DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ FÍSICA II Codi 11904114
Ensenyament
Doble titulació de grau en Educació Infantil i en Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Cinquè AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
patricia.almira@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
ALMIRA LOPEZ, PATRICIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 Aep5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 Aep7 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social. Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per a una ciutadania activa.
 Aep8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep2 Dissenya i avalua processos d'ensenyament-aprenentatge en educació física de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 Aep5 Es compromet amb la ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 Aep7 Es compromet amb l'ètica i la responsabilitat social en diferents contextos.
 Aep8 Aplica el pensament crític, lògic, creatiu i innovador en les exposicions orals en educació física.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: El currículum d'educació física i la seva estructura.


1.1. Els vectors al curriculum.
1.2. Les competències clau i específiques. Perfil competencial de sortida.
1.3. Els sabers
1.4. Les situacions d'aprenentatge
1.5. Els criteris d’avaluació
Tema 2: Programacions i Unitats Didàctiques.
2.1. Creació i temporalització de les Unitats Didàctiques.
2.2. La sessió d'educació física.
2.3. Interacció professor - alumnes.
2.4. Funcions d'organització.

Tema 3: Metodologia.
3.1.Estils d'ensenyança
3.2. Disposicions materials per a la pràctica.
Tema 4: L'avaluació en educació física.
4.1. Criteris d'avaluació en educació física
4.2. Orientacions per a l'avaluació
4.3. Instruments d'avaluació
4.4. L'avaluació de la unitat de programació
Tema 5: Altres aspectes relacionats amb l'ensenyança de l'educació física 5.1. El clima en l'aula.
5.2. Estrategias inclusives. Atenció a la diversitat. DUA.
Tema 6. Hàbits saludables. Protocols de prevenció.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
Aep2
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Aep2
B2
15 45 60
Treballs
B4
10 14 24
Presentacions / exposicions
B6
2 10 12
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
B2
2 2 4
Proves mixtes
B5
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura en els blocs temàtics que la componen i de la professora que l’impartirà
Sessió Magistral Classes expositives presencials o online per part del professorat i que l'alumnat haurà de complementar amb lectures i exercicis diversos.

Participació activa, intervenció y reflexió ajustada a la temàtica tractada per part de l'alumnat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes motrius. Anàlisi, modificació i creació de propostes variades d'activitats i jocs motrius. respostes a qüestions relacionades amb els continguts que es treballen.
Realització de treballs pràctics a l'aula específica.
Exposició de treballs teòrics de cada grup amb l'aplicació pràctica corresponent als companys.
Diari de la sessió.
Treballs Són el conjunt de tasques que l'alumne haurà de realitzar, tant de forma individual com a en grup, que quedaran recollides en un document en qualsevol tipus de format.
Presentacions / exposicions Són activitats que el seu objectiu és que els alumnes realitzin la presentació pública d'algun tema o contingut de l'assignatura, preferentment utilitzant suport de mitjans tecnològics.
Atenció personalitzada Es resoldran dubtes al despatx de la professora implicada en la docència.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.

Atenció personalitzada
Descripció

Es resoldran dubtes amb el/la professor/a implicat/a en la docència. Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Aep2
B2
Sessions i/o activitats preparades pels alumnes. En elles es valoraran tres aspectes fonamentals: l'activitat de l'alumne/a en el rol com a docent, l'adequació de les activitats a l'objectiu de la sessió i l'organització de l'espai i material. 30%
Treballs
B4
Consisteixen en l'elaboració de materials originals en qualsevol format, de caràcter individual o grupal, en el qual s'analitzi i es documenti un tema proposat tant per l'alumne/a o el professor en relació amb el contingut de l'assignatura. 50%
Proves mixtes
B5
Consisteixen en la realització de proves que combinen diferents formes o tipologies de preguntes en relació amb algun aspecte o contingut de la matèria. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Si un/a alumne/a no assisteix a classe el dia que es realitza una activitats d'avaluació d'aula (exposició, debat, pràctica, examen...), aquesta no podrà ser recuperada i quedarà no aprovada.

- L'assistència a les classes pràctiques (seminaris i laboratoris) és obligatòria. La no assistència implicarà penalització.

- Les tasques no presentades dins el termini establert no seran avaluades i es considerarà no aprovada.

- L'assistència i les tasques de classe han d'estar aprovades per poder seguir una avaluació continuada. En cas contrari, es realitzarà un exàmen únic final.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent