DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ESTRUCTURA I CANVI SOCIAL Código 12224001
Titulación
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formació bàsica Primer 1Q
Impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BÖCKER , RAFAEL
Correo-e rafael.bocker@urv.cat
Profesores/as
BÖCKER , RAFAEL
Web
Descripción general e información relevante

L'assignatura proporciona als alumnes les nocions bàsiques d'estructura i canvi social, analitzant les transformacions que van donar lloc al pas de la societat industrial a la societat postindustrial.




Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els factors estructurants de les societats avançades des d'una perspectiva analítica sociològica
Analitza els debats teòrics actuals sobre l’explicació de les transformacions de la societat avançada
Treballa una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i els emmarca en el seu procés de construcció social
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. La noció d'estructura social 1. El concepte d’estructura social.
2. L’estructura social com a xarxa de relacions.
3. El canvi social en el segle XX: De la societat industrial a la societat postindustrial.

Tema 2. Pautas demogràfiques en les societats avançades. 4. Estructura demogràfica i societat.
5. Canvis migratoris.
Tema 3. Les transformacions en la família. 6. La vigencia de la societat patriarcal.
7. Noves formes familiars.
Tema 4. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. 8. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
9. Els factors de la desigualtat social.
Tema 5. Les transformacions en el treball. 10. Revisió crítica del concepte de treball.
11. Canvis en l’organització del treball.
Tema 6. Política i estructura social. 12. Estructures de poder polític i estructura social.
13. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política.
Tema 7. Estructura cultural i estructura social. 14. Les transformacions dels valors en les societats avançades.
15. La (re)producció cultural en la societat.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
12 0 12
Sessió Magistral
A1
21 25 46
Treballs
A1
8 39 47
Presentacions / exposicions
A1
14 20 34
Resolució de problemes, exercicis
A1
1 6 7
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A1
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicacions sobre les qüestions introductòries de la matèria
Sessió Magistral Exposicions per part del professor dels continguts del temari amb la utilització de mitjans tècnics adequats
Treballs 1) Elaboració d'un treball pràctic
2) Realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposicions orals sobre determinats temes inclosos al programa de l'assignatura i sobre les lectures complementàries
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes sobre la teoria
Atenció personalitzada Tutories personalitzades, individuals o grupals, en funció de les necessitats dels alumnes

Atenció personalitzada
descripción

El professor / a guiarà als alumnes de forma individual i grupal a la realització de les activitats de l'assignatura, i en els treballs en els següents aspectes: 1. L'elecció del tema escollit a desenvolupar. 2. La metodologia a desenvolupar. 3. L'anàlisi de les dades a realitzar. 4. La presentació final. Es reunirà amb el grup al llarg del curs per tractar els aspectes puntuals que vagin sorgint al voltant del treball.

La atenció personalitzada es per resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura, i es farà presencialment i per correu electrònic. S’ha de demanar cita prèvia.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A1
1) L'elaboració de 4 qüestionaris (10%)
2) La realització d'un treball d'investigació sobre un dels subtemes de l'assignatura (40%)
50%
Presentacions / exposicions
A1
Presentacions orals / visuals de treballs en grup sobre els continguts del temari (Debats). 20%
Proves de desenvolupament
A1
Una prova tipo test a respondre el dia de l'examen 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La nota final és la nota mitja de les tres proves. Els alumnes que no hagin seguit l'avaluació continuada tindran accés a un examen de desenvolupament pel 100% en la 1ª i 2ª convocatòria. Així mateix, es pot guardar la nota de qualsevol de les tres proves de la 1ª convocatòria per a la 2ª convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., (2007) Desarrollo, industria y empresa, Tecnos, Madrid
Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., (2013) Capitalismo global: aspectos sociológicos, Grupo 5, Madrid
Brunet, I.; Böcker Zavaro, R. et al., (2017) Formación Profesional e Innovación en Cataluña, Edicions Bellaterra, Barcelona
Brunet, I. y Böcker Zavaro, R., (2023) A contracorriente del Neoliberalismo Global. Posfascismos y populismos políticos, Tirant Editorial, Valencia
Crompton, R., (1993) Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales., Tecnos, Madrid
Giddens, A., (1998) Sociologia, Alianza Editorial, Madrid
Lucas Marin, A. (coord.), (2006) Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas, Pearson Prentice Hall, Madrid

Altres referències bibliogràfiques:

 

Aguilar, S. (2001): Ordre i desordre. Manual d’estructura i canvi de les societats. Ed. Hacer. Barcelona.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona.

Beltrán. M. (2004): La estructura social. Ariel Sociología. Barcelona.

Caravana, J., De Francisco, A. (comp.) (1993): Teorías contemporáneas de las clases sociales. Ed. Pablo Iglesias. Madrid.

De Francisco, A. (1997). Sociología y cambio social. Ariel. Barcelona.

Giddens, A. (1991): La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Alianza. Madrid.

Giner, S. (1984): Historia del pensamiento social. Ariel. Barcelona.

Heller, A. (2002): Sociología de la vida cotidiana. Ed. Península. Barcelona.

Inglehart, R. (1990): El cambio cultural en las sociedades avanzadas. CIS. Madrid.

Kerbo, H. R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y comparada. McGraw-Hill. Madrid.

Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània. Proa-UAB.  Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.