Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual |
| A14 |
Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Coneix les diferents facetes que comporta la funció de direcció i realització audiovisual
| | A14 |
Coneix i sap aplicar les funcions de direcció i realització audiovisual
Desenvolupa tècniques creatives en la feina de realització i de direcció
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.El procès de la realització. Què és realitzar?
|
i. Realització, direcció i producció.
ii. L'equip de realització.
iii. Procès tècnic i artístic en la realització.
iv. Presa de decisions i tasques.
v. Realització i contingut. |
2.El punt de vista. |
i. Convertir idees en obres audiosivuals.
ii. Copsar i transmetre emocions.
iii. Autoria i indústria. L'estil audiovisual.
iv. El suport audiovisual com a condicionant. |
3. La posada en escena. |
i. Relat i tractament audiovisual.
ii. Direcció d'actors i de presentadors.
iii. Disseny d'espai, d' ambientació i d' il·luminació. Direcció artística.
iv. Música i so. |
4. El llenguatge audiovisual. |
i. Conceptes bàsics.
ii. La continuïtat visual.
iii. L'eix de l'acció. Realització de subjectes en moviment.
iv. El muntatge. |
5.Planificació: l'escaleta i els plans de rodatge com a eines imprescindibles. |
i. Escaleta i guió.
ii. Pla de rodatge
iii. Story- board |
6.Modalitats de la realització. |
i. Monocàmara, multicàmera, postproducció. Directe i fals directe. Exteriors i plató. Imatge de referent real i virtual. Realització planificada o improvisada. |
7.Tecnologia i realització. |
i. Mitjans tècnics actuals per a la realització. Tendències en tecnologia.
ii. Adaptació del llenguatge i de la realització a la tècnica. |
8. L'estil de la realització en els gèneres i formats audiovisuals. |
i.Estudi de casos. Tendències actuals en realització. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
14 |
24 |
Simulació |
|
10 |
24 |
34 |
Simulació |
|
10 |
24 |
34 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
12 |
32 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
12 |
0 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d'introducció als continguts de l'assignatura. Presentació del temari, de les pràctiques i de la planificació. Primera presa de contacte entre la professora i els alumnes.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Diferents exercicis de planificació (projecte i pràctica) per tal de conèixer i dominar l'entorn tecnològic, demostrar el domini del llenguatge audiovisual i de la creació i posada en pràctica d'escaletes de treball. Treballs individuals o en grup. |
Simulació |
Disseny de realització multicàmera (directe o fals directe) o gravació i muntatge d'un esdeveniment real. Treball en grup. |
Simulació |
Disseny i execució de la realització d'una presentació a plató. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Treball teòrico-pràctic d'anàlisi d'un format o gènere audiovisual actual, a partit de l'estudi d'exemples concrets. Treball en grup. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada. Tutories i reunions presencials i on-line sempre que l'alumne ho necessiti. Caldrà concertar cita prèvia. |
Descripció |
Tutories i reunions presencials i on-line sempre que l'alumne ho necessiti. Les tutories tindran lloc els dijous, de 16 h a 18 h, tot i que caldrà concertar cita prèvia i es podran trobar altres franges horàries. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització d'un projecte audiovisual (teaser) |
20% |
Simulació |
|
Disseny de realització multicàmera (directe o fals directe) o gravació i muntatge d'un esdeveniment real. Es valorarà la capacitat de copsar l'essència de l'activitat, el moviment i l'ambient, així com l'exercici de l'estil de l'autor/s. L'alumne haurà de demostrar que domina el llenguatge audiovisual i sap organitzar i planificar la seva feina. |
30% |
Simulació |
|
Disseny i execució de la realització d'una presentació a plató. |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Treball teòrico-pràctic d'anàlisi d'un format o gènere audiovisual actual, a partit de l'estudi d'exemples concrets. Els alumnes hauran d'exposar-lo fent valdre la seva creativitat i diferents recursos audiovisuals. Treball en grup. En acabar, cada alumne farà una memòria demostrant el seu aprenentatge individual. |
30% |
Altres |
|
Memòria - resum de les diferents exposicions sobre gèneres i formats audiovisuals. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a seguir l'avaluació continuada cal assistir al 80% de les sessions (teòriques i pràctiques) i presentar totes les proves en el termini marcat. Els lliuraments fora de termini no es consideraran vàlids en cap cas. Es dóna per entès que l'alumne aplicarà els coneixements sobre matèries ja cursades (s'hi inclou Llengua i, per tant, ortografia, gramàtica, expressió...) durant tot el curs. Per això, qualsevol activitat o treball que demostri que l'alumne no disposa d'aquests coneixements serà motiu de suspens. La professora estarà a disposició dels alumnes durant tot el curs a través de consultes electròniques o presencials per les quals s'haurà de demanar cita. Amb aquestes consultes i tutories, es pretén ajudar a l'alumne a assolir les competències marcades per l'assignatura. La segona convocatòria consistirà en dues proves de desenvolupament, una de teòrica (50%) i una de pràctica (50%), que seguiran la línia de les activitats proposades durant l'avaluació continuada. |
Bàsica |
|
- BARROSO, Jaime: Realización en los géneros televisivos, Ed. Síntesis, Madrid, 1996.
- BARROSO, J. (2008): Realización audiovisual. Síntesis. Madrid.
- CASTILLO, J.M. (2009): Televisión, realización y lenguaje. IORTV. Madrid.
- MILLERSON, G. (1993): Diseño escenográfico para televisión. IORTV. Madrid.
- ROWLANDS, A. (1993): La continuidad en cine y televisión. IORTV. Madrid.
- SCHIHL, R (1997): Dramáticos en televisión: Organización y procesos. IORTV. Madrid.
|
Complementària |
|
- BARROSO, J. (2009): Realización de documentales y reportajes. Síntesis. Madrid.
- KATZ, Steven D.: Plano a plano. De la idea a lapantalla, Plot ediciones, Madrid, 2000.
- MILLERSON, G. (1991): Realización y producción en televisión. IORTV. Madrid
- OLSON, R. (2002): Conceptos básicos de la direcciónartística en cine y televisión. IORTV. Madrid.
- RABIGER, M.: Dirección de Cine y Vídeo.Técnica y Estética. IORTV. Madrid, 2005
- THOMPSON, R. (2002): El lenguaje del plano. IORTV.Madrid
- WARD, P. (1997):Composición de la imagen en cine y televisión. IORTV. Madrid
- KATZ, Steven D.: Rodando. La planificación desecuencias, Plot ediciones, Madrid, 2000.
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112 | NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111 | TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12234006 | TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103 | DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA/12234107 | PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL/12234114 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|