DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) TEORIA DE LA IMATGE Código 12234108
Titulación
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Correo-e arantxa.capdevila@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Profesores/as
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
Descripción general e información relevante <p>L'assignatura de Teoria de la Imatge es planteja l'estudi de les dimensions comunicatives dels discursos visuals i audiovisuals. Per assolir aquest objectiu, l'assignatura planteja l'aplicació a l'estudi i a l'anàlisi de les imatges d'una teoria d'inspiració semiòtica.&nbsp;</p>

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòrica semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. 1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
Tema 2. Sintaxi: La percepció de la imatge 2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat 3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat 4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions pressuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A2
CT4
2 4 6
Sessió Magistral
A2
38 0 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
16 16 32
Activitats d’auto seguiment
A2
2 2 4
Treballs
A2
CT4
7 60 67
Atenció personalitzada
A2
CT4
2 1 3
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora.
Activitats d’auto seguiment Els i les estudiants han de realitzar un test d'autoseguiment al finalitzar l'assignatura.
Treballs Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis d'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques.
Atenció personalitzada Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques.

Atenció personalitzada
descripción
<p>&nbsp; &nbsp; Les professores destinaràn temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial o virtual, per correu electrònic, Moodle...).</p>

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
Els i les estudiants hauran de realitzar 8 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes pràctiques consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals proposats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. 20%
Activitats d’auto seguiment
A2
Els i les estudiants hauran de realitzar un test d’auto avaluació. Aquesta activitat està vinculada als diferents temes que es desenvolupen en les sessions teòriques, així com en les sessions d’aplicació pràctica dels conceptes. Aquest test consisteix en 20 preguntes tipus test que permetran als estudiants reforçar els principals conceptes teòrics del curs. 20%
Treballs
A2
CT4
Realització per part dels i de les estudiants de tres treballs consistents en l'anàlisi d'una imatge seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques i ampliats amb lectures obligatòries. 60%
Otros  

Els i les estudiants que assistieixin i participin en totes les sessions pràctiques tindran un punt extra que se sumarà a la nota final.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants hauran de realitzar tres treballs individuals que consistiran en l'anàlisi d'una imatge aplicant els conceptes teòrics clau de l'assignatura ampliats mitjançant lectures obligatòries (60% de la nota), hauran de realitzar un test sobre els conceptes teòrics de l'assignatura (20% de la nota) i hauran de participar en les 8 pràctiques de grup que es duran a terme a la classe (20% de la nota). Els i les estudiants que assistieixin i participin en totes les sessions pràctiques tindran un punt extra que se sumarà a la nota final.

Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4, en cadascuna de les activitats d'avaluació realitzades. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de proves d'avaluació. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les proves, l'assignatura queda suspesa i el dia de la segona convocatòria caldrà lliurar o realitzar la prova suspesa/es. En cas que l'estudiant no es presenti a alguna de les proves, l'assignatura s'avaluarà com a "no presentada" i el dia de la segona convocatòria es podrà lliurar la prova o proves no presentades. Les proves suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar el dia de la segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les proves avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota.

L'assignatura s'aprova amb un 5.

En segona convocatòria els i les estudiants hauran de lliurar o realitzar les activitats no lliurades o suspeses.


Fonts d'informació

Bàsica APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.