IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PSYCHOTIC AND PERSONALITY DISORDERS Code 11685105
Study programme
Health Psychology (2014)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
5 Compulsory First AN
Language
Català
Department Medicine and Surgery
Psychology
Coordinator
GARRIGA CAZORLA, HELENA
E-mail josealfonso.gutierrez@urv.cat
helena.garriga@urv.cat
Lecturers
GUTIÉRREZ ZOTES, JOSÉ ALFONSO
GARRIGA CAZORLA, HELENA
Web
General description and relevant information <div>Conèixer els criteris establerts per al diagnòstic dels trastorns psicòtics i de la personalitat. Identificar les característiques dels diferents trastorns psicòtics i de la personalitat i els seus patrons de conducta més habituals. Conèixer els mètodes i tècniques basats en l'evidència en la avaluació i el tractament dels trastorns psicòtics i de la personalitat </div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el que tinguin cabuda els components biopsicosocials de la mateixa, d'acord amb les directrius de la OMS.
 A7 Conèixer el marc d'actuació del Psicòleg General Sanitari i saber derivar al professional especialista corresponent.
 A10 Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
 A12 Conèixer en profunditat els factors biològics i psicosocials associats als problemes de salut i malaltia, especialment als relacionats amb la salut mental.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Desenvolupar el seu treball des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb la capacitat autocrítica necessària per a un exercici professional responsable.
 B5 Sabre comunicar i comunicar-se amb altres professionals, i dominar les habilitats necessàries per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English
 C3 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Situa el contingut d'aquesta matèria, en un marc integrador que tingui en compte la realitat biopsicosocial de l'individu
 A7 Assumeix la necessitat d'una formació permanent i els elements a tenir en compte, per poder fer les derivacions més ajustades en cada cas, al professional que li correspongui.
 A10 Coneix en profunditat els elements psicològics dels trastorns mentals i / o comportamentals, per poder accedir a les possibilitats d'intervenció i tractament dels mateixos.
 A12 Coneix, a un nivell avançat, els processos psicològics i del desenvolupament i las bases psicobiològiques i psicosocials de la conducta normal i patològicam així com els components psicològics associats als problemes de salut.
Sap valorar i integrar la implicació dels diferents aspectes biopsicosocials en el desenvolupament dels trastorns psicològics i dels problemes de salut.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Do the work planned in accordance with the quality criteria provided.
Use data to take correct decisions.
 B5 Participate actively and share information, knowledge and experience.
Finish the tasks assigned to them in the time allowed and with the resources available.
Ensure that the way they communicate and relate to others contributes to the cohesion of the group.
Type C Code Learning outcomes
 C1 Understand the general meaning of texts that have non-routine information in a familiar subject area.
 C3 Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1. Els Trastorns de la Personalitat (TP) 1.1. Psicopatologia dels TP: Classificació, característiques clíniques, epidemiologia, curs, diagnòstic diferencial.
1.2. Models etiològics dels TP
1.3. Avaluació dels TP
1.4. Tractament dels TP
2. Els Trastorns Psicòtics (TPSI) 2.1. Psicopatologia dels TPSI Classificació, característiques clíniques, epidemiologia, curs, diagnòstic diferencial.
2.2. Models etiològics dels TPSI
2.3. Avaluació dels TPSI
2.4. Tractament dels TPSI

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
A1
A7
A10
A12
16 32 48
Practical cases/ case studies in the classroom
B4
B5
16 8 24
Presentations / oral communications
B5
C3
4 14 18
Assignments
A1
A7
A10
A12
C1
2 16 18
Personal attention
2 0 2
 
Mixed tests
A1
A7
A10
A12
C1
4 9 13
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura
Lecture La teoria es desenvoluparà mitjançant classes magistrals amb el suport de presentacions amb power-point i articles científics que es penjaran al moodle
Practical cases/ case studies in the classroom Es treballaran alguns conceptes explicats a la teoria des de una vessant més aplicada. S'aprofundirà en el coneixement i l'aplicació de diferents tècniques d'avaluació (tests, entrevistes, etc.). També s'emprarà la metodologia d'anàlisi de casos clínics.
Presentations / oral communications Exposició de part del contingut teòric de la part de Trastorns de la Personalitat i discussió conjunta.
Assignments El treball consistirà en dissenyar un programa d'intervenció d'un cas clínic de la part de Trastorns Psicòtics.
Personal attention S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes.

Personalized attention
Description
S'atendrà a través de correu electrònic i de forma presencial al despatx durant les hores d'atenció a alumnes.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Practical cases/ case studies in the classroom
B4
B5
Es valorarà l'assitència, així com les intervencions, la impliació i l'actitut de l’alumne i la preparació dels casos. 10%
Presentations / oral communications
B5
C3
Preparació i exposició en grup d'un tema del contingut teòric de la part Trastorns de la Personalitat. 20%
Assignments
A1
A7
A10
A12
C1
El treball consistirà en dissenyar un programa d'intervenció d'un cas clínic de la part de Trastorns Psicòtics.
20%
Mixed tests
A1
A7
A10
A12
C1
Es realitzaran dos exàmens mixtes amb preguntes tipus test (els errors penalitzen) sobre els continguts de la part de Trastorns de la Personalitat i de la part de Trastorns Psicòtics, respectivament. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Per aprovar l'assignatura s'haurà d'obtenir una qualificació mínima de 5 punts sobre 10 en cadascuna de les seves parts.

Per aprovar cada part de l'assignatura, s'haurà d'obtenir una qualificació mínima de 5 punts sobre 10 en els respectius exàmens.

Únicament hi haurà segona convocatòria dels exàmens. Les altres activitats d'avaluació tenen convocatòria única.

Tant en les exposicions orals com en el treball, els alumnes hauran de descriure les tasques que ha realitzat cada integrant del grup, així com repartir entre els membres del grup un 100% en funció de la contribució de cada integrant al treball o exposició grupal. Si la distribució és homogènia entre tots els integrants del grup, aquests tindran la nota atorgada pel professor. Si algun dels participants hagués contribuït en menor mesura que la resta, es ponderarà la nota del professor en aquest apartat

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Sources of information

Basic American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition: DSM-5, American Psychiatric Publishing, 2013
Caro I., Psicoterapias Cognitivas, Paidós, Barcelona, 2003
Chappa HJ , Distimia y otras depresiones crónicas, Editorial Médica Panamericana, Buenos Aires, 2003
Chinchilla Moreno, A., Las esquizofrenias: Sus hechos y valores clínicos y terapéuticos, Masson, Barcelona, 2007
Fernández Liria A, Rodríguez Vega B., La práctica de la psicoterapia; construcción de narrativas terapéuticas, Desclée de Brouwer, Bilbao, 2001
Fernández Liria, A. y Rodríguez Vega, B., Habilidades de entrevista para psicoterapeuta, Desclée de Brouwer, Bilbao, 2002
French, P i Morrison, A.P., Early detection and cognitive therapy for people at high risk of developing psychosis , Wiley, 2004
Glesson, J. i McGorry, P., Intervenciones psicológicas en la psicosis temprana: un manual de tratamiento, Descleé, 2005
Tanya Herrmann-Doig, Dana Maude, Jane Edwards, Systematic Treatment of Persistent Psychosis (STOPP): A Psychological Approach to Facilitating Recovery in Young People with First-Episode Psychosis, Informa Healthcare, 2002
Linehan, M., Manual de tratamiento de los trastornos de personalidad límite, Paidós, Barcelona, 2003
Millon Th, y Davis RD , Trastornos de la personalidad. Más allá del DSM-IV., Masson, Barcelona, 2004
Oldham Skodol, Tratado de los trastornos de la personalidad, Masson, 2007
Ojeda, J., Ezcurra, N. i Gutiérrez, M., Neurocognición en esquizofrenia, Aula Médica, 2006
Organización Mundial de la Salud, CIE-10: Trastornos mentales y del comportamiento, Meditor, Madrid, 1992
Penedés R., Gastó C., El tratamiento de rehabilitación neurocognitiva en la esquizofrenia., Herder-3P, Barcelona, 2010
Carlo Perris, Patrick D. McGorry, Psicoterapia cognitiva para los trastornos psicóticos y de pesonalidad: manual teórico-práctico, Desclée de Brouwer, 2004
Roca M. (coord.), Trastornos psicóticos, Grupo Ars XXI de comunicación, Barcelona, 2007
Schramm E, Bohus M et al., La psicoterapia Interpersonal de la depresión y otros trastornos psíquicos, Masson, Barcelona, 1998
Vazquez, Carmelo y Aldaz, Jose Antonio., Esquizofrenia: fundamentos psicologicos y psiquiatricos de la rehabilitacion, Siglo XXI, Madrid, 1996
Wallin DJ, El apego en psicoterapia, Desclée de Brouwer, Bilbao, 2012
Young J y Klosko J., Reinventa tu vida. Cómo superar las actitudes negativas y sentirse bien de nuevo, Paidós, Barcelona, 2008
Amparo Belloch, Bonificacio Sandín, Francisco Ramos, Manual de psicopatología, McGraw Hill, 2020
Eduardo Fonseca Pedrero et. al., Tratamientos psicológicos para la psicosis, Pirámide, 2019

Complementary American Psychiatric Association, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales 4ª edición, texto revisado (DSM-IV-TR), Masson Barcelona, 2000
Boyle GJ, Matthews G, Saklofske DH, The SAGE Handbook of Personality theory and Assessment. Vol. I y II , SAGE Publications California, 2008
M. Pérez, J.R. Fernández, C. Fernández e I. Amigo (Coords.), Guía de tratamientos psicológicos eficaces I: Adultos , Pirámide, Madrid, 2003
Grupo de trabajo de la Guía de Práctica Clínica sobre la Esquizofrenia y el Trastorno Psicótico Inc, Guía de Práctica Clínica sobre la Esquizofrenia y el Trastorno Psicótico Incipiente. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. Disponible en: http://www.gencat.cat/salut/depsan/units/aatrm/pdf/gpc_esq, , 2009
San Emeterio, M., Aymerich, M., Faus, G., Guillamón, I., Illa, J.M., Lalucat, L.L., Martínez, C., S, Guía de práctica clínica para la atención al paciente con esquizofrenia. Barcelona: Agència d’Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques. CatSalut. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Generali, , 2003
Vicente E. Caballo (coord.), Manual de trastornos de la personalidad . Descripción, evaluación y tratamiento, Editorial Síntesis, Madrid, 2004
Belloch, A., Sandin, B., Ramos, F., Manual de psicopatología. Edición Revisada, McGrawHill, Madrid, 2008
García-Portilla et al., Banco de instrumentos básicos para la práctica psiquiátrica, Ars Médica, Barcelona, 2011

Journal of Personality Disorders: http://www.guilford.com/cgi-bin/cartscript.cgi?page=pr/jnpd.htm

Schizophrenia Bulletin: http://schizophreniabulletin.oxfordjournals.org/

Schizophrenia Research: http://www.journals.elsevier.com/schizophrenia-research/

Directrices de la Sociedad de Esquizofrenia de British Columbia, Canadá Oficina Provincial: http://www.bcss.org/documents/pdf/multilingual/FactSheetSpan.pdf

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.