DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL Código 12234111
Titulación
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
9 Obligatòria Tercer AN
Impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
Correo-e laia.quilez@urv.cat
guillem.latorre@urv.cat
anna.fonoll@urv.cat
Profesores/as
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
LATORRE TORAL, GUILLEM
FONOLL TASSIER, ANNA
Web
Descripción general e información relevante
L'objectiu de l'assignatura és dotar l'alumne de les eines i els coneixements necessaris per comprendre els diferents elements presents en tot el procés d'elaboració d'un guió, així com formar-los per al disseny i l'escriptura de qualsevol tipus de producte audiovisual. Per assolir aquesta fita, és necessari que, paral·lelament a l'explicació de les diferents fases i conceptes que conformen tot el procés d'escriptura, al llarg del curs es facin incursions teòriques (i exercicis pràctics) en aquests termes i metodologies en l'àmbit de la narrativa audiovisual que permetin després una millor comprensió dels diferents elements que estructuren i configuren una història audiovisual.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A12 Aplicar els principis avançats de la narrativa i el guionatge audiovisual
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A12 Adquireix els coneixements bàsics de tipologia i escriptura de guions per a produccions audiovisuals
Coneix els diferents gèneres de ficció audiovisual des de la seva vessant narrativa o d’estructura de guió
Aplica les tècniques narratives i de guió per a productes audiovisuals no ficticis
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA NARRACIÓ
Conceptes, estratègies i recursos de narrativa audiovisual
1.1. Història, narració i relat
1.2. Els agents del discurs
1.3. El punt de vista i la veu narrativa
1.4. El temps en la narració audiovisual
1.5. La construcció espacial del relat
1.6. Altres conceptes de narrativa i de llenguatge audiovisual.
Tema 2. GUIÓ Y CINEMA DOCUMENTAL
Modalitats i perspectives, documentació i muntatge.
2.1. Quatre apunts sobre cinema documental
2.2. Les múltiples formes del documental
2.3. El Guió en el cinema documental: La idea.
2.4. Els personatges, l'acció i les localitzacions.
2.5. Recursos narratius
2.6. El guió durant el rodatge
2.7. El guió durant el muntatge.
Tema 3. EL GUIÓ EN EL CINEMA DE FICCIÓ
Idees, Estructures, Personatges i Diàlegs
3.1. Què és un guió literari i com s'escriu? Qüestions de forma i de format
3.2. Les etapes d'un guió
3.3. De la idea a l'argument
3.4. L'estructura clàssica: plantejament, nus i desenllaç.
3.5. Estructures alternatives
3.6. Elements estructurals
3.7. La construcció de personajes: Tipologies i funcions.
3.8. Parlem-ho. Diàlegs, monòlegs i soliloquis en la ficció audiovisual.
Tema 4. ME’L COMPRES?
El Pitching i altres qüestions essencials per vendre el teu guió
5.1. Què és el PITCHING?
5.2. Un pitching ha de ser…
5.3. Estructura i altres indicacions per abans de preparar el pitching
5.4. Alguns consells finals.
Tema 5. COM ESCRIURE UNA SÈRIE DE FICCIÓ?
El guió en les ficcions televisives

5.1. A mode d’introducció: Les diferents formes de la ficció televisiva i la idiosincràsia de les sèries de televisió.
5.2.El Document de Venda i la Bíblia
5.3. La importància del capítol pilot
5.4. La comèdia a la TV
5.5. El drama en la ficció televisiva
Tema 6. GUIONS TRANSMÈDIA.
El guió en les websèries, els videojocs i altres productes transmèdia
6.1. Escriptures transmediàtiques: hipertext, hiperlectors i multinarratives.
6.2. Del multimèdia al transmèdia (passant pel crossmèdia)
6.3. Principis i exemples de les narratives transmediàtiques.
6.4. Les websèries: Definició, evolució i característiques.
6.5. Els videojocs i altres productes transmèdia.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A12
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A12
23 10 33
Treballs
A12
15 60 75
Presentacions / exposicions
CT5
8 9 17
Seminaris
CT5
6 6 12
Atenció personalitzada
1 0 1
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A12
5 20 25
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs.

Per altra banda, el tema 1 del programa funcionarà com a mòdul introductori a la matèria. En aquest tema desenvoluparem les estratègies i els conceptes bàsics que podem trobar en el procés de creació d’un relat audiovisual. L’objectiu d’aquest tema és que l’alumnat es vagi familiaritzant amb determinats conceptes que aniran reapareixent al llarg del curs i que tenen a veure amb la narrativa i el llenguatge audiovisuals. Cal precisar que, d’igual manera, altres aspectes de narrativa que no apareixen en aquest capítol seran tractats més endavant, en funció de les necessitats teòriques i pràctiques de cada moment.
Sessió Magistral Les dues hores setmanals de classes teòriques es dedicaran a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumnat adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar a les classes pràctiques els exemples audiovisuals pertinents a cadascun dels nusos conceptuals de la matèria. Finalment, les classes magistrals hauran de servir a l'alumnat de fonament teòric per a l'elaboració de les diferents pràctiques avaluables del curs: l'escriptura de diferents guions (per un curtmetratge de ficció, i per un curtmetratge documental), així com la realització de la resta d'exercicis (Pitching, projecte transmèdia, examen teòric...).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant les sessions pràctiques de l'assignatura els alumnes hauran de realitzar diferents exercicis individuals o en grups per tal de treballar els diferents conceptes teòrics i les eines d'escriptura del guió audiovisual.
Treballs Organitzats en grups o individualment (segons la pràctica), els alumnes hauran de realitzar diferents exercicis escrits i/o audiovisuals relacionats amb el món del guió. Aquestes proves aniran des de l'elaboració d'un guió literari d'un curtmetratge de ficció, fins a la presentació oral del mateix, passant per la presentació escrita d'un projecte de documental o la realització d'una bíblia transmèdia.
Presentacions / exposicions Al llarg del curs i segons quina sigui la pràctica, els alumnes hauran de presentar els seus projectes de curtmetratges de ficció.
Seminaris Al llarg del curs es faran quatre o cinc xerrades per aprofundir en determinats punts del temari. Aquests seminaris comptaran amb la participació d'un guionista i/o professional del sector de la producció i realització audiovisual.
Atenció personalitzada Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumnat en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Al llarg del curs, l'alumnat hauran de pujar les diferents pràctiques mitjançant tasques al Moodle.

Atenció personalitzada
descripción

Paral·lelament a aquestes tutories marcades pel professorat, l'alumnat que ho consideri oportú podrà sol·licitar tutories on line o tutories presencials individuals. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs o resoldre qualsevol conflicte que es pugui generar dins dels grups.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A12
Els/les alumnes hauran de realitzar diferents treballs pràctics al llarg del curs: un projecte escrit de projecte documental (en grups de 6 persones); l'elaboració d'un guió literari d'un curtmetratge de ficció (en grups de 6 persones), amb la seva respectiva story-line, sinopsi i escaleta; i la creació d'un projecte de bíblia transmèdia (en grups de 3 persones) 20%, 30%, 20%
Presentacions / exposicions
CT5
Les presentacions (Pitchings) dels guions literaris del curtmetratge de ficció es faran amb els mateixos grups i tindran una durada de 7 minuts. Aquestes presentacions es faran presencialment a l'aula. 10%
Seminaris
CT5
Al llarg del curs es faran quatre o cinc xerrades/seminaris per aprofundir en determinats punts del temari. Aquests seminaris comptaran amb la participació d'un guionista i/o professional del sector de la producció i realització audiovisual. Per assolir la màxima puntuació, cal assistir a totes les xerrades. 5%
Otros  

La part teòrica s'avaluarà a partir de la realització d'un examen final, que consistirà en un comentari fílmic. L'alumnat haurà d'analitzar un producte audiovisual (curtmetratge, llargmetratge, documenttal o sèrie de ficció), que serà projectat a l'aula. L'alumnat podrà dur els apunts de l'assignatura i altre material bibliogràfic si així ho considera necessari.

15%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

AVALUACIÓ CONTINUADA:

  • En el cas de plagi en qualsevol de les proves, l'assignatura queda automàticament suspesa, més enllà del resultat de les altres proves.
  • Per tal de superar l'assignatura, cal aprovar tant la part teòrica com la part pràctica per separat. La nota pràctica és una mitjana resultant de totes les pràctiques realitzades. Si es suspen alguna de les dues parts, el/la alumne/a haurà de recuperar-la en la data marcada per el/la professor/a.

AVALUACIÓ NO CONTINUADA:

En cas que l'estudiant no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb el professorat de l'assignatura abans de l'1 de novembre, per tal de pactar l'avaluació no continuada i acabar de donar tots els detalls per cursar-la. Si s'avisa més tard d'aquesta data, l'alumne no tindrà dret a acollir-se a aquest tipus d'avaluació.

Abans de l'1 de novembre, es pactarà el contingut de cadascuna de les pràctiques i proves que haurà de fer l'alumnat que s'aculli a l'avaluació única, i que seran les següents (totes les pràctiques i proves es faran de manera individual):

    • Un guió literari d'un curtmetratge de ficció (8-10 minuts de durada), amb la seva respectiva sinopsi, escaleta i bíblia de personatges. Pes en la nota final: 30%. El curtmetratge ha d'incloure els conceptes bàsics treballats durant el curs (detonant, punts de girs, subtextos, conflicte intern o extern i resolució).
    • Un projecte escrit d'un curtmetratge documental. El dossier ha d'incloure la presentació, la descripció del projecte (argument, personatges, localitzacions), objectius i qüestions de format. La durada (10-15 minuts) dependrà del tipus de documental que triï fer i s'haurà de pactar amb la professora. Pes en la nota final: 20%
    • La presentació oral (Pitching) en format .mp4 o .mov (o a través d'un link a Youtube) del guió literari de ficció. Aquesta presentació haurà de tenir una durada de 7 minuts. Es valorarà l'estructura i claredat del discurs, així com els elements de suport utilitzats (imatges, videos, gràfics…). També es valorarà si el muntatge és original i creatiu i s'aconsegueix, així, captar l'atenció. També es tindrà en compte la comunicació verbal i no verbal, és a dir, si us expresseu amb naturalitat i de forma clara i si feu servir un llenguatge adaptat a la situació acadèmica. Pes en la nota final: 15%
    • La realització d'un examen que consistirà en un comentari fílmic. L'alumne haurà d'analitzar un producte audiovisual (curtmetratge, llargmetratgem documental o sèrie de ficció), que serà projectat al despatx el dia de l'examen. Si així ho creu necessari, podrà portar apunts i altre material bibliogràfic complementari. Pes en la nota final: 15%.
    • La realització d'un projecte de bíblia transmèdia, seguint un índex que li facilitarà el professorat de l'assignatura. Pes en la nota final: 20%

Fonts d'informació

Bàsica BALLÓ, Jordi; PÉREZ, Xavier, La semilla inmortal. Los argumentos universales en el cine, Anagrama, 2007
CHION, Michel, Cómo se escribe un guión, Cátedra, 2009
FIELD, Syd, El libro del guión, Plot, 1994
MARÍN, Fernando, Cómo escribir el guión de un cortometraje. Guía para crear tu propio corto, Alba, 2011
MCKEE, Robert, El guión. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones., Alba, 2002
RODRÍGUEZ DE FONSECA, Francisco Javier, Cómo escribir Diálogos para Cine y Televisión, T&B Editores, 2009
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis, De la literatura al cine: teoría y análisis de la adaptación, Paidós, 2000
SEGER, Linda, Cómo crear personajes inolvidables. Guía práctica para el desarrollo de personajes en cine, televisión, publicidad, novelas y narraciones cortas. , Paidós, 2000
TUBAU, Daniel, El guión del siglo 21. El futuro de la narrativa en el mundo digital, Alba, 2011
SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio, Del Guión a la pantalla, Ariel, 2016
ARANDA, Daniel, Cómo construir un buen guión audiovisual, UOC, 2017
CAMPALANS, Carolina, Narrativa transmedia. Entre teoría y práctica., UOC, 2014
ARAGAY, Tomás, Método para escribir un guión, Alba, 2021
QUÍLEZ ESTEVE, Laia, "Cuando el documentalista se ríe de sí mismo. La estética del fracaso y el documental performativo", en "La risa oblicua. Tangentes, paralelismos e intersecciones entre documental y hum, Ocho y Medio, 2009
ERRE, Fernando, Cómo tener éxito escribiendo sketches, Laertes, 2019
Les estructures elementals de la narrativa, SÁNCHEZ PIÑOL, Albert, La Campana, 2021
K. LE GUIN, Úrsula, Contar es escuchar: Sobre la escritura, la lectura, la imaginación, Círculo de Tiza, 2017
Digital Storytelling. A Creator’s Guide to Interactive Entertainment, HANDLER MILLER, Carolyn, Focal Press, 2004
JENKINS, Henry, Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación, Paidós, 2008
FONOLL TASSIER, Anna; QUÍLEZ ESTEVE, Laia; ARAÜNA BARÓ, Núria, "Miradas descentradas. Nuevas tendencias en el cine documental español feminista", Tirant lo Blanch, 2022

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103
 
Otros comentarios
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en les proves parcials i en el projecte final. 2. Els/les alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració del guió o que copiïn durant els exàmens i proves que es faran al llarg del curs quedaran suspesos automàticament de l'assignatura. 3. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula. 4. Sempre que ho vulguin, els/les alumnes poden sol·licitar al professorat una tutoria presencial o virtual per resoldre dubtes o altres qüestions relacionades amb l’assignatura. 5. Les classes magistrals s'impartiran en català. Les xerrades impartides pels professionals convidats a l'aula podran ser en castellà o català. L'alumnat podrà triar l'idioma (català o castellà) a l'hora de realitzar tant els treballs pràctics com la prova escrita.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.