Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | Aep1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| Aep2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| Aep3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
| Aep5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| Aep6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| Aep1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
| | Aep2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Coneix i valora críticament el currículum.
Té competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, de càlcul, resolució de problemes, geomètriques, mesura, tractament d'informació i representacions gràfiques).
Coneix els principis i les bases per a la didàctica de la matemàtica en cada etapa.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
| | Aep3 |
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
| | Aep5 |
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
| | Aep6 |
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Manifesta posseir estratègies per promoure la competències matemàtica en els alumnes: planificació, recursos i avaluació.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a les diferents capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement. Els estàndards curriculars (nctm) i els estàndards comuns per a les matemàtiques (nctm). Altres fonts d'informació (bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa, etc.). |
El currículum.
Conceptes i nomenclatura a utilitzar.
L'adquisició de competència matemàtica
La seqüenciació dels aprenentatges. Anàlisi competencial d’activitats |
Tema 2: La numeració posicional i les operacions suma i resta.
El sentit numèric i la comprensió de la numeració posicional.
L'adquisició de les estructures additives: sentit de les operacions. Destreses de càlcul mental. Els càlculs xifra a xifra (algorismes de suma i algorismes de resta). |
Dels primers conceptes numèrics a l'assoliment del valor de posició. Xifres i nombres. Sentit de la magnitud d'un nombre. Dificultats i recursos específics.
Principis per al desenvolupament del sentit numèric i el càlcul additiu comprensiu
El sentit de les operacions Suma i Resta (estructura additiva). Els diferents contexts funcionals (cardinal, temps, mesura, diners....)i les possibles dificultats amb alumnes de cicle inicial. |
Tema 3: Les operacions producte i divisió a Primària.
Sentits de les operacions. Càlcul mental i càlcul escrit. Algorismes. |
Diferents significats de l'operació producte i de l'operació divisió. Diferents representacions gràfiques del producte
Recursos específics. La divisió com a inversa del producte. Extensió dels càlculs multiplicatius a nombres de dues xifres. El paper dels zeros finals.
La divisió com a raó o com a repartiment i raonaments corresponents del càlcul implicat. Recursos visuals.
Algorismes. El sentit del residu en una divisió |
Tema 4: El treball de resolució de problemes al llarg de l’etapa.
Els problemes i la competència matemàtica. Problemes i exercicis. Els problemes aritmètics bàsics i la resolució des de mètodes propis a mètodes experts. Recursos. Altres tipus de problemes. Activitats de recerca i d’experimentació matemàtica. |
Dificultats i recursos en la resolució de problemes no trivials. |
Tema 5: Dels nombres naturals a les fraccions i el nombre decimal.
La mesura de magnituds lineals. Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura; punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. la fracció com a raó. Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. El quocient com a nombre mixt. El raonament proporcional. Noció i càlcul de percentatges. Resolució de problemes. |
La quantificació de magnituds contínues. Tria d'unitats de mesura i partició d'aquestes (precisió).
Contextos d’ús de fraccions i estratègies de representació. Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De les fraccions al nombre decimal (valor de posició de les xifres).
Càlcul amb nombres decimals. La divisió decimal.
Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles. |
Tema 6: La didàctica del bloc estadística i atzar.
Estadística descriptiva. Recollida i representació de dades. Lectura d’informació en gràfics estadístics. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat. |
Mesures d’una distribució: moda, mitjana i mediana. Jocs en els que intervé l’atzar. La noció i càlcul simple de probabilitat d’un esdeveniment. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
7 |
10 |
Seminaris |
|
28 |
38 |
66 |
Sessió Magistral |
|
20 |
28 |
48 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
12 |
16 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
Proves mixtes |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura. Elaboració de taula de nivells a assolir de llenguatge numèric. |
Seminaris |
Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge. Resolució de problemes. Elaboració d’activitats pràctiques per les aules de Primària. Utilització de materials diversos per treballar la numeració i el càlcul. Justificació de les decisions preses. Comprensió i posició crítica de manuals impresos. Presentació i defensa de projectes d'activitat per les aules de Primària. |
Sessió Magistral |
Exposició per part de la professora dels ítems de coneixement bàsics de cada tema. Estudi i valoració crítica per part dels alumnes. Debats al voltat de temes específics (ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.). |
Atenció personalitzada |
Tot alumne pot assistir a consultar dubtes a hores de tutoria. |
Descripció |
Els i les alumnes tenen dret a consultar amb la professora sempre que
vulguin, durant l'horari establert al respecte. Les tutories es faran
de forma virtual o presencial, segons la disponibilitat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Elaboració de seqüències didàctiques.
Elaboració d'activitats d'aula.
Resolució de problemes.
Hi hauran treballs individuals i en grup. |
30% |
Sessió Magistral |
|
Exposició per part dels professors dels plantejaments didàctics bàsics de cada temàtica a tractar.
|
0% |
Proves mixtes |
|
Hi haurà 2 proves escrites que consistiran en resolució de problemas i en avaluar la didàctica de les matemàtiques a Educació Primària. |
30% 30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova escrita d'estratègies de càlcul mental |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota en primera convocatòria es calcula amb els percentatges indicats (30% tasques, 10% prova estratègies, 60% proves mixtes). Cal aprovar cadascuna de les parts per poder fer mitjana (també cadascuna de les proves mixtes parcials). En cas de tenir menys d'un 5 en les proves, es poden recuperar en 2a convocatòria. La nota de la segona convocatòria sortirà de fer la mitjana ponderada de: tasques (30%), prova estratègies (10%) i proves (60%). Cal obtenir almenys un 5 en la prova. La nota máxima de l'examen en 2a convocatòria serà un 6. |
Bàsica |
Segovia I y Rico L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
NCTM, Principios y estándares para la educación matemàtica. , Thales Sevilla, 2004
Universitat de Cambridge, nrich.maths.org/, ,
aplicacions interactives, https://illuminations.nctm.org/, ,
C.Fosnot i d'altres, Young Mat. at work:constructing fractions,decimals i %, 2002, EEUU, , 2002
C. Fosnot i d'altres,, YoungMathe. at work:constructing multiplicaton and division, , 2001
Marja van der Heuven-Pnahulzer, Children learn Mahematics, , 2001
Carmen Chamorro y otros, Didáctica de las matemáticas para Primaria, , 2003
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I/11904103 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11904108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|