IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) HABILITATS BÀSIQUES I DEONTOLOGIA PROFESSIONAL EN PSICOLOGIA SANITÀRIA Code 11685104
Study programme
Psicologia General Sanitària (2014)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Department Psicologia
Coordinator
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, ELISABET
E-mail elisabet.sanchez@urv.cat
Lecturers
SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, ELISABET
Web
General description and relevant information

Competències
Type A Code Competences Specific
 A3 Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de la gestió de les emocions adequades per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment psicològics.
 A8 Conèixer les obligacions i responsabilitats del personal sanitari relatives a la confidencialitat de la informació i la protecció de dades personals dels pacients.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A3 Entendre les alternatives per promoure les característiques funcionals i modificar les característiques potencialment disfuncionals.
Aprendre i utilitzar adequadament habilitats fonamentals per a l'exercici professional, tant les generals com les de naturalesa més específica.
 A8 Conèixer, integrar i ajustar aquestes habilitats a les obligacions ètiques del professional.
Identificar els conflictes ètics en l'exercici professional i saber gestionar-los adequadament
Type B Code Learning outcomes
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B4 Coneix, comprèn i assumeix, si escau, les limitacions personals.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Topic Sub-topic
1. Actituds terapèutiques
2. Habilitats terapèutiques
3. Dificultats en el procés d'intervenció psicològica.
4. Deontologia professional: dilemes ètics.
5. Autocura professional

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
B1
12 3 15
Treballs
A3
B4
C3
4 35 39
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A8
B1
B4
C3
10 2 12
Atenció personalitzada
A3
B4
C3
8 0 8
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció als principals aspectes de l'assignatura (contingut, avaluació)
Sessió Magistral Presentació dels continguts de l'assignatura i debat sobre els mateixos
Treballs L'alumne haurà d'entregar diferents treballs relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats a realitzar a l'aula mitjançant debats, role playing, etc
Atenció personalitzada Tutories a l'aula i horari d'atenció.

Atenció personalitzada
Description
Els alumnes tindran dues sessions de tutories grupals a l'aula per fer un seguiment del treball a realitzar. També se'ls hi ofereix la possibilitat de venir a tutories individuals en l'horari d'atenció o de concertar una reunió mitjançant el correu electrònic.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Treballs
A3
B4
C3
Reflexions inicials


Treball grupal sobre els continguts de l'assignatura.
10%


60%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A8
B1
B4
C3

Activitats a l'aula
30%
Others  
 
Other comments and second exam session

Aquells alumnes que suspenguin l'assignatura en primera convocatòria, tindran dret a una segona convocatòria (en la que tindran que tornar a entregar els treballs suspesos).

Segons la normativa de plagi de la URV, aquells alumnes que cometin plagi poden arribar a perdre “el dret a ser avaluat de la totalitat o part de les assignatures en què l'estudiant estigui matriculat, en totes les convocatòries del curs acadèmic, amb la pèrdua consegüent dels drets de matrícula o pèrdua del dret a ser avaluat en les convocatòries ordinàries d'una o més assignatures”

.


Fonts d'informació

Bàsica

FUENTES DE INFORMACIÓN / BIBLIOGRAFÍA

HABILIDADES TERAPÉUTICAS

·     

Faust, J. (1998/1970). El lenguaje del cuerpo (14 ed). Barcelona: Kairós

·     

Fernández A. y Rodríguez, B. (2002). Habilidades de entrevista para psicoterapeutas. Bilbao: Desclée de Brouwer.

·     

Davis, P.K. (1991/1993). El poder del tacto. Barcelona: Paidós

·     

Gavino, A. (1997). Guía de ayuda al terapeuta cognitivo-conductual. Madrid:Pirámide.

·     

Gavino, A. (2004). Tratamientos psicológicos y trastornos clínicos. Madrid: Pirámide.

·     

Labrador, F.J. (2011). Situaciones difíciles en terapia. Madrid: Pirámide.

·     

Pease, A. (1994/1981). El lenguaje del cuerpo. Barcelona: Planeta.

·     

Ruiz, M.A. y Villalobos, A. (1994). Habilidades terapéuticas. Madrid: UNED

 

ÉTICA Y DEONTOLOGÍA

·     

Bass, L.J. et al. (Eds.) (1996). Professional conduct and discipline in psychology. Washington: A.P.A.

·     

Colegio Oficial de Psicólogos (2004). Ética y deontología para psicólogos. Madrid: COP

·     

Corey, G., Corey, M. Y Callanan, P. (1998). Issues an ethics in the helping professions (5a edición). Pacific Grove: Brooks/Cole.

·     

Chamorro, A. (coord.). (2007). Ética del psicòleg. Barcelona: UOC.

·     

Del Río, C. (2005). Guía de ética profesional en psicología clínica. Madrid: Pirámide.

·     

Del Río, C. (2007). Dilemas éticos relacionados con la confidencialidad. Información psicológica,90, 12-27.

·     

França-Tarragó, O. (1996). Ética para psicólogos. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.