DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II Codi 11904108
Ensenyament
Doble titulació de grau en Educació Infantil i en Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
FORTUNY ANGUERA, GERARD
Adreça electrònica gerard.fortuny@urv.cat
Professors/es
FORTUNY ANGUERA, GERARD
Web http://Passa a la professora CARME JULIA FERRE
Descripció general i informació rellevant


En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant amb classes inverses. És a dir, les classes teòriques es faran a distància i s’aprofitarà la presencialitat, en primer lloc, per reforçar els conceptes teòrics més complexos i, en segon lloc, per  dur a terme les classes més pràctiques

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 Aep4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 Aep8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 Aep10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 Aep11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep1 Coneix i valora críticament el currículum.
 Aep2 Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
 Aep4 Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
 Aep8 Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
 Aep10 Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
 Aep11 Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Currículum i estàndards de mesura i geometría. El bloc de mesura i el bloc de l’espai dins el currículum oficial de primàira, en els Estàndards i en els llibres de text. Documentació i recull de recursos.
Tema 2 La didáctica de la mesura de magnituds al llarg de Primària. Atributs mesurables. Idea de magnitud. Unitats, sistemes i processos de mesura. Sistema internacional de mesura i relació amb el valor de posició. Instruments de mesura i estimacions. Problemes.
Tema 3 Anàlisi de les característiques i propietats de les figures geomètriques. Elements i propietats dels polígons. Classificacions elementals. El cercle i la circumferència. Cossos rodons i políedres. Composició i descomposició de figures. Problemes.
Tema 4 Localització i descripció de relacions espacials. Posició i orientació a l’espai. Camins en quadrícula. Lectura de coordenades. Plànols, mapes i escales. Problemes.
Tema 5 Identificació i aplicació de transformacions geomètriques. Moviments en el pla (simetries, girs, translacions). Angles. Truncaments de políedres. Desenvolupaments plans de políedres, cilindres i cons. Problemes.
Tema 6 Utilització de la visualització i de models geomètrics per resoldre problemes. Nocions de perímetre i àrea. Representació geomètrica del producte i superfície del quadrat i rectangle. Construcció de paral·lelepípedes amb policubs i introducció a la noció de volum. Problemes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Sessió Magistral
Aep1
Aep2
Aep8
B1
16 32 48
Seminaris
Aep4
Aep11
B3
C2
C4
14 40 54
Estudis previs
Aep10
B4
B5
0 30 30
Atenció personalitzada
2 4 6
 
Proves de desenvolupament
Aep10
B6
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, distribució horària, determinació de grups, treballs a realitzar i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Fonaments didàctics, metodològics i curriculars relacionats amb la geometria i la mesura.
Tècniques de resolució de problemes.
Coneixements matemàtics bàsics per a mestres de primària
Exposició de recursos: possibilitats i limitacions.
Seminaris Elaboració d'activitats pràctiques per les aules de Primària.
Utilització de materials diversos per fer geometria.
Resolució de problemes.
Elaboració de situacions d'aprenentage de la mesura i la geometria.
Estudis previs Treballs prospectius del alumne.
Atenció personalitzada Tot alumne pot assistir a consultar dubtes a hores de tutoria.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció personalitzada pel seguiment de la part pràctica i dubtes de la part teòrica. Les consultes personals es podràn resoldre els dijous de 9:00 a 12:00 al despatx del professor.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
Aep1
Aep2
Aep8
B1
Exposició per part dels professors dels plantejaments didàctics bàsics de cada temàtica a tractar.
L'assistència i la participació a l'aula s'avaluarà.
10%
Seminaris
Aep4
Aep11
B3
C2
C4
Elaboració de seqüències didàctiques.
Elaboració d'activitats d'aula.
Resolució de problemes.
Hi hauran treballs individuals i en grup.
30%
Proves de desenvolupament
Aep10
B6
Proposta raonada d'activitats d'aula.
Resolució de problemes.
Reflexió i conceptualització de les temàtiques treballades.
Cal obtenir almenys un 5 en aquesta part.
50%
Altres  

En la presentació de treballs, comunicacions orals i presentació dels exàmens, es tindrà en compte la correcció lingüística.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no superin l'assignatura en la primera convocatòria, es podran presentar a una segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria l'alumne haurà de presentar les tasques i treballs que indiqui el professor i superar una prova escrita. L'alumne pot optar a conservar la nota que ha obtingut en els treballs i tasques realitzades en els seminaris i no presentar-los novament a la segona convocatòria.

La nota de la segona convocatòria sortirà de fer la mitjana ponderada de: participació (10%), tasques i treballs (40%) i prova (50%). Cal obtenir almenys un 5 a la prova.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica genCat, Estàndars Comuns, genCat, 2012
NCTM, Comom Core, nctm, 2010
Segovia y Rico eds., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
Castro y otros, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, Síntesis, 2001
MCTM ( traducció Thales), Principios i Estandares pra la educación matemática, Thales, Sevilla, 2003
Generalitat de catalunya, Currículum de Primària, , 2015
Alsina, C., Burgués, C., Fortuny, J., Materiales para construir la Geometría, Síntesis, 1988
Canals, M. Antònia, Superfícies, volums i línies, Dossiers Rosa Sensat, 2009
Canals, M. Antònia, Transformacions geomètriques, Dossiers Rosa Sensat, 2009
Chamorro, C., El problema de la medida, Síntesis, 1989
Castelnuovo, E., La Geometría, Ketres, 1981


Complementària , , ,
http://nlvm.usu.edu, plana NLVM, ,
, plana freudentahl Institut, ,
http://www.geogebra.org/cms/en/download, Geogebra, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent