DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) INFODISSENY Código 12234215
Titulación
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Correo-e antonio.perezportabella@urv.cat
Profesores/as
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante <p>Assignatura de caràcter pràctic destinada a millorar les habilitats relacionades amb el disseny de la comunicació interpersonal, audiovisual, multimèdia i escrita amb domini d'infografia, de compaginació i altres tècniques de disseny i de la visualització de la informació.</p><p><strong>Resultats d'aprenentatge específics serien: presentacions interactives, compaginació de publicacions, creació de diagrames o animacions didàctiques.</strong>&nbsp;</p>

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A10 Saber dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, audiovisuals i digitals, i en qualsevol tipus de suport gràfic, així com per a l’ús de les tècniques i eines per a la representació i la transmissió de fets i dades mitjançant sistemes infogràfics
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A10 Es consciencia de la importància de la infografia com a recolzament per a una millor transmissió i comunicació de la informació
Es familiaritza amb els conceptes bàsics de la representació gràfica de la informació
Obté les habilitats tècniques bàsiques per a generar productes d'infografia en qualsevol suport i canal: premsa, televisió i multimèdia interactiu
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Introducció al disseny de la informació. Aproximació terminològica.
Infodisseny, infografia, infonomia, arquitectura de la informació, disseny d'experiències.
L'estructura del llenguatge icònic i graus d'iconocitat. Signes, marques, senyals i símbols. Fluxos, direccions, accions i objectes.
Del pensament a la representació:
El disseny de la informació a la comunicació interpersonal.
Instruments i tècniques. El guionatge i la visualització del discurs. La presentació com instrument eficaç de transmissió d'idees i conceptes.
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació als suports multimèdia. Disseny a la informació als suports multimèdia. Criteris d'usabilitat i navegació. Interactivitat i animació com a factors de construcció de la realitat. Eines i tècniques de disseny.
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la televisió. Disseny a la informació televisiva. L'ús de la imatge sintètica. Eines i tipologies de creació.Us i eficàcia de la imatge sintètica.
Metodologies i tècniques genèriques de disseny de la informació a la premsa Disseny a la informació a la premsa escrita. Eines i tipus d'infogràfics. Processos de selecció i creació infogràfica.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A10
CT2
CT5
5 0 5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
CT2
CT5
15 20 35
Presentacions / exposicions
A10
CT2
CT5
5 10 15
Sessió Magistral
A10
CT2
CT5
15 2 17
Pràctiques a través de TIC
A10
CT2
CT5
3 73 76
Atenció personalitzada
A10
CT2
CT5
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions pràctiques destinades a l'aprenentatge d'eines i software de creació d'aplicacions d'infodisseny.
Presentacions / exposicions Davant públic real, farem una presentació on optimitzarem al màxim totes les tècniques possibles del disseny de la informació.
Sessió Magistral Sessions a l'aula que pretenen amb el suport d'exemples identificar i donar claus de les diferents tècniques del disseny de la informació
Pràctiques a través de TIC Treballs amb diferents eines i software per crear treballs de visualització de la informació
Atenció personalitzada Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment de cadascú dels treballs de l'alumne.

Atenció personalitzada
descripción
<p> S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...)</p>

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A10
CT2
CT5
Anàlisi i avaluació oberta dins de l'aula de les pràctiques realitzades a la llar de l'alumne 25%
Presentacions / exposicions
A10
CT2
CT5
Visionat, anàlisi i avaluació de l'exposició realitzada davant públic real. 25%
Pràctiques a través de TIC
A10
CT2
CT5
Anàlisi i avaluació oberta dins de l'aula de les pràctiques realitzades a la llar de l'alumne 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es necessari realitzar i superar totes les pràctiques previstes a l'assignatura tant en un sistema d'avaluació continuada com d'avaluació única. En cas de no assolir algun resultat d'aprenentatge associat amb les pràctiques a l'avaluació continuada, l'estudiant pot fer les recuperacions específiques a la segona convocatòria per poder superar l'assignatura.

Dins del sistema d'avaluació continuada, l'alumnat que superi una mitjana de 8 a les pràctiques es qualificarà com excel·lent el final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Alberto Cairo, El arte funcional: Infografía y visualización de información, , 2016
Alberto Cairo, http://www.thefunctionalart.com/, ,
Garr Reynolds, http://www.garrreynolds.com/books-dvds/, ,
Wang Shaoqiang, Infografía: Diseño y visualización de la información, Promopres,

BOUNFORD, TREVOR, DIAGRAMAS DIGITALES: COMO DISEÑAR Y PRESENTAR INFORMACION GRAFICA, Gustavo Gili, 2001
McAdams, Mindy , Flash Journalism: How to Create Multimedia News Packages, Focal Press, 2005
PABLOS, JOSE MANUEL DE, INFOPERIODISMO: EL PERIODISTA COMO CREADOR DE INFOGRAFIA, Ed. Sintesis, 1999
Juan Carlos Dürsteler, Infovis, http://www.infovis.net/, 2004-08
de VALERO SANCHO, JOSE LUIS, LA INFOGRAFIA: TECNICAS, ANALISIS Y USOS PERIODISTICOS, UAB, 2002
Holmes, NIGEL, Nigel Holmes: Perfiles de la Comunicación Gráfica. , Jorge Pinto Books Inc., 2006
REYNOLDS, GARR, Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, New Riders Press, 2008
ROAM, DAM, The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures, Portfolio Hardcover, 2008

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.