Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Saber dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, audiovisuals i digitals, i en qualsevol tipus de suport gràfic, així com per a l’ús de les tècniques i eines per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Es consciencia de la importància de la infografia com a recolzament per a una millor transmissió i comunicació de la informació
Es familiaritza amb els conceptes bàsics de la representació gràfica de la informació
Obté les habilitats tècniques bàsiques per a generar productes d'infografia en qualsevol suport i canal: premsa, televisió i multimèdia interactiu
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció al disseny de la informació. Aproximació terminològica.
|
Infodisseny, infografia, infonomia, arquitectura de la informació, disseny d'experiències.
L'estructura del llenguatge icònic i graus d'iconocitat. Signes, marques, senyals i símbols. Fluxos, direccions, accions i objectes.
|
Del pensament a la representació:
El disseny de la informació a la comunicació interpersonal.
|
Instruments i tècniques. El guionatge i la visualització del discurs. La presentació com instrument eficaç de transmissió d'idees i conceptes. |
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació als suports multimèdia. |
Disseny a la informació als suports multimèdia. Criteris d'usabilitat i navegació. Interactivitat i animació com a factors de construcció de la realitat. Eines i tècniques de disseny.
|
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la televisió. |
Disseny a la informació televisiva. L'ús de la imatge sintètica. Eines i tipologies de creació.Us i eficàcia de la imatge sintètica. |
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la premsa |
Disseny a la informació a la premsa escrita. Eines i tipus d'infogràfics. Processos de selecció i creació infogràfica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
15 |
20 |
35 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
Sessió Magistral |
|
15 |
2 |
17 |
Pràctiques a través de TIC |
|
3 |
73 |
76 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions pràctiques destinades a l'aprenentatge d'eines i software de creació d'aplicacions d'infodisseny. |
Presentacions / exposicions |
Davant públic real, farem una presentació on optimitzarem al màxim totes les tècniques possibles del disseny de la informació. |
Sessió Magistral |
Sessions a l'aula que pretenen amb el suport d'exemples identificar i donar claus de les diferents tècniques del disseny de la informació |
Pràctiques a través de TIC |
Treballs amb diferents eines i software per crear treballs de visualització de la informació |
Atenció personalitzada |
Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment de cadascú dels treballs de l'alumne. |
Descripció |
<p> S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)</p> |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Anàlisi i avaluació oberta dins de l'aula de les pràctiques realitzades a la llar de l'alumne |
25% |
Presentacions / exposicions |
|
Visionat, anàlisi i avaluació de l'exposició realitzada davant públic real. |
25% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Anàlisi i avaluació oberta dins de l'aula de les pràctiques realitzades a la llar de l'alumne |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es necessari realitzar i superar totes les pràctiques previstes a l'assignatura tant en un sistema d'avaluació continuada com d'avaluació única. En cas de no assolir algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques a l'avaluació continuada, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria per poder superar l'assignatura. Dins del sistema d'avaluació continuada, l'alumnat que superi una mitjana de 8 a les pràctiques es qualificarà com excel·lent el final de l'assignatura. |
Bàsica |
Alberto Cairo, El arte funcional: Infografía y visualización de información, , 2016
Alberto Cairo, http://www.thefunctionalart.com/, ,
Garr Reynolds, http://www.garrreynolds.com/books-dvds/, ,
Wang Shaoqiang, Infografía: Diseño y visualización de la información, Promopres,
|
BOUNFORD, TREVOR, DIAGRAMAS
DIGITALES: COMO DISEÑAR Y PRESENTAR INFORMACION GRAFICA, Gustavo Gili, 2001
McAdams, Mindy , Flash
Journalism: How to Create Multimedia News Packages, Focal Press, 2005
PABLOS, JOSE MANUEL DE,
INFOPERIODISMO: EL PERIODISTA COMO CREADOR DE INFOGRAFIA, Ed. Sintesis, 1999
Juan Carlos Dürsteler,
Infovis, http://www.infovis.net/, 2004-08
de VALERO SANCHO, JOSE LUIS,
LA INFOGRAFIA: TECNICAS, ANALISIS Y USOS PERIODISTICOS, UAB, 2002
Holmes, NIGEL, Nigel Holmes:
Perfiles de la Comunicación Gráfica. , Jorge Pinto Books Inc., 2006
REYNOLDS, GARR, Presentation
Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, New Riders Press, 2008
ROAM, DAM, The Back of the
Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures, Portfolio
Hardcover, 2008
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|