IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) AUDIOVISUAL CONTEMPORANI I IDENTITATS Code 12234209
Study programme
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa Quart 2Q
Modality and teaching language
Department Estudis de Comunicació
Coordinator
ARAÜNA BARO, NURIA
E-mail nuria.arauna@urv.cat
Lecturers
ARAÜNA BARO, NURIA
Web
General description and relevant information

L'objectiu de l'assignatura és rastrejar i reflexionar sobre els discursos que circulen en els diferents mitjans audiovisuals en tant que generadors i forjadors d'identitats (nacionals, de gènere, sexuals, culturals, ètniques, de classe social, etc.). Al llarg de l'assignatura identificarem les principals tendències en els models representacionals contemporanis que es donen a la televisió i al cinema de ficció i de no ficció, i se'n veuran exemples destacats que ens permetran reflexionar entorn les relacions entre l'audiovisual i les identitats.

Així mateix, al llarg de l'assignatura l'alumnat haurà de reflexionar sobre la seua pròpia identitat i desenvolupar un projecte audiovisual que d'alguna manera l'interpel·li. Aquest treball es podrà dur a terme de manera individual o de manera col·lectiva amb altres alumnes de l'aula, però sempre caldrà que expressi una reflexió entorn la identitat, de manera més directa o indirecta, que hagi viscut o que desperti la curiositat a l'estudiant.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A12 Aplicar els principis avançats de la narrativa i el guionatge audiovisual
Type B Code Competences Transversal
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A12 Reconeix i analitza el valor dels diferents productes de l'audiovisual contemporani
Valora els productes de l'audiovisual contemporani en termes identitaris i de subcultura
Coneix i analitza les repercussions en termes socials que tenen les intervencions en el sistema audiovisual a tots els nivells
Desenvolupa un comportament ètic a l'hora de realitzar productes audiovisuals de qualsevol tipus
Entén l'audiovisual en un context global cada cop més híbrid però on les identitats de tot tipus juguen cada cop un paper més important
Type B Code Learning outcomes
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
0. Introducció a l'assignatura 0.1. Explicació del temari
0.2. Dossier de textos
0.3. Conformació dels grups i dinàmica de les pràctiques.
0.4. La recerca creativa: vosaltres mateixes com a punt de partida de la indagació audiovisual.
0.5. Les possibilitats de la càmera i el muntatge per a interrogar les identitats (i construir-les?).
0.6. La identitat narrativa i l'autoficció: com us expliqueu la història de la vostra vida?
0.4. Sistema d’avaluació
1. La crisi del model identitari modern 1.1. Una introducció al concepte d'identitat
1.2. Identitat-alteritat: crisi del subjecte contemporani
1.3. Identitat, cultura, indústries culturals i cinema
1.4. El subjecte en l'era de la globalització. Globalització, (g)localització i cultura
2. Representacions culturals del cos en la societat mediàtica 2.1. Cos i identitat, cos i textualitat: concepcions del cos al llarg de la història.
2.2. Cossos tecnificats: cyborgs, robots i androides.
- Cibernètica, biotecnologia i post-humanisme
- Escenaris de les relacions ésser humà-màquina
- Variacions dels cyborgs
2.3. Altres representacions del cos: el cos malalt.
3. Gènere i identitat de gènere en l’audiovisual contemporani
3.1. Cos i gènere, cos i sexualitat.
3.2. La Teoría Queer.
3.3. Narratives de gènere i transgènere en l’audiovisual
- Del metrosexual al freak: Noves masculinitats i noves feminitats en el cinema.
- Sexualitats perifèriques: homosexualitat, intersexualitat i travestisme.
4. Representant la diferència: raça i etnicitat 4.1. Una introducció als conceptes de raça, etnicitat, multiculturalitat i transculturalitat
4.2. Les minories en el cinema. L’immigrant subsaharià en el cinema espanyol contemporani.
4.3.Minories i autorrepresentació.
5. Identitat i paisatge 5.1. Espais, llocs i paisatges. Consideracions teòriques.
5.2. Representacions de classe: els suburbis en el cinema contemporani
5.3. L’univers rural: idealització i ennui.
5.4. Paisatges documentals
5.5. Identitats, viatges i desplaçaments: les road movies.
6. Construccions i representacions identitàries nacionals
6.1. Una introducció als conceptes de nació, estats-nació i ‘comunitats imaginades’ i 'memòria nacional'.
6.2. Identitats híbrides: Migracions, exilis, diàspores.
6.3. Representacions nacionals i conflictes bèl·lics en el cinema contemporani.
6.4. Cinema i fronteres.
7. Identitat i Memòria 7.1. Identitat i memòria(es): de la memòria oficial a les contramemòries.
7.2. El Boom de la memòria.
7.3. Cinema i història, cinema i memòria: Narratives del mal absolut.
7.4. De la memòria personal a la memòria col·lectiva: els documentals familiars de segona i tercera generació.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
CT3
26 8 34
Seminaris
CT3
CT5
10 33 43
Treballs
CT3
CT5
5 20 25
Presentacions / exposicions
CT3
CT5
8 20 28
Atenció personalitzada
CT3
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
CT3
CT5
6 6 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació i la creativitat i capacitat d'experimentació que es requereix de l'alumnat. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. Finalment es detallarà el contingut del dossier de textos amb els que treballarem durant el curs.
Sessió Magistral Durant part de les classes s'explicaran els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura amb exemples, per tal que l'alumnat pugui tenir referents amb els quals dur a terme els seus propis exercicis audiovisuals, així com debatre i comentar després no només els productes audiovisuals que es projectaran a l'aula, sino també els texts de referència i allò que vegin més enllà de l'aula.
Seminaris Durant les hores pràctiques de l'assignatura, es projectaran diversos exemples de pel·lícules, documentals, video-assajos, etc., que reflecteixin el contingut teòric treballat durant les sessions magistrals. Després de la projecció s'obrirà un debat amb els/les estudiants a partir de la lectura i anàlisi dels textos del dossier. Algunes semanes, les pel·lícules es miraran com a "deures" a casa, i es comentaran a l'aula.
Treballs Al llarg del curs els alumnes hauran de realitzar preferentment en parelles una sèrie de pràctiques audiovisuals que acabaran confluint en un projecte final. El projecte consistirà en una investigació sobre la seua pròpia identitat, a través d'una forma audiovisual dialògica, amb la que aprofundiran, des de les seues pròpies experiències i llenguatges audiovisuals, en els temes tractats. L'aula serà un dels espais on s'aniran comentant i exposant els projectes, així com els debats que susciten.
Presentacions / exposicions Els alumnes (en parelles o de manera individual) hauran d'exposar oralment el seu projecte audiovisual i els diferents exercicis de què el farem constar. Cada setmana alguns dels alumnes hauran d'exposar la seua feina, cosa que garantirà l'avaluació continuada i ens permetrà generar un ambient de col·laboració mútua. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat.
Atenció personalitzada Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne en les hores lectives i fora de les hores lectives quan es vagi apropant l'entrega del projecte final. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs.

Atenció personalitzada
Description

Cal que durant les classes hi hagi un seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) de manera que és responsabilitat de cada estudiant seguir el ritme de l'assignatura i comprometre's amb el bon desenvolupament de l'ambient creatiu de l'aula. La intenció del seguiment és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs, i també ajudar a l'interès personal i professional del projecte resultant del curs.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Seminaris
CT3
CT5
Es valorarà la participació dels alumnes en els debats que es generin després de les projeccions a l'aula i de la lectura dels articles del dossier. La participacióactiva dels alumnes en aquests seminaris servirà per arrodonir, si és el cas, la nota final.
Treballs
CT3
CT5
Els alumnes (organitzats en parelles) hauran de realitzar diversos exercicis audiovisuals (curtmetratge, sèrie, documental, instal·lació fotogràfica, etc., format lliure) de recerca creativa de la pròpia identitat. S'emprarà una metodologia dialògica i alhora una experimentació per cercar el llenguatge audiovisual que millor s'escaigui a com és cada alumne. L'alumnat, finalment, haurà d'analitzar i reflexionar sobre els exercicis duts a terme durant el curs per tal de decidir quines seran les estratègies que emprarà per al seu projecte final. La qualificació del conjunt d'exercicis durant el curs suposarà un 40% de la nota, mentre que el projecte resultant al final en suposarà un altre 40%.
Presentacions / exposicions
CT3
CT5
Les presentacions de cada parella d'alumnes tindran una durada màxima de 1 hora i contindran l'explicació de la pràctica o exercici de la setmana ue els hagi tocat, a més de la del seu projecte final. La qualificació de l'exposició constituirà el 10% de la nota final.
Proves de desenvolupament
CT3
CT5
Es faran una prova individual al llarg del curs. Aquesta prova es farà a l'aula a partir del contingut del temari, dels textos del dossier o d'altres articles o productes audiovisuals proposats per la professora. També es podrà preguntar sobre els projectes de companys de classe exposats a l'aula. El conjunt de les proves comptarà un 10% de la nota.
Others  
 
Other comments and second exam session

Cal una assistència continuada a l'assignatura per poder-la desenvolupar adequadament.

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica Ella Shohat, Robert Stam, Multiculturalismo, cine y medios de comunicación, Paidós, 2002
Isabel Santaolalla, Los 'otros': etnicidad y 'raza' en el cine español contemporáneo , Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005
Isolina Ballesteros, Cine(ins)urgente: Textos fílmicos y contextos culturales de la España posfranquista, Editorial Fundamentos, 2001
Burkhard Pohl, Jörg Türschmann (eds.), Miradas glocales : cine español en el cambio de milenio, Iberoamericana; Frankfurt am Main : Vervuert, 2007
Celestina Deleyto, Ángeles y Demonios: Representación e Ideología en el Cine Contemporáneo de Hollywood, Paidós, 2003
Olivier Mongin, Violencia y cine contemporáneo, Paidós, 1998
Chris Barker, Television, Globalización e Identidades Culturales, Paidós, 2003
Laia Quílez Esteve, Feminine resistances: The figure of the Republican woman in Carolina Astudillo’s documentary cinema, Catalan Journal of Communication and Cultural Studies (vol. 8, núm. 1), 2016
Laia Quílez Esteve; José Carlos Rueda Laffond, Posmemoria de la Guerra Civil y el Franquismo, Comares, 2017
Núria Araüna i David Archibald., Ragged Cinema: Twelve theses on the making of Comrades together-apart/ Camarades junts-i-a-banda (Araüna Baró and Archibald, Catalonia/Scotland, 2021)., Framework. The Journal of Cinema and Media, 63 (2).., 2022
Núria Araüna, Estrategias para una memoria feminista en el documental contemporáneo producido en España. En Margarita Sánchez Romero y Marta del Moral Vargas (Eds.) Género e historia pública. Difundiendo el pasado, Comares, 2021

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ/12234009
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112
NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111
TEORIA I ANÀLISI CINEMATOGRÀFICA I TELEVISIVA/12234116
 
Other comments
0. Cursar l'assignatura demana una actitud oberta i creativa a l'hora de ficcionalitzar la pròpia vida i construir un personatge d'un/a mateix/a. 1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en les proves parcials i en el projecte final. 2. Els grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració de qualsevol de les proves i treballs avaluables de l'assignatura hauran de presentar-se a segona convocatòria. 3. L'assistència a les classes és obligatòria. Els alumnes que optin per l'avaluació continuada han d'assistir a un mínim del 80% de les classes, tant les de caràcter teòric com les de caràcter pràctic. 4. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.