IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) AUDIOVISUAL HISTORY Code 12234115
Study programme
Bachelor's Degree in Audiovisual Communication (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 1Q
Language
Català
Department Communication Studies
Coordinator
IGLESIAS HUIX, EULÀLIA
E-mail eulalia.iglesias@urv.cat
Lecturers
IGLESIAS HUIX, EULÀLIA
Web
General description and relevant information <p> This course surveys audiovisual media since the origins of the phonograph and cinema and until the Youtube ages (going through radio, television and so). The evolution of these media and, mainly, their content, will be analysed as intertwinned, since radio forms influenced those of television, and so did serial films. We will start by observing how a bunch of inventors with different goals (scientific, commercial, filantropy...) and from different geographies developed photography into life motion (cinema) and radio into images (television). We will focus on how these major technological developments entail new kinds and formats for content which is commonly based on popular entertainment forms. The course aims to provide tools for a critical reflection on audiovisual major forms, to which students can look in order to craft their own projects. </p><div><br /></div><div><br /></div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A8 Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
Type B Code Competences Transversal
 CT5 Communicate information clearly and precisely to a variety of audiences.
 CT6 Identify their learning process and their academic and professional careers.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A8 Coneix i entén l'evolució de les indústries discogràfica, cinematogràfica, radiofònica i televisiva-videogràfica de forma conjunta i profundament imbricada
Entén les raons dels canvis que les formes audiovisuals han experimentat durant els seus més de 100 anys d'història
Sap reconèixer i situar adequadament qualsevol producte audiovisual en el context històric-social
Comprèn l'audiovisual en general com quelcom més que una pura pràctica de creació personal: com un element socialitzador destacat durant tot el segle XX
Type B Code Learning outcomes
 CT5 Produce quality texts that have no grammatical or spelling errors, are properly structured and make appropriate and consistent use of formal and bibliographic conventions.
Draw up texts that are structured, clear, cohesive, rich and of the appropriate length.
Draw up texts that are appropriate to the communicative situation, consistent and persuasive.
Use the techniques of non-verbal communication and the expressive resources of the voice to make a good oral presentation.
Construct a discourse that is structured, clear, cohesive, rich and of the appropriate length.
Produce a discourse that is appropriate to the communicative situation, consistent and persuasive, and interact effectively with the audience.
 CT6 Raise their academic and professional self-awareness.
Identify their own learning process.
Analyse the working or professional environment of their field of study.
Design academic and professional tracks.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction Introducció a l'assignatura i a les seves formes d'avaluació. Aprenem a posar en diàleg les imatges audiovisuals. Analitzem el context històric del segle XX a partir de les estètiques i les narratives audiovisuals. Proposta de bibliografia i filmografia per seguir més plenament l’assignatura. Test d'autoavaluació sobre el canon de la història del cinema i la televisió.
2. The Origins of Cinema I: The First Moving Pictures. ¿Què és el cinema dels orígens? A la recerca de la plasmació del moviment: la fotografia, la persistència retiniana i els primers aparells cinematogràfics. Les primeres imatges: documentals, vistes i noticiaris. L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica.
3. The Origins of Cinema II: A Primitive Mode of Representation. ¿Què és el Mode de Representació Primitiu? Les primeres industries als Estats Units, França i Gran Bretanya. Les primeres ficcions: gags, trucatges i espectacularitat. L’aposta per la narrativitat audiovisual: la continuïtat, el fora de camp i els primers plans.
4. The Origins of Cinema III: The Institutional Mode of Representation. ¿Què és el Mode de Representació Institucional? La consolidació del llenguatge audiovisual. El cinema fundacional de David W. Griffith.
5. Cinema Avant-gardes. Les industries a Alemanya, França i Moscou. Aprofundim en les avantguardes. El constructivisme soviètic i les teories sobre el muntatge. L’impressionisme francès i el surrealisme. L’expressionisme alemany i les seves posteriors influències.
6.Classical Hollywod Cinema I: The 20s. ¿Què és el cinema clàssic? Els inicis de Hollywood: neix el sistema d’estudis i l'star system. Els primers gèneres cinematogràfics clàssics. Cineastes que s’oposen al model institucional.
7. Classical Hollywod Cinema II: The 30s. El salt del silent al sonor. El canvi del paradigma interpretatiu: de l’slapstick a la screwball comedy. El llenguatge audiovisual clàssic: la imatge-moviment, el muntatge transparent i els finals feliços. La Motion Picture Production Code.
8. Cinema before, during and after World War II. Cinema i propaganda política. La caça de bruixes a Hollywood. El realisme poètic francès. El film noir i el cinema dels anys 40 a Hollywood. El Neorealisme italià. El cas espanyol amb Luis García Berlanga i Juan Antonio Bardem.
9. Modernist Cinema I: Auteur, Auteur. ¿Què és el cinema modern? Crisi del pensament artístic: la impossibilitat de crear imatges després d’Auschwitz. La imatge-temps: vagabundeg i existencialisme. Cinema físic vs. Cinema intel·lectual.
10. Modernist Cinema II: News Cinemas over the World. ¿Què són els nous cinemes? Neix la cinefília i l’exercici de la crítica cinematogràfica. La Nouvelle Vague francesa. El Free Cinema anglès. Nous cinemes arreu del món. A casa nostra: el Nou Cinema Espanyol i l'Escola de Barcelona. L'última teoria ontològica moderna: El Dogma 95.
11. Modernist CInema III: In the United States. Films manieristes al Hollywood dels 50. El Nou Cinema Estatunidenc: l’undergroud i el cinema independent. La urgència d’una renovació generacional a Hollywood: joves, rebels sense causa i road movies. L’inici del New Hollywood.
12. The birth of the television. Els primers experiments: BBC, CBS i NBC. Neix el llenguatge audiovisual televisiu: directe, continuo, íntim i seqüencial. El triomf de les ficcions serials: quotidianitat i familiaritat a I Love Lucy. La deriva dels cineastes a la televisió: Alfred Hitchcock presenta, Orson Welles' Great Mysteries i la proposta pedagògica de Roberto Rossellini.
13. The golden ages of tv series. Primeres sèries de ficció. El boom de les sitcoms. La tradició britànica a la tv. HBO i la nova ficció del segle XXI.
14. Cinema and postmodernism. Cinema in the digital era. La fi del Nou Hollywood i l'inici del blockbuster. Cinema indie USA. Sagues, remakes, preqüeles i seqüeles. Ontologia estètica de l'audiovisual digital.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
Lecture
A8
27 18 45
Practical cases/ case studies in the classroom
CT6
22 18 40
Assignments
A8
CT6
1 40 41
Scientific and/or communication events
A8
2 6 8
Personal attention
2 2 4
 
Mixed tests
CT5
4 4 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació metodològica. Aportació de bibliografia i filmografia recomanada.
Lecture Continguts teòrics de l'assignatura.
Practical cases/ case studies in the classroom Anàlisi de productes audiovisuals relatius a la teoria de l'assignatura.
Assignments Elaboració d'un treball final que sigui reflexiu i crític amb els continguts que s'exposen.
Scientific and/or communication events Assistència o seguiment d'algun esdeveniment relacionat amb els continguts de l'assignatura.
Personal attention Tutories i seguiment del treball.

Personalized attention
Description

Els alumnes podran demanar sessions de tutoria per correu electrònic o a través de l'Aula Global. Les tutories han de servir per al seguiment de l'assignatura i per la supervisió de les activitats o dels treballs proposats a classe.



Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Practical cases/ case studies in the classroom
CT6
Participació en les classes i debats a l'aula sobre pel·lícules, sèries, peces audiovisuals, lectures... 10%
Assignments
A8
CT6
Elaboració d'una peça que aprofundeixi en una etapa o casos concrets de la història del cinema i la televisió. 40%
Scientific and/or communication events
A8
Cobertura d'algun esdeveniment, exposició, xerrada... relacionada amb els continguts de l'assignatura. 10%
Mixed tests
CT5
Exàmens teòrics a partir dels continguts impartits a l'aula i dels treballs elaborats per la classe. 40%
Others  
 
Other comments and second exam session

Avaluació continuada

- Es tracta d'una assignatura presencial. S'ha de tenir en compte que hi ha proves de l'avaluació continuada (les que impliquen participació a classe) que no es poden recuperar en segona (quedarà un zero que farà mitjana amb la resta).

- S'aprova amb un 5 cada pràctica. Si una pràctica no està aprovada o entregada no es fa mitjana amb la resta i a l'acta apareixerà un No Presentat.

- En cas de plagi, l'assignatura queda suspesa.

Segona convocatòria

- Recuperació de les proves no entregades o suspeses en primera convocatòria. S'ha de tenir en compte que hi ha proves de l'avaluació continuada que no es poden recuperar en segona (quedarà un zero que farà mitjana amb la resta). Això vol dir que cal treure més d'un 5 de mitjana de les diferents pràctiques/exàmens per aprovar en segona convocatòria.

- La professora es reserva l'opció de posar una nota límit, per sota del 10, en les proves de segona convocatòria.

- En cas de suspendre com a mínim una de les proves pendents en segona convocatòria, l'assignatura queda suspesa. Però es reserven els aprovats de cara a l'any següent.

- En cas de plagi, l'assignatura queda suspesa.


AVALUACIÓ NO CONTINUADA (2ª convocatòria):

En cas que l'estudiant no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb la professora abans de finals de febrer per tal de confirmar que es presenta només en segona convocatòria. Haurà d'aprovar el mateix tipus de proves que en l'avaluació continuada, adaptades en el format que s'indiqui. Es compensaran les notes de pràctiques presencials. La professora es reserva l'opció de posar una nota límit, per sota del 10, en l'avaluació no continuada.


Sources of information

Basic

ABEL, Richard. That most american of attractions, The Illustrated Songs, a Richard Abel i Rick Altman (Eds) The Sounds of Early Cinema, Indiana University Press, 2001.

ABEL, Richard; ALTMAN, Rick. The Sounds of Early Cinema. Indiana University Press, 2001.

ALTMAN, Rick. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 1999.

ALTMAN, Rick. Silent Film Sound, New York: Columbia University Press, 2004.

ANGER, Kenneth. Hollywood Babilonia. Barcelona: Tusquets, 1987 [1975].

AUMONT, Jacques. Les théories des cinéastes. Paris: Nathan, 2002.

BELLOUR, Raymond. L’Entre-Images. Photo, Cinéma, Video. París: La Difference, 1990.

BENJAMIN, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, a Discursos interrumpidos I, Buenos Aires: Taurus, 1989.

BORDWELL, David; STAIGER, Janet; THOMPSON, Kristin. El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960. Barcelona: Paidós, 1997.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: An introduction. London: McGraw-Hill, 2004.

BOWSER, Eileen. The transformation of cinema. 1907-1915. London: MacMillan Publishing / California University Press, 1990.

BURCH, Noël. El tragaluz infinito. Madrid: Cátedra, 1987.

CAMPORESI, Valeria. Pensar la historia del cine. Madrid: Cátedra, 2014.

CASTRO DE PAZ, José Luis; CERDÁN, Josetxo. Del sainete al esperpento: reelecturas del cine español de los años 50. Madrid: Cátedra, 2011.

CHRISTIE, Ian. Early Phonograph Culture and Moving Pictures, a Richard Abel i Rick Altman (Eds) The Sounds of Early Cinema. Indiana: Indiana University Press, 2001. 

DANEY, Serge. Cine, arte del presente. Buenos Aires: Santiago Arcos Editor, 2005. 

DELEUZE, Gilles. La imagen-movimiento. Estudios sobre Cine 1. Barcelona: Paidós, 1994.

DELEUZE, Gilles. La imagen-tiempo. Estudios sobre Cine 2. Barcelona: Paidós, 1987.

DYER, Richard; Paul, McDonald. Stars. Gran Bretanya: British Film Institute, 1998.

FONT, Domènec. Paisajes de la modernidad. Cine Europeo 1960-1980. Barcelona: Paidós, 2002. 

GEBESMAIR, Andreas; SMUDITS, Alfred. Global repertoires. Popular music within and beyond the transnational music industry. Burlington: Ashgate, 2001. 

GODARD, Jean-Luc. Histoire(s) du cinéma. París: Gallimard, 1998. 

GUBERN, Román. Historia del cine. Barcelona: Lumen, 1998. 

LOSILLA, Carlos. La invención de la modernidad o cómo acabar de una vez por todas con la historia del cine. Madrid: Cátedra, 2012. 

LOSILLA, Carlos; SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente. Cine y vanguardias artísticas. Conflictos, encuentros, fronteras. Barcelona: Paidós, 2004.

MACGOWAN, Kenneth. Behind the screen. The history and techniques of the motion picture. New York: Delacorte Press, 1965.

ROMAGUERA, Joaquim; ALSINA, Homero. Textos y manifiestos del cine. Estética. Escuelas. Movimientos. Disciplinas. Innovaciones. Madrid: Cátedra, 1989.

ROSS, Edward. Filmish: A Graphic Journey Through Film. Londres: Reservoir Books, 2015.

STRAUVEN, Wanda. The cinema of attractions reloaded. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2006.

ZUNZUNEGUI, Santos; TALENS, Jenaro. Historia general del cine. Volumen I: Los orígenes del cine. Madrid: Cátedra, 1998.

ZUNZUNEGUI, Santos; TALENS, Jenaro. Historia general del cine. Volumen II: EE.UU (1908-1915). Madrid: Cátedra, 1998.

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
AUDIOVISUAL GENRES AND FORMATS/12234112
THEORY AND ANALYSIS OF CINEMA AND TELEVISION/12234116
CONTEMPORARY AUDIOVISUALS AND IDENTITIES/12234209

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
AUDIOVISUAL GENRES AND FORMATS/12234112
NARRATIVE AND THE AUDIOVISUAL SCRIPT/12234111

Subjects that it is recommended to have taken before
CONTEMPORARY AESTHETIC CURRENTS IN COMMUNICATION/12234009
AUDIOVISUAL AND INTERNET TECHNOLOGY/12234006
HISTORY OF THE CONTEMPORARY WORLD/12234008
THEORY AND TECHNIQUE OF AUDIOVISUAL LANGUAGE/12234103
HISTORY AND STRUCTURE OF COMMUNICATION/12234105
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.