-Book] Data Acquisition and Control Handbook: A Guide to Hardware and Software for Computer-Based Measurement and Control. Cleveland, Ohio, KeithLey. Texto completo:https://dspace.ist.utl.pt/bitstream/2295/41484/1/Data%20Acquisition_KE YTHLEY.pdf

 (2007). [e-Book] Understanding New Developments in Data Acquisition, Measurement, and Control : A Practical Guide to High Performance Test and Measurement. Cleveland, Ohio, KeithLey. Texto completo:http://www.keithley.com/knowledgecenter/knowledgecenter_pdf/DatAc QHandbk.pdf

 (2009 ). [e-Book] Análisis prospectivo de las potencialidades asociadas al Mobile Learning. Madrid, ISEA S.Coop.,. Texto completo: http://www.iseamcc.net/eISEA/Vigilancia_tecnologica/informe_4.pdf

 (2012). [e-Book] Estudio Always On. Always Connected, Accenture. Texto completo: http://www.ametic.es/DescargarDocumento.aspx?idd=4622

 (2012). [e-Book] The M-Library Project: UK academic libraries going mobile. Edinbourg, Scottish Library and Information Council (SLIC). Texto completo: http://mlib.blog.com/files/2011/09/The-M-Library-Project-UK-Academic-Libraries-Going-Mobile.pdf

 (2012). [e-Book] Understanding the MOOC Trend: the Adoption and Impact of Massive Open Online Courses, University Leadership Council. Texto completo: http://blogs.oregonstate.edu/engage/files/2012/12/Understanding-the- MOOC-Trend.pdf

 (2013). [e-Book] Agenda Digital para España : Febrero de 2013. Madrid, Ministerio de Industria, Energía y Turismo / Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas Texto completo: http://www.agendadigital.gob.es/agenda- digital/recursos/Recursos/1.%20Versi%C3%B3n%20definitiva/Agenda_Digital_pa ra_Espana.pdf

 (2013). [e-Book] Análisis de Redes Sociales. Sector Museos, Social Win. Texto completo: http://www.socialwin.es/wp-content/uploads/2013/09/An%C3%A1lisis- de-Redes-Sociales-Sector-Museos-Espa%C3%B1a.pdf

 (2013). [e-Book] Digital Preservation Strategy 2013-2016, British Library. Texto completo: http://www.bl.uk/aboutus/stratpolprog/collectioncare/discovermore/digi talpreservation/strategy/BL_DigitalPreservationStrategy_2013-16-external.pdf

 (2013). [e-Book] Informe de la Industria de los Contenidos Digitales 2012. Madrid, AMETIC. Texto completo: http://www.ametic.es/DescargarDocumento.aspx?idd=4951

REFERENCES

Abadal, E. (2001). [e-Book] Sistemas y servicios de información digital. Gijón, Trea. Texto completo: http://eprints.rclis.org/19681/

Aliofkhazraei, M. (2013). [e-Book] Advances in Graphene Science, InTech. Texto completo: http://www.intechopen.com/download/books/books_isbn/978-953-51- 1182-5

Ally, M. (2009). [e-Book] Mobile Learning: Transforming the Delivery of Education and Training. Edmonton, AU Press. Texto completo: http://www.aupress.ca/books/120155/ebook/99Z_Mohamed_Ally_2009- MobileLearning.pdf

Alonso Arévalo, J., F. Carbajo Cascón, et al. (2011). La propiedad intelectual y los derechos de autos en bibliotecas y centros de información: revistas digitales y acceso abierto. El "copyright" en cuestión: diálogos sobre propiedad intelectual, Bilbao : Universidad de Deusto, 2011: 135-160. http://eprints.rclis.org/18064/1/alonsopropiedad.pdf

Azevedo, H. and P. Sánchez Martinez (2013). [e-Book] 2013 Spain Digital Future in Focus: Hechos clave del mercado digital español. Madrid, comScore, Inc. Texto completo: http://antenamediacat.com/rcs_auth/convocatories/2013-Spain-Digital-Future-in- Focus_1_.pdf

Barnickel, N., J. Haider, et al. (2012). [e-Book] Open Initiatives: Offenheit in der digitalen Welt und Wissenschaft, universaar Universitätsverlag des Saarlandes. Texto completo: http://eprints.rclis.org/18486/

Belling, A., A. Rhodes, et al. (2012). [e-Book] Exploring Library 3.0 and Beyond : 2010-2011 Shared Leadership Program State Library of Victoria and Public Libraries Victoria Network Texto completo: http://www.libraries.vic.gov.au/downloads/20102011_Shared_Leadership_Progra m_Presentation_Day_/exploring_library_3.pdf

Bloomberg, M. R. and R. N. Merchant (2012). [e-Book] Open Data Policy and Technical Standards Manual. New York, NYC Information Technology & Telecomunications. Texto completo: http://www.nyc.gov/html/doitt/downloads/pdf/nyc_open_data_tsm.pdf

Castagné, M. (2011). [e-Book] Rural Library 2.0: A Proposal to Measure the Success of Web 2.0 Technologies in Michigan’s Rural Public Libraries San José, San José State University. Texto completo: http://www.vcn.bc.ca/~castagne/papers/rural_library.pdf

Curty, R. G., G. P. Witter, et al. (2010). [e-Book] Produção intelectual no ambiente acadêmico, Universidade Estadual de Londrina. Departamento de Ciência da Informação. Texto completo: http://eprints.rclis.org/14623/

Faggiolani, C. and I. Moroni (2012). [e-Book] La customer satisfaction nelle biblioteche delle università: elementi teorici, linee guida e casi di studio. Fiesole (FI) Casalini Libri. Texto completo: http://eprints.rclis.org/17473/

Fonseca-Mora, M.-C., J. A. Meyer, et al. (2012). [e-Book] Elegir dónde publicar. Transferencia de la investigación en comunicación, Sociedad Latina de Comunicación Social. Texto completo: http://eprints.rclis.org/19975/

Foundation, O. K. (2012). [e-Book] Open Data Handbook Documentation, Open Knowledge Foundation. Texto completo: http://opendatahandbook.org/pdf/OpenDataHandbook.pdf

García Jaramillo, J. A. (2013). [e-Book] Una idea se hace realidad: Estudio histórico sobre la Biblioteca de la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Texto completo: http://eprints.rclis.org/18552/

Gireesh Kumar, T. K. (2013).Wikis: Tool for Altering Tacit Knowledge Explicit. Challenges of Library and Information Science in Digital Era. K. S. R. Vithala, S. Ydagiri, L. Atchamamba and R. K. Pavan Kumar, PS Telugu University, Hyderabad, AP. http://eprints.rclis.org/19738/

Gireesh Kumar, T. K. and Murali (2013).Information and Communication Technology Literacy (ICTL): Skills for Library Professionals in the Digital Era. Information Management Today and Tomorrow: Festschrift in Honor of Prof. S. Sudarshan Rao. E. Rama Reddy, T. V. Prafulla Chandra, A. S. Chakravarthy and G. Chakravarthy, B. R. Publishing Corporation: 353-366. http://eprints.rclis.org/19730/

Grandi, J., J. Rose, et al. (2010). [e-Book] Greenstone: Un software libre de código abierto para la construcción de bibliotecas digitales. Experiencias en América Latina y el Caribe. Paris, Unesco. Texto completo: http://eprints.rclis.org/14992/

Guerrini, M. (2010). [e-Book] Gli archivi istituzionali. Open Access, valutazione della ricerca e diritto d'autore, Editrice Bibliografica. Texto completo: http://eprints.rclis.org/15609/

 Hage, H., E. Aimeur , et al. (2010). [e-Book] E-learning. Vukovar, Croacia, InTech. Texto completo: http://eprints.rclis.org/15018/

Ibañez Etxeberria, A. (2011). [e-Book] museos, redes sociales y tecnología 2.0. Bilbao, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco. Texto completo:http://www.ehu.es/argitalpenak/images/stories/libros_gratuitos_en_pdf/H umanidades/Museos,%20redes%20sociales%20y%20tecnologia%202.0%20- %20Museums,%20social%20media%20&%202.0%20technology.pdf  

Jaguszewski, J. M. and K. Williams (2013). [e-Book] New Roles for New Times: Transforming Liaison Roles in Research Libraries. Washington, ARL. Texto completo: http://www.arl.org/storage/documents/publications/NRNT-Liaison- Roles-final.pdf

Johnson, S., O. G. Evensen, et al. (2012). [e-Book] Key Issues for e-Resource Collection Development: A Guide for Libraries. The Hague, IFLA. Texto completo: http://www.ifla.org/files/assets/acquisition-collection- development/publications/IFLA_ELECTRONIC_RESOURCE_GUIDE_DRAFT%20F OR%20COMMENT.pdf  

Johnson, S., O. G. Evensen, et al. (2012 ). [e-Book] Cuestiones clave para el desarrollo de colecciones con recursos electrónicos: Una guía para bibliotecas. . La Haya, IFLA. Texto completo: http://www.ifla.org/files/assets/acquisition- collection-development/publications/electronic-resource-guide-sp.pdf

Kataria, S., J. P. K. Anbu, et al. (2012). [e-Book] Future of Libraries in Digital Age. New Delhi, KBD Publication. Texto completo: http://www.jiit.ac.in/jiit/ettlis2012/PROCEEDING%20OF%20ETTLIS%202012_T OC.pdf

Kingdom, G. o. t. U. (2012). [e-Book] Analysis of the public consultation Open Standards: Open Opportunities. London, Government Digital Service. Texto completo:https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_da ta/file/78890/Response-Analysis.pdf

Kingdom, G. o. t. U. (2012). [e-Book] Open Standards Consultation - government response. London, Government Digital Service. Texto completo: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/788 89/Government-Response.pdf

Kingdom, G. o. t. U. (2012). [e-Book] Open standards in government IT: a review of the evidence: An independent report for the Cabinet Office by the Centre for Intellectual Property & Policy Management at Bournemouth University. London, Government Digital Service. Texto completo: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/78 891/Review-of-the-Evidence_CIPPM.pdf

Kingdom, G. o. t. U. (2012). [e-Book] Open Standards Principles: For software interoperability, data and document formats in government IT specifications. London, Government Digital Service. Texto completo: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_da ta/file/183962/Open-Standards-Principles-FINAL.pdf

Kingdom, G. o. t. U. (2012). [e-Book] Open Standards: Open Opportunities: Flexibility and efficiency in government IT. London, Government Digital Service. Texto completo: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_da ta/file/78888/Open-Standards-Open-Opportunities-Consultation_FINAL.pdf

Laporte, A., J. Bobes, et al. (2012). [e-Book] Los profesionales de los museos: un estudio sobre el sector en España. Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Texto completo:http://www.elconfidencial.com/archivos/ec/2013032585los_profesional es_de_los_museos.pdf

Leonard, N. (2011). [e-Book] An examination of the prevalence of web 2.0 tools in irish public and academic libraries and the implementation of web 2.0 tools as a major component of library 2.0. Dublin, Dublin Business School. Texto completo: http://esource.dbs.ie/bitstream/handle/10788/313/msc_leonard_n_2011 .pdf?sequence=1

Library-Journal (2012). [e-Book] Survey of Ebook Usage in U.S. Public Libraries, LJ/School Library Journal. Texto completo: http://www.library.arkansas.gov/PublicLibraryServices/Documents/Ebook-Usage- Report-Public.pdf

 

Martínez-Méndez, F.-J. (2011). [e-Book] Recuperación de Información: modelos, sistemas y evaluación, El Kiosko JMC. Texto completo: http://eprints.rclis.org/16262/

 

Merrill, S. A. and W. J. Raduchel (2012). [e-Book] Copyright in the Digital Era: Building Evidence for Policy. Washington, National Academy of Sciences. Texto completo: http://www.ip-watch.org/weblog/wp-content/uploads/2013/05/NRC- Copyright-in-the-Digital-Era-FINAL-Apr-2013.pdf  

Ministerio de Industria, E. y. T. and M. d. H. y. A. Públicas (2013). [e-Book] Plan de impulso de la economía digital y los contenidos digitales Madrid, Ministerio de Industria, Energía y Turismo / Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas. Texto completo: http://www.agendadigital.gob.es/planes- actuaciones/Bibliotecacontenidos/1.Plan/Plan-ADpE-3_Contenidos.pdf  

Ortiz de Zárate Tercero, A. (2008). [e-Book] Manual de uso del blog en la empresa: cómo prosperar en la sociedad de la conversación, Libros infonomia. Texto completo: http://www.infonomia.com/img/libros/pdf/BlogsEmpresa.pdf  

Palma Peña, J. M. (2013). [e-Book] La educación sobre patrimonio documental de la humanidad en la sociedad del siglo XXI, Editorial Académica Española (EAE). Texto completo: http://eprints.rclis.org/19265/

Plale, B., I. Kouper, et al. (2013). [e-Book] Repository of NSF Funded Publications and Data Sets: "Back of Envelope" 15 year Cost Estimate. Texto completo: http://eprints.rclis.org/20072/

Prosser, D. C. (2013). Researchers and scholarly communications: an evolving interdependency. The Future of Scholarly Communication. D. Shorley and M. Jubb, Facet Publishing. http://eprints.rclis.org/19914/

Queensland (2013). [e-Book] Department of Health Open Data Strategy 2013– 2016. Queensland, State of Queensland. Department of Health. Texto completo: http://www.health.qld.gov.au/performance/docs/opendata/open-data- strategy.pdf

Reitano, S. (2013). [e-Book] The Benefits of Open Data : An Organizational Management Project for public organizations, Royal Roads University. Texto completo: http://www.beautifuldata.ca/Download/The_Benefits_of_Open_Data_- _Final_Report.pdf

Rogers, C. R. (2011). [e-Book] Social Media, Libraries, and Web 2.0: How American Libraries are Using New Tools for Public Relations and to Attract New Users – Fourth Annual Survey November 2011. South Carolina, South Carolina State Library. Texto completo: http://www.statelibrary.sc.gov/docs/pr/201202_com_social_media_survey_dec_2 011.pdf

Rosero, S. (2012). [e-Book] 100+ Herramientas Útiles para Community Managers, OpenLibra. Texto completo: http://alturl.com/yvhbs

Santos, G. C. (2010). [e-Book] Fontes de indexação para periódicos científicos: um guia para bibliotecários e editores, UNICAMP / Faculdade de Educação / Biblioteca Prof. Joel Martins. Texto completo: http://eprints.rclis.org/14661/

Santos, G. C. (2012). [e-Book] Fontes de indexação para periódicos científicos: um guia para bibliotecários e editores, E-Color. Texto completo: http://eprints.rclis.org/16898/  

Santos, G. C. (2012). [e-Book] Percurso científico: guia prático para elaboração da normalização científica e orientação metodológica, Arte Escrita. Texto completo: http://eprints.rclis.org/16899/

Saorín, T., J.-R. Sanz-Villa, et al. (2011). [e-Book] Contenidos digitales locales: modelos institucionales y participativos, Federación Anabad: UT Anabad Murcia. Texto completo: http://eprints.rclis.org/15633/

Springer (2009). [e-Book] eBooks – La perspectiva del usuario final, springer.com. Texto completo: http://www.universoabierto.com/4801/4801/

Suber, P. (2012). [e-Book] Open Access, MIT Press. Texto completo: http://alturl.com/2ztpj

UTEID (2012). [e-Book] Guía metodológica para la planificación, diseño e impartición de MOOCS (massive open online courses). Madrid, Universidad Carlos III de Madrid. Texto completo: http://www.uc3m.es/portal/page/portal/biblioteca/UTEID/repositorio_documentos/ Guia-Profesor-MOOC.pdf  

Volosencu, C. (2012). [e-Book] New Technologies - Trends, Innovations and Research. InTech. Texto completo: http://www.intechopen.com/download/books/books_isbn/978-953-51-0480-3

Voss, B. D. (2013). [e-Book] Massive Open Online Courses (MOOCs): A Primer for University and College Board Members, AGB. Texto completo: http://agb.org/sites/agb.org/files/report_2013_MOOCs.pdf

Waart, M. d. (2013). [e-Book] Sal del paro ya!: Guía rápida para encontrar trabajo y superar las entrevistas con éxito! . Texto completo: http://www.mikahdewaart.com/wp- content/uploads/sal%20del%20paro.pdf 

Complementary

Recommendations


 
Other comments
Aunque parezca obvio, hay que recordar que estamos ante un curso “on-line”, no presencial y apoyado en los recursos que ofrece la red “Internet”. Los alumnos que estáis leyendo esto ya lo sabíais y lo habéis aceptado, en la medida en que estáis matriculados en un MÁSTER sobre “e-learning” que se desarrolla bajo esa misma modalidad. Del mismo modo que no todos los profesores estamos preparados para ejercer la docencia bajo esta modalidad, no todos los alumnos lo están, porque APRENDER así, a distancia y conectados a la red, requiere de algunas exigencias. Unas derivan de la misma tecnología (manejo del ordenador, por ejemplo) pero otras lo hacen de las exigencias del proceso de enseñar y aprender sin la presencia de compañeros y profesores del modo a que estamos acostumbrados. Veamos algunas de esas exigencias, aún a riesgo de ser reiterativos: • En primer lugar el alumnos ha de ser AUTÓNOMO, esto es, ha de ser capaz de tomar decisiones de aprendizaje por su cuenta, ampliando algunas informaciones, contrastando otras, especificando algunas de acuerdo con sus intereses,... ? • El alumno ha de ser competente en el uso de las TIC, lo que va más allá de saber usar un ordenador. Esta exigencia hace referencia a saber buscar información relevante, a saber contrastarla, a saber seleccionarla, a saber usarla.. de acuerdo con los requerimientos de uso que son al caso. ? • El alumno ha de ser ASERTIVO. Sin entrar en disquisiciones consideramos asertiva a la persona que, como parte de sus propias habilidades sociales, posee las conductas y pensamientos que le permiten defender sus derechos sin agredir ni ser agredido. • El alumno ha de poseer PENSAMIENTO CRÍTICO, esto es, ha de ser capaz de analizar o evaluar la estructura y consistencia de las informaciones y de valorar las opiniones o afirmaciones que en la vida cotidiana suelen aceptarse como verdaderas. Si se prefiere, ha de ser racional, capaz de pensar por sí mismo, capaz de no aceptar porque sí otras ideas u opiniones, sino porque posee ARGUMENTOS. • El alumno ha de ser, también, CREATIVO Y CURIOSO. Pero aún hay que hacer otras precisiones. Un material pensado y estructurado para la docencia no puede abarcar todo el campo de intereses de TODOS los alumnos y menos en ámbitos como en el que se inscribe esta materia. Del mismo modo no se pueden tener en cuenta TODOS LOS RECURSOS que ofrece hoy la TECNOLOGÍA, unos porque sólo son “globos de colores” (parecen algo y llaman la atención por su colorido pero están vacíos), otros porque exigen una preparación técnica específica y elevada, que no todos los alumnos pueden poseer y otros porque, en definitiva, no está demostrado que incidan en la mejora de la enseñanza y menos del aprendizaje. A buen seguro que los alumnos matriculados en esta materia (y en el resto del programa de Máster) tienen un buen conocimiento técnico y son conscientes del papel importante que han de jugar las TIC en la enseñanza, pero que también saben que no son ni la panacea ni el linimento que vale para todo. Las TIC son un RECURSO: importante, incisivo, amplio, muy válido, útil,.... , pero sólo UN RECURSO y, como tal, ha de estar al servicio del proceso de ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE, esto es de la DIDÁCTICA.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.