Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A4 |
Aplicar la lengua propia en la elaboración de productos audiovisuales factuales y de ficción, construyendo mensajes orales y escritos destinados a su difusión audiovisual que sean eficaces, correctos y atractivos, adoptando los recursos lingüísticos y no verbales y las estrategias retóricas más adecuadas |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A4 |
Toma conciencia de la importancia de la dimensión no verbal en la eficacia de la comunicación interpersonal y mediada de carácter audiovisual
Se familiariza con los conceptos básicos del análisis de la comunicación no verbal
Domina las técnicas básicas de autocontrol de los aspectos no verbales del propio discurso
Consigue una adecuada correspondencia y sintonía entre las dimensiones verbales y no verbales de la comunicación
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Comunicació no verbal: conceptes bàsics i dimensió social.
2. Proxèmica (pública, social, personal i íntima) i Cronèmica.
3. El tacte i el contacte (Aspectes físics: químic, dèrmic i tèrmic).
4. Cinèsica: Gestualitat (categories del gest, codificació i diferencies culturals)
5. Cinèsica: Expressió facial (la mirada, el somriure, el rostre). La màscara.
6. Cinèsica: Expressió corporal (moviment, postures, tensió/relaxació muscular, equilibri)
7. Elements paralingüístics: la veu (projecció, to, intensitat, timbre), la claredat, la velocitat, les pauses, els silencis, l’èmfasi, la fluidesa, la respiració, sons emocionals i fisiològics, vacil·lacions, sons paralèxics.
8. Els adaptadors
9. Aparença personal: el vestuari, el llenguatge dels complements, la higiene, l’estilisme i el color.
10.Urbanitat, conducta protocolària.
|
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
5 |
20 |
25 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
10 |
15 |
25 |
Simulación |
|
10 |
15 |
25 |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
10 |
10 |
20 |
Presentaciones/exposiciones |
|
15 |
10 |
25 |
Atención personalizada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Pruebas prácticas |
|
20 |
0 |
20 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Proporcionar als alumnes els coneixements teòrics necessaris per a una adequada utilització de la comunicació no verbal. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
L'execució d'exercicis pràctics comuns permetran l'entrenament i el coneixement dels propis recursos personals. |
Simulación |
Interpretar el paper de venedor d'un producte, inventat pel propi alumne, amb posterior debat per part de la resta de companys.
Interpretar el portanveu d'una institució, comunicant nota de premsa i posterior torn de preguntes per part de la resta de companys.
|
Supuestos prácticos / estudio de casos |
Escenificar un debat, amb moderador, dos bàndols i un grup d'observadors que analitzaran posteriorment la comunicació no verbal dels ponents i les seves habilitats comunicatives. |
Presentaciones/exposiciones |
Una presentació de tema lliure, entre 3 i 5 minuts, en un espai fora de l'aula (en un teatre o a la sala de graus de la facultat), amb entrada oberta al públic en general. |
Atención personalizada |
L'execució dels exercicis pràctics individuals permetran l'anàlisi i la crítica personalitzada. |
descripción |
L'execució dels exercicis pràctics individuals permetran l'anàlisi i la crítica personalitzada, ja sigui de forma presencial com a través del Moodle o qualsevol altre mitjà electrònic.
L'horari per l'atenció personalitzada presencial serà després de la classe.
S'atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Simulación |
|
Una prova de presentació pública d'un producte i posterior debat.
Representar el portanveu d'una institució, amb comunicat de premsa i posterior debat.
|
10% |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
Participació d'un debat públic, a l'aula, defensant la pròpia postura. |
5% |
Presentaciones/exposiciones |
|
Una presentació individual al final del semestre, de tema lliure, entre els 3 i els 5 minuts.
Es realitzarà en un espai fora de l'aula, amb públic general, i d'entrada lliure.
|
30% |
Pruebas prácticas |
|
Lectura pública on s'avaluarà projecció de veu i vocalització. |
5% |
Otros |
|
Exàmen teòric amb visualització d'imatges, a fí d'avaluar la capacitat d'observació i d'anàlisi de la comunicació no verbal. Està permesa la utilització d'apunts i material escrit per aquesta prova individual. |
50% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Segona convocatòria per superar les proves pendents d'aprovar, ja que es guarden les notes de les proves aprovades en 1a. convocatòria. El % serà el corresponent a les proves pendents que se superin, i que se sumarà a les proves aprovades anteriorment. |
Básica |
|
Bibliografia -LORENZO GARCIA, José. Comunicación no verbal.
Periodismo y medios audiovisuales. Editorial Universitas, S.A. Madrid. 2000. -FORNER Àngel Comunicació no verbal.. Barcelona. Ed.
Graó de Serveis Pedagògics.1987. -TURCHET,Philippe. El llenguatge del cos. Lleida.
Pagès Editors. 2006. -FAST,Julius. El lenguaje del cuerpo. Barcelona.
Editorial Kairos.1971. -SERRANO, Sebastià. Signes, llengua i cultura.
Barcelona. Edicions 62. 2001. -SERRANO, Sebastià. El regal de la comunicació.
Barcelona. Ara llibres, S.L. 2003. -DAVIS, Flora. La comunicación no verbal. Madrid.
Alianza Editorial. 1976. -BALANDIER, Georges. El poder en escenas. Barcelona.
Editorial Paidós. 1994. -COHEN, David. El lenguaje corporal en las relaciones.
Barcelona. Editorial Hispano Europea. 2002. -COLL, GELABERT I MARTINELL. Diccionario de gestos
con sus giros más usuales. Madrid. Edelsa, Grupo Didascalia, S.A. 1990. -FÀBREGAS, Josep. El arte de leer el rostro.
Barcelona. Ed. Martinez Roca. 1993. - BITTI CORTESI, Ricci. Comportamiento no verbal y
comunicación . Madrid. Ed. Gustavo Gili. 1980. -BERGER, Erika. El lenguaje erótico del cuerpo.
Barcelona. Ediciones Elfos. 1990. -GEDDES & GROSSET. El lenguaje del cuerpo.
Barcelona. Ed. Robin Book. 1996. -GUIX, Xavier. Ni m’explico, ni m’entens. Barcelona.
Grup Editoral Norma. 2006. |
Complementaria |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
COMUNICACIÓN Y EXPRESIÓN ORAL/12234102 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
ESTÁNDAR ORAL Y ESCRITO DE LA LENGUA (CATALÁN)/12234007 | COMUNICACIÓN Y EXPRESIÓN ORAL/12234102 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ESTÁNDAR ORAL Y ESCRITO DE LA LENGUA (CATALÁN)/12234007 |
|
|
Otros comentarios |
És recomanable la pràctica de parlar en públic. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|