DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) RELACIONS AMB ELS MITJANS Código 12224216
Titulación
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
,
Correo-e francisco.montoya@urv.cat
Profesores/as
MONTOYA GONZÁLEZ, FRANCISCO
Web
Descripción general e información relevante

L’assignatura planteja l’estudi dels processos de comunicació entre els professionals que treballen en els gabinets de premsa i els i les periodistes que treballen als mitjans de comunicació. Ofereix una visió integral del conjunt fent incidència en el coneixement i la pràctica de les eines i les estratègies més habituals.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A13 Coneixement teòric i operatiu de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interrelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relaciones públiques, mitjans de comunicació, suports i públics.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A13 Coneix els aspectes centrals de la relació entre periodistes i organitzacions
Aprèn les tècniques i mètodes de treball per al desenvolupament d’una adequada relació amb els mitjans de comunicació
Desenvolupa un pla de relació amb els mitjans de comunicació per a una empresa o institució
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Mitjans de comunicació i periodistes - La influència dels mitjans de comunicació a la societat
- Rutines en les redaccions periodístiques
- Els periodistes de fonts i el codi ètic
Gabinets de comunicació - Història, característiques i tipologies de gabinets de comunicació
- Qui treballa als gabinets de comunicació.
- La importància dels gabinets de comunicació per a les organitzacions
- Com organitzar una campanya de relacions amb els mitjans
- Eines i estratègies de comunicació amb els mitjans tradicionals i formació de portaveus
- Eines i estratègies de comunicació amb els mitjans en línia i altres formes de comunicació
- Investigació i avaluació de les accions de comunicació
- Errors de la relació amb els mitjans
Relacions amb els mitjans des de diferents àmbits -La relació amb els mitjans des d'una gran empresa
-La relació amb els mitjans des del tercer sector
-La relació amb els mitjans en un gran esdeveniment
-La relació amb els mitjans des d'un club esportiu
-Les xarxes socials per relacionar-se amb els mitjans
-La relació amb els mitjans des d'una institució pública
-La relació amb els mitjans des d'un centre de recerca

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A13
31 47 78
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A13
20 15 35
Presentacions / exposicions
A13
2 13 15
Treballs
A13
4 15 19
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació general del programa de l'assignatura, de l'organització de les pràctiques i del sistema d'avaluació. Resolució de dubtes.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura. Ocuparà habitualment el 60% del temps destinat a la part teòrica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Reforçament del temari de l'assignatura mitjançant l'exposició de supòsits pràctics o casos concrets. Ocuparà habitualment el 40% del temps total destinat a teoria.
Presentacions / exposicions Pràctica de caràcter col·lectiu (en grups de tres alumnes) que tindrà una preparació prèvia, fora de l'aula, i una presentació davant la resta de la classe.
Treballs Realització de treballs de caràcter pràctic, que poden ser iniciats durant el temps de pràctiques a l'aula però que hauran de ser enllestits/revisats fora de l'aula i enviats al professor per a la seva avaluació.
Atenció personalitzada Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials o virtuals (convenint el moment de la trobada), com a través del correu electrònic/Moodle.

Atenció personalitzada
descripción

Consultes sobre aspectes relacionats amb el temari i amb el desenvolupament de les pràctiques, tant presencials o virtuals (acordant el moment de la trobada), com a través del correu electrònic/Moodle.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A13
Exposició a classe del treball final de Relació amb els mitjans realitzat per grups. Obligatori. 30%
Treballs
A13
Treballs individuals que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
40%
Otros  

Assistència i participació a la classe, tant en la sessió com amb els exercicis.

30%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura en primera convocatòria cal aprovar totes les pràctiques amb una mitjana de 5,0.

En cas que l'estudiant suspengui o no es presenti a qualsevol d'aquests dos blocs d'avaluació en primera convocatòria, l'haurà de recuperar en segona. La nota de primera convocatòria serà un no presentat (si hi ha algun bloc avaluatori no presentat) o un suspès (si hi ha algun bloc de l'avaluació suspès). Per a la segona convocatòria es mantindran les notes de les parts de l'avaluació aprovades en primera convocatòria.

En cas que calgui recuperar les pràctiques, l'estudiant lliurarà en segona convocatòria els exercicis no presentats o tornarà a presentar, millorats, aquells que hagin determinat el suspens en aquest bloc de pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica

Almansa, A. (2004). Historia de los gabinetes de comunicación en España. Revista Historia y Comunicación Social 9, pp. 5-21

Arroyo, L. & Yus, M. (2003). Los cien errores de la comunicación de las organizaciones, Madrid: ESIC Editorial.

Buil P. & Medina, P. (2015) Dircom. Conversaciones con los Directores de Comunicación de las mejores compañías españolas. Madrid. Pirámide.

Castillo Esparcia, A. & Ponce, Damián G. (2015) Comunicación de crisis 2.0. Fragua.

Col·legi de Periodistes de Catalunya. (2009). Els gabinets de comunicació. Criteris de bones pràctiques professionals. Disponible a: (http://www.periodistes.org/?q=llista_de_documents).

Hernández, M.A., & Macías, A. (2009). Comunicación corporativa : las relaciones con los medios de comunicación. Salamanca : Publicaciones Universidad Pontificia.

Herrero, J.C. (2007)  El Candidato. Manual de relaciones con los medios: Para políticos y periodistas. Comunicación Social.

Palau, G. (2003). Gabinets de comunicació. Periodistes a l'altra banda, Eines de Periodista. Pòrtic.

Ramírez, T. (1995). La influencia de los gabinetes de prensa. Telos : Cuadernos de Comunicación , Tecnología y Sociedad 40, pp. 47-57.

Seitel, Fraser P. (2017). The Practice of Public Relations.  Felberg.

Risquete, J. (2006). Gabinets de premsa i de comunicació. L’ambigua frontera entre el periodisme i les relacions públiques. Anàlisi 34, pp. 209-221.

Wilcox, D. & Glen T. C. (2012) Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas. Pearson.

Wray Carner, W. (2008) In the news. The practice of Media Relations in Canada. The University of Alberta Press.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.